• 1
  • 2
2021-07-26, 08:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej hur länge håller en router jag har nu haft min i snart 5 år och det är oftast 3 mobiler kopplad till routern och även 3 st surfplattor. Men jag stänger av den på natten när vi sover men nu har jag köpt 3 st nya Samsung surfplattor och märker att det börjar ibland bli lite svagare signal. Men den är på övervåningen och det är på nedervåningen som det märks lite och tycker att den har blivit lite slöare signal på det senaste året??

Det som föråldrats på en router väl mjukvaran, men tanke på hur lång tid det har tagit att gå ifrån ipv4 till ipv6, så kan den nog hålla väldig längre rent mjukvaru mässigt. Men du sliter du mer på routern om du slå och av på den, än att låta den bara stå på.
Citera
2021-08-07, 00:55
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det som föråldrats på en router väl mjukvaran, men tanke på hur lång tid det har tagit att gå ifrån ipv4 till ipv6, så kan den nog hålla väldig längre rent mjukvaru mässigt. Men du sliter du mer på routern om du slå och av på den, än att låta den bara stå på.

Det som sliter är om man inte dammar av sina fläktar med jämna mellanrum. Men annars kan en router rent teoretiskt hålla längre än din spis eller kylskåp.
Citera
2021-08-07, 07:31
Medlem
musttomtes avatar
Jag har haft min sedan 2013 och nu var det dags att handla något nyare och jag är nöjd med pris och hastigheter. Den gamla routern får hamna på hyllan tillsvidare under bra att ha om något skulle gå sönder. Man måste våga prova nya saker hehe.

https://www.netonnet.se/art/dator-su.../1019282.8935/
Citera
2021-08-07, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det som sliter är om man inte dammar av sina fläktar med jämna mellanrum. Men annars kan en router rent teoretiskt hålla längre än din spis eller kylskåp.

Super dum fråga möjligtvis.. Men sitter det fläktar i en router som blir dammiga precis som i chassit?
Citera
2021-08-07, 08:23
Medlem
some-timess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duskunk
Super dum fråga möjligtvis.. Men sitter det fläktar i en router som blir dammiga precis som i chassit?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Router
Senast redigerad av some-times 2021-08-07 kl. 08:24. Anledning: Tillägg
Citera
2021-08-07, 10:06
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej hur länge håller en router jag har nu haft min i snart 5 år och det är oftast 3 mobiler kopplad till routern och även 3 st surfplattor. Men jag stänger av den på natten när vi sover men nu har jag köpt 3 st nya Samsung surfplattor och märker att det börjar ibland bli lite svagare signal. Men den är på övervåningen och det är på nedervåningen som det märks lite och tycker att den har blivit lite slöare signal på det senaste året??

En router håller så länge tillverkaren kommer ut med nya firmwares.

Köp en repeater så får du bättre signal om det är nu det som du tror är felet.
Citera
2021-08-07, 14:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Nej inte i de flesta och definitivt inte de jag köper.
En modern hemmarouter blir knappt ljummen.
Jag tror min drar 2W i tomgång.
Citera
2021-08-07, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej inte i de flesta och definitivt inte de jag köper.
En modern hemmarouter blir knappt ljummen.
Jag tror min drar 2W i tomgång.

Tack, jag tänkte väl.
Har svårt att se framför mig att skruva isär den för att rengöra några små fläktar med tryckluft.
I så fall har jag totalt missat någon basal router skötsel haha.
Citera
2021-08-07, 18:22
Bannlyst
Har man en router med batterier är det viktigt att ta ut dom, och låta strömmen komma direkt från batterieliminatorn.

Så sparar man på batterierna livslängd och bränner inte ut dom från vägguttaget!
Senast redigerad av Bensindriven 2021-08-07 kl. 18:24.
Citera
2021-08-14, 07:13
Bannlyst
Citat:

Ytterst ovanligt att sitter fläktar i konsumet routrar. En router har oftast en ARM CPU och sedan har någon variant med Linux i sej. Dock gillar operatörerna att man byter router ofta , för då kan dom förlänga avtalet med dej. En del nyare router produkter har bättre stöd för nyare version av WiFi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in