• 1
  • 2
2021-07-25, 14:35
Medlem
Jag har en bostadsrätt idag som har ett lån på 619k. Sist jag pratade med en mäklare i Mars månad som gav en uppskattad värdering var det 810-820k. Men priserna har gått upp sen dess. En exakt likadan lägenhet som min i samma byggnad såldes för 964k bara att den var högst upp i huset.

Hur som helst, hur mycket måste min bostad vara värd för att jag skall kunna utöka bolånet med 150k? Tänkte renovera den för dem pengarna.

Jag har i dagsläget inga lån och fast anställning.
Citera
2021-07-25, 15:22
Medlem
Skalle-Per13s avatar
När köpte du lägenheten? Vad köpte du den för? Du måste skriva mer information.

Om du har köpt efter 1 juni 2016 så får du omvärdera lägenheten tidigast efter 5 år och då har du även amorteringskrav att förhålla dig till. Finansinspektionen

Sen tycker jag inte man ska använda sitt boende som bankomat.
Citera
2021-07-25, 15:35
Medlem
Duerfs avatar
Din bostad måste vara värd 905 000 kr för att du skall kunna utöka dina bolån med 150 000 kr.

Om inte bankens värdering är 905 000 kr eller högre måste du skaffa en värdering från mäklare som visar det värdet. Den får du bekosta själv.

Citat:
Om du har köpt efter 1 juni 2016 så får du omvärdera lägenheten tidigast efter 5 år och då har du även amorteringskrav att förhålla dig till. Finansinspektionen

Sen tycker jag inte man ska använda sitt boende som bankomat.

Man kan omvärdera bostaden hur ofta som helst och utöka bolånen om det finns låneutrymme, men det amorteringsgrundande värdet gäller i fem år så vad du behöver amortera på nya lån kan styras av ett äldre amorteringsgrundande värde.
Citera
2021-07-25, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Din bostad måste vara värd 905 000 kr för att du skall kunna utöka dina bolån med 150 000 kr.

Om inte bankens värdering är 905 000 kr eller högre måste du skaffa en värdering från mäklare som visar det värdet. Den får du bekosta själv.

Man kan omvärdera bostaden hur ofta som helst och utöka bolånen om det finns låneutrymme, men det amorteringsgrundande värdet gäller i fem år så vad du behöver amortera på nya lån kan styras av ett äldre amorteringsgrundande värde.

Så kan jag utöka mitt bolån innan det har gått 5 år? Vad innebär det i praktiken? Jag köpte för två år sen.
Citera
2021-07-25, 15:46
Medlem
Får jag fråga vem som har de dryga 600 tusen i lån på din lägenhet om det inte är du? Då du skriver att du inte har lån?
Sen om du kan låna 150 000 för att renovera din lägenhet för får du ta med banken.
Lättast gör du det med din bankman, de är fortfarande individuell kreditprövning.
Om du sedan kan använda din lägenhet som säkerhet kan banken svara på.
Det är fortfarande möjligt att låna för renovering, men lite svårare nu jämfört med för några år sen.
Sen en brasklapp, du ligger med ganska hög belåningsgrad och jag skulle nog rekommendera dig att spara ihop pengarna.
Vi är idag troligen på en topp, och att då låna upp sin lägenhet till max, är nog inte helt lämpligt.
Citera
2021-07-25, 15:51
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WD400
Så kan jag utöka mitt bolån innan det har gått 5 år? Vad innebär det i praktiken? Jag köpte för två år sen.

Du kan utöka bolån till 85% av bostadens värde när som helst. Om bostaden är värd mer nu än när du köpte den eller du har amorterat ner lånen så kommer det finnas ett låneutrymme du kan utnyttja, förutsatt att du uppfyller bankens övriga krav (inkomst osv).
Citera
2021-07-25, 16:18
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf

Så tolkar jag inte riktigt det. TS skrev ju att bostaden köptes för två år sedan. Altså efter 1a juni 2016.

Amorteringskravet utgår från marknadsvärdet på bostaden. Huvudprincipen är att omvärdering av bostaden som kan ligga till grund för att räkna om belåningsgraden endast får ske vart femte år.
Citera
2021-07-25, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Så tolkar jag inte riktigt det. TS skrev ju att bostaden köptes för två år sedan. Altså efter 1a juni 2016.

Amorteringskravet utgår från marknadsvärdet på bostaden. Huvudprincipen är att omvärdering av bostaden som kan ligga till grund för att räkna om belåningsgraden endast får ske vart femte år.

Det är ju det han skriver, att det bara gäller amorteringskravet. Man får omvärdera för att utöka lånet när som helst/hur ofta som helst.
Citera
2021-07-25, 20:32
Medlem
Farbaute666s avatar
TS förefaller alltså ha tagit lån på bostadsrätten, men har inga övriga låneskulder om jag har förstått det rätt.

Dessutom måste han vänta tre år till för att kunna göra en ny värdering, om jag har förstått det hela rätt.
Citera
2021-07-25, 21:15
Medlem
Vi köpte vårt hus i December för 920k, 6 månader senare så värdera vi huset till 1.3m och vi fick låna 320k som vi nu använder nu för att renovera badrum/kök.

Så hur fungerar detta med dessa "5 år"?
Citera
2021-07-26, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Vi köpte vårt hus i December för 920k, 6 månader senare så värdera vi huset till 1.3m och vi fick låna 320k som vi nu använder nu för att renovera badrum/kök.

Så hur fungerar detta med dessa "5 år"?

Om ditt hus istället för 1,3 hade värderats till 3 miljoner hade du hamnat under gränsen för amorteringskrav. Men det gör dig ingen nytta. För en sådan omvärdering får ske tidigast efter 5 år. Du hade kanske fått låna ännu mer av banken (det är upp till dem att bestämma hur mycket de vill låna ut, baserat på din kreditvärdighet/risk). Men banken hade alltså inte fått lov att ge dig amorteringsfrihet.
Citera
2021-07-26, 11:53
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Det är ju det han skriver, att det bara gäller amorteringskravet. Man får omvärdera för att utöka lånet när som helst/hur ofta som helst.

Jag kanske får erkänna mig besegrad i den här frågan, men att utöka lånet efter en ny värdering så är lånen uppdelade i olika amorteringsgrundade värden? Blir det då 2% amorteringskrav på det utökade lånet från den nya värderingen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in