Citat:
Jag vet inte i vilken mån det är du eller de, som har fel. Kanske är de skitstövlar, kanske gör du inte så bra jobb som du tror...Hur ny är du i BRANCHEN? Nära nyexaminerad? Har du haft någon anställning gällande liknande jobb?
En kompis gick ut som kursetta inom ekonomi, men jag hade roligt åt vad han hade blivit lärd och var övertygad om var rätt. Verkligheten ät mycket mer komplex än vad utbildningars exempel. Han trodde att han skulle få ett toppCHEFSjobb direkt

Citat:
Har du några andra än dem som kunder?Det ni har är mer som ett partnerskap än vanlig kund.
Mina erfarenheter:
Väldigt få problem med KUNDER. Kanske beroende på att jag gjorde bra jobb?

Under alla år bara problem med mycket få:
/Konsum trodde att de kunde vara mycket söliga med betalningen bara för att de är stora. Jag sa liknande "Dra åt skogen" åt en hög Konsumchef och vägrade göra jobb åt dem om de inte erkände och skärpte sig.
/En hade lovat sina kunder snabbare leverans för ett stort jobb än vad som jag begrep direkt att inte skulle gå, så jag offererade det JAG kunde lova. Sedan klagade deras kunder och vägrade betala för att det inte blev levererat inom den tid DE lovat, så de konkade och jag fick inget betalt.
/En liten betalade inte skulden till mig då han sålde sitt ena företag, som man måste, men han hade ett till företag, som hade grejer jag behövde. När det var färdiglastat in i min bil, såg han lite kul ut då jag räckte fram mitt visitkort och sa "Skicka räkningen" och han fattade vem jag var. Det kom aldrig någon räkning

DÄREMOT stora problem med en del SAMARBETSPARTNERS. (Jag är dålig på att bedöma folk med glasögon, de kan se smarta ut även när de inte är det

/En orsak kan vara deras lathet. De gör inte sin andel av jobb.
/Vanligare p g a deras DUMHET i kombination med GIRIGHET. T ex en hade mycket bra kontakter, men kunde inte organicera alls. Vi kom överens om att hans företag skulle få alla standardprodukter, jag ingenting på det, ändå organicerade jag upp det åt honom.
Alla specialtillverkningar (liten mängd jämfört med hans standard) skulle vara mina, fast han skulle få bra betalt för att mina grejer skulle få åka med i hans importkontainrar. Då det var dags för mig att sätta igång blev han girig och försökte ta även mina, han anställde t o m en säljare för MINA grejer. Då jag märkte det, slutade jag hjälpa honom, hans företag brakade ihop, han stack med obetalda grejer, fick interpol efter sig, och åkte fast senare...

Citat:
OM du är säker på att det har du som har rätt:/Om samarbete. Gör TYDLIGA avtal, offererter, så du vinner om du behöver gå till domstol.
/Skaffa (även) andra kunder.