Flashback bygger pepparkakshus!
2021-07-25, 11:15
Medlem
En av de allra sjukaste sakerna är att folk inte verkar fatta är att spenat ska ätas färskt alltså inte kokas eller något sådant.

Skit i isbergssalladen och kör en sallad med bladspenat. Se till att ha i lime.

Här är ett exempel på ett bra recept

https://erecipe.com/recipe/spinach-salad-with-fresh-beets-avocado-in-a-cilantro-lime-vinaigrette/

Hur gör ni er spenatsallad?
Citera
2021-07-25, 11:18
Medlem
Ok. Tack för infon, ska provas.

Menar du att allt nyttigt dör i spenaten om man kokar? Typ stuvad spenat på mellanvärme kan väl icke vara så farligt
Citera
2021-07-25, 11:26
Medlem
Sladdarens avatar
När vi liks är inne på ämnet, fast min fråga kanske ska ligga i sektionen "kostråd och hälsa" men jag tror det kvittar den här gången hoppas jag eftersom TS promotar näringsinnehållet

1. Hur mycket näringsämnen försvinner med fryst mald spenat relativt färskodlad ?
2. Hur mycket näringsämnen försvinner med stuvad eller tillagad kokt stekt gratinerad spenat relativt färsk bladspenat ?

Spenat – full av nyttigheter
https://www.findus.se/vart-ansvar-och-naringslara/naringslara/varfor-gronsaker/spenat-full-av-nyttigheter
Citera
2021-07-25, 11:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines

Hur gör ni er spenatsallad?

Sällan som råkost och helt otillagad iaf
Citera
2021-07-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gertvillbada
Ok. Tack för infon, ska provas.

Menar du att allt nyttigt dör i spenaten om man kokar? Typ stuvad spenat på mellanvärme kan väl icke vara så farligt

jag menar att det blir äckligt. det är ni som stuvar spenaten som ger den ett dåligt rykte. den ska vara i en fräsch salad, i pastasåser mm
Citera
2021-07-25, 17:06
Bannlyst
Citat:
jag menar att det blir äckligt. det är ni som stuvar spenaten som ger den ett dåligt rykte. den ska vara i en fräsch salad, i pastasåser mm

Du vet att det finns olika sorters spenat va?
Ungefär som att det finns flera olika sorters kål med olika användningsområden.

Viss sorts spenat lämpar sig i sallad, andra som stuvad.
Citera
2021-07-25, 17:22
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
prova

Nja
Förderar det tex i en spenat och basilika sås på en pizza (tex mozzarella pizza med fler ostar, körbärstomat, annat som skinka på) eller typ pasta verde eller sås verte till lax. Eller stuvad med mycket spenat till korv, fiskpinnar, annat allt möjligt
Citera
2021-07-25, 19:25
Medlem
Citat:

Menar findus frysra färdigstuvade.
Lugn o fin nu karl-alfred. Jag har beställt färsk spenat från min matleverantör.

Jag är ute efter nyttigheter inte bara smak och det är såklart nyttigare med färsk okokt läste jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in