2021-07-25, 10:01
Medlem
En mängd företag är skyldiga utdelning.

Ett antal bolag har haft nollutdelning 2020 o begränsad utdelning 2021

Det finns många exempel men de tre bankerna är riktigt bra exempel eftersom
de tjänar stora pengar.

O kraschar ekomin för folk finns det trots allt täckning för bankerna när det gäller
bostadslånen
Citera
2021-07-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
En mängd företag är skyldiga utdelning.

Ett antal bolag har haft nollutdelning 2020 o begränsad utdelning 2021

Det finns många exempel men de tre bankerna är riktigt bra exempel eftersom
de tjänar stora pengar.

O kraschar ekomin för folk finns det trots allt täckning för bankerna när det gäller
bostadslånen

Inget företag är ”skyldig” utdelning. Men ja det kommer delas ut bra från bankerna i höst.
Citera
2021-07-25, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Inget företag är ”skyldig” utdelning. Men ja det kommer delas ut bra från bankerna i höst.

Tror jag inte - utan nästa år - bankerna vill hålla sig väl med etablissemanget som rekommenderat
att inte dela ut.
Citera
2021-07-25, 11:31
Medlem
Citat:
Tror jag inte - utan nästa år - bankerna vill hålla sig väl med etablissemanget som rekommenderat
att inte dela ut.

ECB gick igår ut med att restriktionerna för utdelning för europeiska banker slopas sista september. Kan inte tänka mig annat än att FI går på samma spår med de svenska bankerna som samtliga verkar ha en synnerligen god ekonomi efter utdelningsrestriktionerna. Tror på extrastämmor och höstutdelning i oktober/november.
Citera
2021-07-25, 11:34
Medlem
Citat:
att inte dela ut.

"etablissemanget" vilka är det? ECB har tagit tillbaka rekommendationen för stop av utdelningar och återköp, det hävs 1 oktober. Flera banker har redan sagt de kommer dela ut så fort dom får möjlighet. Även svenska finansinspektionen har sagt att dom inte ser någon anledning att förlänga rekommendationen. Finns inte en chans att inte bankerna delar ut i höst, dom ska värna om sina aktieägare, inte sitta med 5%+ för mycket kärnkapital.
Citera
2021-07-25, 11:35
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
ECB gick igår ut med att restriktionerna för utdelning för europeiska banker slopas sista september. Kan inte tänka mig annat än att FI går på samma spår med de svenska bankerna som samtliga verkar ha en synnerligen god ekonomi efter utdelningsrestriktionerna. Tror på extrastämmor och höstutdelning i oktober/november.

Detta är bara vilda spekulationer. Ingen utdelning kommer ske under 2021 gällande svenska storbanker.
Citera
2021-07-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Detta är bara vilda spekulationer. Ingen utdelning kommer ske under 2021 gällande svenska storbanker.

Vilda spekulationer är att ta i. Swedbank gick i samband med sin Q2 ut och sa att de vill dela ut. De ser ingen mening med att bara sitta på pengarna längre. Övriga banker har också väldigt god ekonomi. Skulle säga att det är lika vilt att spekulera i att restriktionerna kommer kvarstå året ut.
Citera
2021-07-25, 12:36
Medlem
Om vi tittar på bankerna i ansamlade pengar o resultat-

Hur ser det ut mellan Nordea SHB SEB o Swedebank

Nordea har det väl gått sämre för i sig men de tjänade sjuukt
mycket pengar på Securum

Historiskt har SHB haft bättre lönsamhet per omsatt miljon än de andra.

Danske Bank verkar ha något högre siffror än de 4 men här är valutan 40-50%
starkare ovanpå detta.

Etablissemanget här Riksbanken
Citera
2021-07-25, 15:29
Medlem
Alla svenska bankerna ligger väl över sitt kärnprimärkapital, det finns stort utrymme för utdelning. Jag är övertygad om att alla bankerna kommer dela ut i princip det dom kan från 2020 och halvåret 2021. Swedbank tex tippar jag runt 7kr, resurs bank har redan sagt de vill dela ut 3kr, de andra har jag inte räknat på men jag är övertygad att det kommer utdelningar under hösten och rätt bra sådana.

Det kommer bli en fin höst med utdelningar.
Citera
2021-07-25, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Swedbank har redan gjort utdelningar 2 gånger under 2021 den 22 februari och 1 april.
Jag har fått båda utbetalda till mitt konto. Inte så stor utdelning som vanligt men ändå utdelningar.

https://www.swedbank.com/sv/investor-relations/aktien/utdelning.html
Senast redigerad av Mynicname 2021-07-25 kl. 20:49.
Citera
2021-08-06, 09:31
Medlem
"Finansinspektionen har rekommenderat svenska banker att vara restriktiva med utdelningar och aktieåterköp fram till och med den 30 september 2021. SEB inväntar för närvarande Finansinspektionens syn på vad som gäller därefter och kommer sedermera besluta hur den nuvarande överkapitaliseringen ska hanteras." skrev Torgeby i senaste rapporten. Vilket definitivt öppnade upp möjligheten för utdelning i höst när det gäller exempelvis SEB. Och FI har klargjort att vidare rekommendationer inte kommer behövas "FI avser att inte förlänga den nuvarande rekommendationen om återhållsamhet vid aktieutdelningar och aktieåterköp som gäller
till september 2021, givet att återhämtningen fortsätter och att bankerna kan upprätthålla kreditutbudet." Från FI:s rapport "Stabiliteten i det finansiella systemet" (210601). Så min slutsats är också att det är fullt rimligt att anta utdelning från en överkapitaliserad banksektor under hösten, någon gång under Q4.
Citera
2021-09-15, 12:54
Medlem
Ringhals3s avatar
För att svara på trådens fråga så lär utdelningarna för 2021 som betalas ut 2022 vara i linje med eller något högre än de utbetalningar som gjordes i år rensat för extrautdelningar.

Bankerna lär dela ut en extra utdelning i höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in