2021-09-02, 12:03
Avslutad
Ja tropiska strormen Ida kommer ge sommarvärme i September, runt 20 grader nästa vecka, kan inte bli mycket varmare i September i Sverige.
Att det blir mörkt på kvällarna i September är inget nytt fenomen.
Man får vänta till snön i December nu för ljusare kvällar
Citera
2021-09-02, 12:52
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ja tropiska strormen Ida kommer ge sommarvärme i September, runt 20 grader nästa vecka, kan inte bli mycket varmare i September i Sverige.
Var det 2016 som vi hade riktigt varmt i september?
Har för mig det var över 25° periodvis.
Citera
2021-09-02, 17:07
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ja, jag läste det om stormen Ida. Där jag bor brukar vi inte få snö i december, som tur är. Jag gillar inte alls snö och tycker inte att det blir ljusare, fast ALLA säger det.
Citera
2021-09-02, 17:47
Avstängd
Faronstreams avatar
Citat:

Med tanke på att värmerekordet för september ligger på 29,1 grader från 1975 så kan det bli bra mycket varmare, i snitt 5-6 dagar med 20c i september är genomsnittet generellt i svealand så något anmärkningsvärt är det inte. För din del ser det snarare ut att bli 17-18 grader så nu for du iväg igen.
Citera
2021-09-02, 17:56
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dom kanske fick vätskebrist av torkan i juni , man har sett nästan flintskalliga björkar med öite gule löv i aug på torra ställen
Nej, enligt Snullerux 1/8:
"Träden befinner sig i ett våtmarksområde, d.v.s. det finns alltid gott om vatten oavsett väder."
Sedan försvann Snullerux med sina gula björkar och en siffra svarade istället...
Citera
2021-09-13, 07:17
Bannlyst
Kan bli köld någongång i vinter. Januari är det kanske värst.
Citera
2021-09-13, 12:45
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Var det 2016 som vi hade riktigt varmt i september?
Har för mig det var över 25° periodvis.
Det var ju rätt så behagligt de flesta sensomrar och förhöstar de senaste åren faktiskt.
Inte sällan så började ju det behagliga stabilisera sig först efter att högsommaren var över.

Men detta året är ju inget annat än en ren katastrof, på alla de sätt som tänkas kan.
Det är inget normalt, iaf inte om vi jämför med det som varit de senaste tio åren åtminstone.
Citera
2021-09-14, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det var ju rätt så behagligt de flesta sensomrar och förhöstar de senaste åren faktiskt.
Inte sällan så började ju det behagliga stabilisera sig först efter att högsommaren var över.

Men detta året är ju inget annat än en ren katastrof, på alla de sätt som tänkas kan.
Det är inget normalt, iaf inte om vi jämför med det som varit de senaste tio åren åtminstone.

Tycker det varit en normal höst här efter Norrlandskusten, varken kallt eller varmt, regnade en del i helgen dock. Men i övrigt tycker jag det känns som September ska kännas, varken varmt eller kallt. Nu kanske första frosten kommer här i området närmaste två nätterna, men sedan ska det bli gråväder och typ 7-10 grader så ogräset kommer fortsätta växa framöver. Som det ser ut får vi en jämnare temperatur framöver med molnigheten.
Längre norrut betydligt kallare men även där kommer det bli mildare till helgen.
Augusti var nog ingen höjdare för dom som var lediga då men September har bjudit på en hel del sol och fint väder.
Jag hoppas på en tidigare vinter i år, behöver inte komma 1,5m snö som ifjol men runt 50cm är lagom.
Citera
2021-09-14, 18:37
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Tycker det varit en normal höst här efter Norrlandskusten, varken kallt eller varmt, regnade en del i helgen dock. Men i övrigt tycker jag det känns som September ska kännas, varken varmt eller kallt. Nu kanske första frosten kommer här i området närmaste två nätterna, men sedan ska det bli gråväder och typ 7-10 grader så ogräset kommer fortsätta växa framöver. Som det ser ut får vi en jämnare temperatur framöver med molnigheten.
Längre norrut betydligt kallare men även där kommer det bli mildare till helgen.
Augusti var nog ingen höjdare för dom som var lediga då men September har bjudit på en hel del sol och fint väder.
Jag hoppas på en tidigare vinter i år, behöver inte komma 1,5m snö som ifjol men runt 50cm är lagom.

Bor också vid norrlandskusten och det ser ut som september överlag kommer bli en kall historia. Kolla bara på väderprognosen en vecka framåt. Knappt 10 grader varmt. Och då är det ändå bara i september. Globala uppvärmningen tror jag har tagit en liten paus här i Norrland i all fall. Södra Sverige har väl varmare men det är väl normalt såhär års att skillnaden mellan södra och norra Sverige blir mer påtaglig under vinterhalvåret.
Citera
2021-09-14, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Bor också vid norrlandskusten och det ser ut som september överlag kommer bli en kall historia. Kolla bara på väderprognosen en vecka framåt. Knappt 10 grader varmt. Och då är det ändå bara i september. Globala uppvärmningen tror jag har tagit en liten paus här i Norrland i all fall. Södra Sverige har väl varmare men det är väl normalt såhär års att skillnaden mellan södra och norra Sverige blir mer påtaglig under vinterhalvåret.

Visst var det 2019 som det var en kall höst sedan blev det knappt vinter och hela Januari var det plusgrader. Höstarna på 80 och 90 talet minns jag ungefär som denna men med mer regn. Nu är det ju kallt pga klart väder på nätterna. Men 14 grader och sol på dagen är inte direkt kallt. Nästa vecka kommer vara högre medeltemp tack vare molnen men inte heller någon värme att tala om. Vi har ju inte ens haft minusgrader ännu och inte behövt skrapa bilrutorna, det brukar komma den här årstiden, ibland första veckan i Oktober.
En kall höst kan betyda en mild vinter om nordvindarna vänder i Januari.
Citera
2021-09-14, 22:20
Medlem
448s avatar
Haha standard när det blir kallt o okt/nov så babblas det om dräpar vinter , vanligt att det blir antlantic rain train mot slutet på dec

Är nu 11 år sen vi hade en dräparvinter o vi är på väg ur solmin....
Citera
2021-09-16, 17:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Haha standard när det blir kallt o okt/nov så babblas det om dräpar vinter , vanligt att det blir antlantic rain train mot slutet på dec

Är nu 11 år sen vi hade en dräparvinter o vi är på väg ur solmin....

Håller med dig där, sista riktigt kalla vintern var 10/11 då det var 30 grader kallt så långt ner som i Götaland. Men just den vintern kanske är en sån som inträffar vart 10e år, på 80 talet var det dock ett par såna vintrar i rad, vintern 85 en av dom kallaste någonsin. Sista 10 åren har tex Mälaren knappt haft is och en konsekvensen av milda vintrar är att isloppet Vikingarännet har blivit inställt flera år i rad.

Men en kall höst kan tyda på en mild vinter också, det har vi sett flera exempel på.

Man kan säga att 10 talets vintrar blev extremt milda, återstår att se om 20 talet blir bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in