• 1
  • 2
2021-10-15, 16:59
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Blev ca 800k i SEB Småbolag c/r
och ca 600k i SEB indexnära A

Lyckade gå in lågt på båda (lite tur då det tar 3 dagar för affären gå genom). Ser ut som det vänder nu. Blir intressant att se

Jag antar att du syftar på SEB Sverige indexnära A? Det är ganska risky att ha all exponering mot Sverige. SEB har en vettig global indexnära fond som du borde titta närmare på. Deras gratis Europafond är också ett alternativ.

Nu när du ändå har relativt mycket pengar borde du sprida ut dig lite mer än att enbart placera allt i två fonder.

Här är mitt standardtips till oerfarna fondsparare från en annan tråd:

Min propå till nybörjarportfölj med tillhörande viktning:

Länsförsäkringar Global Indexnära 30%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 10%
SPP Aktiefond Europa A SEK 10%
Handelsbanken Global Småbolag Ind Cri A1 SEK 20%
PLUS Småbolag Sverige Index 15%
PLUS Allabolag Sverige Index 15%

Här får man 60% i global exponering för riskspridning, 35% i småbolag för tillväxt och 30% i Sverige för home bias. Fonderna är bland de billigaste på marknaden och har visat sig leverera. Jag sparar i alla dessa fonder och har inga planer på att sälja inom de närmsta 40 åren.
Citera
2021-10-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Jag antar att du syftar på SEB Sverige indexnära A? Det är ganska risky att ha all exponering mot Sverige. SEB har en vettig global indexnära fond som du borde titta närmare på. Deras gratis Europafond är också ett alternativ.

Nu när du ändå har relativt mycket pengar borde du sprida ut dig lite mer än att enbart placera allt i två fonder.

Här är mitt standardtips till oerfarna fondsparare från en annan tråd:

Min propå till nybörjarportfölj med tillhörande viktning:

Länsförsäkringar Global Indexnära 30%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 10%
SPP Aktiefond Europa A SEK 10%
Handelsbanken Global Småbolag Ind Cri A1 SEK 20%
PLUS Småbolag Sverige Index 15%
PLUS Allabolag Sverige Index 15%

Här får man 60% i global exponering för riskspridning, 35% i småbolag för tillväxt och 30% i Sverige för home bias. Fonderna är bland de billigaste på marknaden och har visat sig leverera. Jag sparar i alla dessa fonder och har inga planer på att sälja inom de närmsta 40 åren.

Kan tyvärr inte köpa någon av de där då jag har min tjänstepension på SEB. Tittade lite på SEB Europa Småbolag men den har högre avgift och sämre avkastning på 10 år. Men det är klart det kan ju komma en dag när Sverige går sämre än EU eller Global
Citera
2021-10-15, 18:56
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Kan tyvärr inte köpa någon av de där då jag har min tjänstepension på SEB. Tittade lite på SEB Europa Småbolag men den har högre avgift och sämre avkastning på 10 år. Men det är klart det kan ju komma en dag när Sverige går sämre än EU eller Global

Ok, men lägg till SEB Global Indexnära så du får lite riskspridning. Den är lite dyrare än andra globala indexfonder som finns på marknaden men den är också lite mer "global" och innehåler fler regioner än exempelvis Länsförsäkringar Global Indexnära. Det ger lite mer transaktionskonstnader. Jag har själv den fonden i min tjänstepension som jag har på SEB.

Den svenska börsen är ganska tung mot cykliska bolag vilket gör att den stiger mycket i bra tider men brukar sjunka mer än andra börser i dåliga tider.
Citera
2021-10-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ok, men lägg till SEB Global Indexnära så du får lite riskspridning. Den är lite dyrare än andra globala indexfonder som finns på marknaden men den är också lite mer "global" och innehåler fler regioner än exempelvis Länsförsäkringar Global Indexnära. Det ger lite mer transaktionskonstnader. Jag har själv den fonden i min tjänstepension som jag har på SEB.

Den svenska börsen är ganska tung mot cykliska bolag vilket gör att den stiger mycket i bra tider men brukar sjunka mer än andra börser i dåliga tider.

Okej jag ökade precis min tjänstepension från 15k till 20k i månad igen, kört 15 ett tag. Hur som kan ju lägga alla de 20k ett tag framöver på någon global, tex den. Så jämnar det ut sig med tiden.
Citera
2021-10-18, 11:10
Medlem
Citat:

Kanske köpa lite av denna för att balansera. Rätt dyr avgift men också helt okej avkastning

https://www.di.se/fonder/seb-nordame...abolag-127026/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in