2021-07-23, 21:51
Medlem
Jag har under längre tid känt mig olustig över att vem som helst kan hitta allas adress och allas personnummer.

Om jag flyttar för att jag tex känner mig otrygg så får alla som är intresserad av mig veta vart jag flyttat även om jag inte vill säga det.

Det finns idag ingen som helst chans att skydda sina uppgifter och skydda sig själv i Sverige.

Vi vet alla att reglerna som finns idag är kassa då man måste stå skriven där man bor och att man inte får skydda sina uppgifter bara för att man vill utan att det måste först finnas ett hot och sen måste man flytta till ny adress för att det ska kunna gälla.

Så frågan är.

Finns det någon nackdel till en lag som gör att personliga uppgifter ej läggs ut offentligt?
Eller finns det något positivt till att allt finns offentligt?
Citera
2021-07-23, 21:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Ytterligare en fråga: finns det något annat land som har så fri och vimsig inställning till att fläka ut info om medborgarna på detta sätt? Samtidigt har vi grupper som vägrar. För några år sedan var det "stor skandal" att polisen försökte hålla ordning på romerna i register.
Citera
2021-07-23, 21:58
Medlem
imsmurts avatar
Får man endast skyddad identitet om har fått hot riktat mot sig?
Va en familj jag sökte var dom bodde men det gick inte att hitta något.
Då kan man ju inte ha rent mjöl i påsen om man blir hotad tänker jag, och det stämmer att det är provocerande typer att ha med att göra.
Kan förstå att dom har gjort någon förbannad och måste dra till en annan stad.
Citera
2021-07-23, 22:00
Medlem
FarligMidsommars avatar
Samtliga av mina internationella medarbetare är förbluffade över att dessa uppgifter lämnas ut offentligt.
Det verkar som att det främst är ett svenskt påhitt att skylta med känsliga personuppgifter.

Helt makalöst att man t.ex. har kunnat adressändra för andra människor utan bekräftelse..

Jag kan inte se någon direkt nackdel med att sådana personuppgifter inte skulle vara offentliga; det fungerar ju väl i andra, mer utvecklade, länder.
Citera
2021-07-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarligMidsommar
Samtliga av mina internationella medarbetare är förbluffade över att dessa uppgifter lämnas ut offentligt.
Det verkar som att det främst är ett svenskt påhitt att skylta med känsliga personuppgifter.

Helt makalöst att man t.ex. har kunnat adressändra för andra människor utan bekräftelse..

Jag kan inte se någon direkt nackdel med att sådana personuppgifter inte skulle vara offentliga; det fungerar ju väl i andra, mer utvecklade, länder.

Du tycker att vi skall slopa offentlighetsprincipen ? Det är bättre med ett samhälle som hemligstämplar det mesta.
Citera
2021-07-23, 22:12
Medlem
a-mortals avatar
Jag tycker det är jättebra att kunna få tag i dem när man råkat slagit en golfboll som krossat ett fönster eller två.
Citera
2021-07-23, 22:14
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Du tycker att vi skall slopa offentlighetsprincipen ? Det är bättre med ett samhälle som hemligstämplar ...
Det är inte offentlighetsprincipen.
Citera
2021-07-23, 22:26
Medlem
FarligMidsommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Du tycker att vi skall slopa offentlighetsprincipen ? Det är bättre med ett samhälle som hemligstämplar det mesta.
Jag tycker att offentlighetsprincipen är viktig och bör inte slopas. Däremot tycker jag att offentlighet och sekretesslagen (OSL, se tex. 7 kap 16 § i sekretesslagen) är jävligt slapp på hur personuppgifter får behandlas av företag (även efter GDPR).

Att ett företag ska kunna gå in och begära ut samtliga personuppgifter på samtliga medborgare för att sen hänga ut på nätet i en databas (t.ex. Upplysning, Ratsit etc.) är inte något som förekommer i övriga europa i den utsträckning det gör i Sverige.

Många av paragraferna i OSL för personuppgiftshantering är ihopknorrad 1980 då vi inte hade digitalisering och datahantering i den mån vi har idag. Förr fick man gå till Skatteverket och begära ut personuppgifter. Lagen bör uppdateras.
Citera
2021-07-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarligMidsommar

Du kan även ändra någons namn
Citera
2021-07-23, 22:54
Medlem
FarligMidsommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Du kan även ändra någons namn
Precis!

Jag minns när piratrörelsen bytte namn på "Henrik Pontén" från Antipiratbyrån till "Pirat Pontén". Härliga tider!
Citera
2021-07-23, 23:59
Medlem
grevebajsicorvos avatar
fungerar bra i ett land med stängda gränser
fungerar mindre bra i ett land med "stängda gränser"
Citera
2021-07-24, 01:52
Medlem
spelar det någon roll om någon vet ens personnummer då? dom kan ju knappast göra någonting med det ändå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in