• 2
  • 3
2021-07-25, 12:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
När nån rör med händerna på maten utan handskar (som de flesta kockar gör) och sen serverar andra. Det är en aptitdödare
Bara för att någon har handskar betyder ju inte det att händerna är rena! Jag har sett pizzabagare ta betalt med kontanter, för att sedan fortsätta att plocka med maten utan att varken byta handskar eller tvätta sig. Hygieniskt? Inte ett dugg!

Om nu handskar ska användas så ska de användas rätt. Har man tagit i något annat så ska handskarna bytas, och bara att ta av sig engångshandskar på rätt sätt är det inte många som gör.
I början av pandemin så rekommenderade många att man skulle använda handskar, men eftersom folk inte kan hantera engångshandskar så hade det egentligen motsatt effekt när de trodde att de hade rena händer, för att de hade ju använt handskar.
Citera
2021-07-25, 12:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Bara för att någon har handskar betyder ju inte det att händerna är rena! Jag har sett pizzabagare ta betalt med kontanter, för att sedan fortsätta att plocka med maten utan att varken byta handskar eller tvätta sig. Hygieniskt? Inte ett dugg!

Om nu handskar ska användas så ska de användas rätt. Har man tagit i något annat så ska handskarna bytas, och bara att ta av sig engångshandskar på rätt sätt är det inte många som gör.
I början av pandemin så rekommenderade många att man skulle använda handskar, men eftersom folk inte kan hantera engångshandskar så hade det egentligen motsatt effekt när de trodde att de hade rena händer, för att de hade ju använt handskar.

På tex Subway är det stenviktigt med handskar och rutinen för det. På en pizzeria kan det vara förvirrande eftersom de hanterar färska varor ochså förutom ugnen. Tex salladen till varmrätterna
Men men bakterierisken tillföljd av symptom är nog ganska marginell iaf

Jo motsatta effekten är ju att en handske används och tar i diverse saker som handtag bänk diskställ sedlar och kassa apparat, kärl osv så då fastnar ju det mesta på handsken istället för att ha rutin att tvätta händerna med handsprit men men tror många inte blir sjuka pga det.

Men det är motbjudande, aptitdödare att se det om man ens får syn på det vill säga
Citera
2021-07-25, 18:10
Medlem
exoticspices avatar
Att sätta mig vid ett matbord som inte är rent är den värsta aptitdödaren för mig, smulor som ligger kvar från frukosten, matfläckar och en skitig duk.

Ett matbord ska vara fräscht för att jag ska kunna äta.
Citera
2021-07-28, 11:51
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Tryffel! Det smakar som att dricka parfym.

Har du ätit tryffel eller tryffelolja?
Citera
2021-07-28, 11:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
När någon har mikrat fisk till lunch och hela arbetsplatsen luktar uppvärmd fisk, då smakar inte min goda lunch särskilt bra alls..
Citera
2021-07-28, 16:13
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Har du ätit tryffel eller tryffelolja?

Både och. Riktig tryffel är inte fullt så vidrigt som tryffelolja.
Sist provade jag chips smaksatta med tryffel (olja antar jag). Trodde jag skulle spy av stanken när jag öppnade påsen. Smakade ett och fick slänga resten.

Nu hade jag inte köpt dessa utan hade fått ett antal olika chipspåsar i en goodie bag direkt från fabriken.
Citera
2021-07-28, 21:15
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Både och. Riktig tryffel är inte fullt så vidrigt som tryffelolja.
Sist provade jag chips smaksatta med tryffel (olja antar jag). Trodde jag skulle spy av stanken när jag öppnade påsen. Smakade ett och fick slänga resten.

Nu hade jag inte köpt dessa utan hade fått ett antal olika chipspåsar i en goodie bag direkt från fabriken.

Tryffelolja är inte alls gott det går bra att aldrig äta sånt för min del.
Angående riktiga tryfflar så finns lite olika sorter som smakar olika. Svensk tryffel är inte så kul medan vit tryffel på färska pasta är väldigt gott i min mun.
Testa om du har lust att omvärdera tryffelns duglighet!
Citera
2021-07-28, 22:08
Medlem
Små bitar av tomatskal som rullat ihop sig till något hårstrå-liknande, som man hittar i det mesta som innehåller tomatsås.
Citera
2021-07-28, 22:49
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Tryffelolja är inte alls gott det går bra att aldrig äta sånt för min del.
Angående riktiga tryfflar så finns lite olika sorter som smakar olika. Svensk tryffel är inte så kul medan vit tryffel på färska pasta är väldigt gott i min mun.
Testa om du har lust att omvärdera tryffelns duglighet!

Tack för tipset. Ska testa vit tryffel när jag får tillfälle
Citera
2021-08-16, 21:51
Medlem
Värme. För varmt väder, då vill man bara äta sallad eller kall melon. Om någon säger lever. Hej då. Förmycket senor. Hu.
Citera
2021-08-16, 21:52
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Korinder, koriander.. Vem fan vill ha tvål i sin mat?
Tycker varken det är äckligt eller gott.
Men det tar över ALL smak! Helt odugligt att ha i mat...
Citera
2021-08-16, 21:55
Medlem
idiamindadas avatar
Barn som sitter och grisar. Trodde att det skulle gå över när jag fick egna barn. Så icke.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in