• 1
  • 2
2021-07-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jag tycker det är gott med en kopp varm buljong. En buljongtärning i en kopp vatten, in i mikron och klart.

Men normalt äter man ju inte så många per dag. De är ju till för att förstärka smaken i en större gryta, och de är ju rejält salta. Hur många kan man äta per dag?

Max en skulle jag säga pga att det är så saltigt.
Citera
2021-07-22, 21:49
Avstängd
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jag tycker det är gott med en kopp varm buljong. En buljongtärning i en kopp vatten, in i mikron och klart.

Men normalt äter man ju inte så många per dag. De är ju till för att förstärka smaken i en större gryta, och de är ju rejält salta. Hur många kan man äta per dag?
Jag äter dem som de är. Har gillat det sedan jag var barn. Perfekt snask att gnaga i sig bit för bit. Har det rökats mycket och frodisen är svårt kan det slinka ner några stycken. Men har aldrig funderat på om det skulle vara farligt.
Hur skulle det kunna vara skadligt?
Citera
2021-07-22, 22:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Beror väl på om TS äter dem råa eller tillagar?
Råa buljongtärningar?
Citera
2021-07-22, 23:36
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
Man kan nog äta 100, men jag vet inte hur magen reagerar på så pass många.

Snarare hjärta, kärl och njurar i förlängningen uttorkning och infarkter i hjärta/hjärna eller lungor.

Aldrig bra med salt.. saltet i buljongtärningar är nog heller inte av den nyttigare sorten.
Citera
2021-07-23, 05:05
Medlem
3767s avatar
Du borde kanske överväga att börja med sådana dära varma koppen sopp-koppar, TS. Vet inte om de är så mycket bättre men de är ju i alla fall menade att konsumeras i mindre portioner.
Citera
2021-07-23, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
"Majoriteten av buljongtärningarna innehåller mycket salt. Salthalten i en portion buljong är 30–45 procent av det rekommenderade dagsintaget, utom i Natur Compagnie och Marigold, som bara innehåller 6 procent"

Så 2-3 om du inte äter något annat salt under dagen
Jag har en som är "low salt" kanske även finns nått som är "zero salt"
Citera
2021-07-23, 07:50
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Aldrig bra med salt.. saltet i buljongtärningar är nog heller inte av den nyttigare sorten.
Det är väl vanligt bordssalt? Vilket salt menar du är nyttigare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in