Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Du frågade specifikt efter ett CAD-program, inte ett ritprogram. Om du inte vet hur man använder CAD kommer du inte fatta det bara för att du fixar ett program, det kräver att man går en kurs bara för att kunna göra enkla saker. Ex. måste man rita objekten i rätt ordning i AutoCAD, default är att rita dem "moturs", d.v.s starta i vänster hörn och arbeta höger och uppåt. D.v.s ska du rita en tärning utan att veta i vilken ordning du ska göra resp. sida kommer du inte klara av att göra det.
AutoCAD är dessvärre för dyrt för mig. Insåg även att de flesta CAD-program är dyra samt innehåller onödigt många funktioner.
Så, plan B:
Att praktisera learn by doing i ett enklare ritprogram. Sorry, denna planen uppstod liksom mellan inläggen utan att jag hann informera om det, blev hetsig.
Jag vill kunna rita en fasadritning precis om man gör med papper och penna, men göra det med mus och datorskärm istället. Du verkar ändå vara insatt: Har du några tips på basic program som låter mig göra just detta? Har du någon erfarenhet av EazyDraw?
Verkar som alla program skall innehålla så extremt många funktioner... för mig räcker det med en linjal, en penna, möjlighet att fixa skala och exportera filerna.
Tacksam för svar!