Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-22, 15:49
Medlem
Hej

Behöver tips på CAD-program som jag kan rita en fasadritning i.

/ Ernst
Citera
2021-07-22, 16:20
Medlem
Bonnatorps avatar
Autocad finns lättillgängligt som torrent, men de har studentversioner du kan testa också om du säger att du läser på valfri skola.
Citera
2021-07-22, 17:14
Medlem
Melange5738s avatar
Beror på hur du ska göra. Det man gör nuförtiden är att man designar fasaden som BIM-objekt, så det ska vara ett program som lätt exporterar till BIM. Tror alla senare versioner av Autocad gör det.
Citera
2021-07-22, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Beror på hur du ska göra. Det man gör nuförtiden är att man designar fasaden som BIM-objekt, så det ska vara ett program som lätt exporterar till BIM. Tror alla senare versioner av Autocad gör det.

Räcker ett program som EazyDraw?
Citera
2021-07-22, 18:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirchsteiger57
Räcker ett program som EazyDraw?

Du frågade specifikt efter ett CAD-program, inte ett ritprogram. Om du inte vet hur man använder CAD kommer du inte fatta det bara för att du fixar ett program, det kräver att man går en kurs bara för att kunna göra enkla saker. Ex. måste man rita objekten i rätt ordning i AutoCAD, default är att rita dem "moturs", d.v.s starta i vänster hörn och arbeta höger och uppåt. D.v.s ska du rita en tärning utan att veta i vilken ordning du ska göra resp. sida kommer du inte klara av att göra det.
Citera
2021-07-22, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du frågade specifikt efter ett CAD-program, inte ett ritprogram. Om du inte vet hur man använder CAD kommer du inte fatta det bara för att du fixar ett program, det kräver att man går en kurs bara för att kunna göra enkla saker. Ex. måste man rita objekten i rätt ordning i AutoCAD, default är att rita dem "moturs", d.v.s starta i vänster hörn och arbeta höger och uppåt. D.v.s ska du rita en tärning utan att veta i vilken ordning du ska göra resp. sida kommer du inte klara av att göra det.

AutoCAD är dessvärre för dyrt för mig. Insåg även att de flesta CAD-program är dyra samt innehåller onödigt många funktioner.

Så, plan B:

Att praktisera learn by doing i ett enklare ritprogram. Sorry, denna planen uppstod liksom mellan inläggen utan att jag hann informera om det, blev hetsig.

Jag vill kunna rita en fasadritning precis om man gör med papper och penna, men göra det med mus och datorskärm istället. Du verkar ändå vara insatt: Har du några tips på basic program som låter mig göra just detta? Har du någon erfarenhet av EazyDraw?

Verkar som alla program skall innehålla så extremt många funktioner... för mig räcker det med en linjal, en penna, möjlighet att fixa skala och exportera filerna.

Tacksam för svar!
Citera
2021-07-22, 19:10
Medlem
Melange5738s avatar
Isånafall räcker det väl om du gör en blyertsskiss. Google Sketchup är gratis men du måste fortfarande spendera tid på en onlinekurs för att kunna göra något på en dag.
Citera
2021-07-23, 12:26
Medlem
Limma skinkbits avatar
Autocad kan laddas ner och användas i en månad, efter det så måste man betala. Autocad LT är inte superdyrt och du kan köpa ett abonnemang som betalas månadsvis. När du är färdig kan du säga upp det.

NanoCAD är helt gratis och påminner väldigt mycket om AutoCAD i funktion.

För en fasadritning så klarar du dig förmodligen med ganska basala CAD-kunskaper. Line, copy, move, offset och rectangle är väl de viktigaste kommandona.
Citera
2021-07-24, 09:06
Medlem
Skulle fan skita i att rita en fasadritning i ett CAD-program. Skulle hellre rekommendera ett BIM-program som Revit.
Lätt att lära sig grunderna, men lite svårare ett bemästra. Samt så ser det professionellt ut när man väl lägger in det i en så kallad ”sheet” och sedan skriver ut det i A3- eller A1 format. Kommer se ut som riktiga bygghandlingar då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in