2021-07-22, 10:34
Medlem
Förskollärare höll barn mot marken – avskedas
En förskollärare i Malmö har fått sparken efter att ha hållit fast ett barn mot marken.

– Men jag har inte gjort fel, jag ska inte behöva ta emot slag och sparkar på min arbetsplats, säger läraren till Sydsvenskan.

Det var på en förskolegård i Malmö som förskolläraren i april ska ha satt sig på huk över ett femårigt barn och låst fast barnets ben och armar, eftersom hon bedömde att barnet kunde skada sig själv eller någon annan.

– Han sparkade och slog mig så jag försökte värja mig mot det, säger hon till tidningen.

En kollega ansåg att barnet blivit kränkt av läraren och anmälde händelsen. Skolledningen tog beslutet att avskeda läraren, eftersom utredningen visade att femåringen blivit omskakad av händelsen.

Lärarförbundet hävdar nödvärn och motsätter sig att läraren avskedats. Förhandlingar med Malmö stad ska hållas i höst, skriver tidningen.

Rätt eller fel?

https://www.sydsvenskan.se/2021-07-21/forskollarare-avskedas--holl-fast-barn-mot-marken

https://sverigesradio.se/artikel/forskollarare-sparkas-efter-att-ha-hallit-fast-barn-mot-marken
Citera
2021-07-22, 11:03
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Förskollärare höll barn mot marken – avskedas
En förskollärare i Malmö har fått sparken efter att ha hållit fast ett barn mot marken.

– Men jag har inte gjort fel, jag ska inte behöva ta emot slag och sparkar på min arbetsplats, säger läraren till Sydsvenskan.

Det var på en förskolegård i Malmö som förskolläraren i april ska ha satt sig på huk över ett femårigt barn och låst fast barnets ben och armar, eftersom hon bedömde att barnet kunde skada sig själv eller någon annan.

– Han sparkade och slog mig så jag försökte värja mig mot det, säger hon till tidningen.

En kollega ansåg att barnet blivit kränkt av läraren och anmälde händelsen. Skolledningen tog beslutet att avskeda läraren, eftersom utredningen visade att femåringen blivit omskakad av händelsen.

Lärarförbundet hävdar nödvärn och motsätter sig att läraren avskedats. Förhandlingar med Malmö stad ska hållas i höst, skriver tidningen.

Rätt eller fel?

https://www.sydsvenskan.se/2021-07-21/forskollarare-avskedas--holl-fast-barn-mot-marken

https://sverigesradio.se/artikel/forskollarare-sparkas-efter-att-ha-hallit-fast-barn-mot-marken
Vilken idiot till människa må hon aldrig igen arbeta med barn har inga egna barn men hade aldrig tillåtit mina barn barn att vara i närheten utav den människan.
Senast redigerad av at0m3n 2021-07-22 kl. 11:07.
Citera
2021-07-22, 11:11
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Vilken idiot till människa må hon aldrig igen arbeta med barn har inga egna barn men hade aldrig tillåtit mina barn barn att vara i närheten utav den människan.

Så hon ska bara behöva ta emot slag och sparkar? Och låta de andra barnen bli utsatta för våld? Inte konstigt landet ser ut som det gör med sådana som du och kollegan som anmälde.
Citera
2021-07-22, 11:13
Medlem
GeleZachas avatar
Svårt att säga om det är rätt eller fel utifrån den här lilla informationen, men generellt sett brukar ju inte 5-åringar som slåss vara en så stor fara att man måste hålla fast på det sättet.
Citera
2021-07-22, 11:14
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Hur/vad skulle läraren gjort då enligt dig istället?
Citera
2021-07-22, 11:17
Medlem
Citat:

Jag hoppas att mitt barn aldrig kommer i kontakt med dig för du skriver så det kliar i ögonen.

S K I L J E T E C K E N
Citera
2021-07-22, 11:21
Medlem
Citat:

Ingen ska behöva bli slagen på jobbet oavsett om det är en femåring som slåss. Förmodligen skyddade förskoleläraren andra barn från att bli slagna.

Så här blir det när föräldrar inte tidigt kan uppfostra sina barn utan
1) låter små barn få väja allt från aktivitet till mat.
2) stoppar i ungarna onyttiga saker.
3) inte tränar barn i konsekvenstänk.

Det är som med hundvalpar - ger du dem för mycket valmöjligheter och frihet från början så får du en bångstyrig hund.
Citera
2021-07-22, 11:28
Medlem
Nu är det jättesvårt eftersom man inte har hela bilden framför sig men att hålla ihop någons ben och armar som slåss vilt. Det är väl det man borde göra om det går. Jag kan inte se fel i det. Om mitt barn hade fått raseri utfall så är det ju sunt förnuft att personalen måste hålla fast personen. Hur ska dom annars göra för att stoppa någon ?

Den där kollegan som reagera så starkt då undrar man om inte personen har något mer än bara hålla fast. Det borde ju finnas protokoll hur dagis personal ska göra, det kan väl knappast vara första gången.
Citera
2021-07-22, 11:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Ingen ska behöva bli slagen på jobbet oavsett om det är en femåring som slåss. Förmodligen skyddade förskoleläraren andra barn från att bli slagna.

Så här blir det när föräldrar inte tidigt kan uppfostra sina barn utan
1) låter små barn få väja allt från aktivitet till mat.
2) stoppar i ungarna onyttiga saker.
3) inte tränar barn i konsekvenstänk.

Det är som med hundvalpar - ger du dem för mycket valmöjligheter och frihet från början så får du en bångstyrig hund.
Och barnet självt (vilket står i artikeln och TS).

Så barnet kan alltså - enligt den anmälande kollegan - bli kränkt om man hindrar det från att gå bananas..?
För att hänga på din slutkommentar: Hur många andra kommer denna 5-åring i framtiden att kränka om ingen sätter ner foten i tid?
Citera
2021-07-22, 11:37
Medlem
RiverStyxs avatar
En sån här situation måste man nästan ha sett själv för att kunna bedömma.
Citera
2021-07-22, 11:49
Medlem
Bara för att någon är fem år betyder det inte att de får göra som de vill, man kanske borde leta upp idioten som anmälde och ge idioten några smällar på käften och påstå att man blir kränkt om de försöker skydda sig.
Citera
2021-07-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
En sån här situation måste man nästan ha sett själv för att kunna bedömma.

Tror också det. Vi vet inte om förskolläraren var rejält arg och skrek, eller om höll fast exakt så mycket som krävdes och försökte lugna. Vi vet inte heller om det finns annat bakom avskedet.

Kanske inte 100% relevanta i detta fallet men illustrerar vilken svår balansgång det är

Lawline: Handlar jag i nödvärn när jag håller ned mitt barn för att motverka att han skadar mig eller andra?
Lawline: Vilka fysiska metoder får föräldrar använda mot sina barn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in