2021-07-20, 06:01
Medlem
Grisbrottarens avatar
Asus routrar har fördelen att ha inbyggd VPN-klient. Men att ställa in VPN med L2TP har visat sig vara svårt då det inte finns något fält i gränssnittet för att fylla i "shared secret" aka "shared key".

Jag kan ansluta till min VPN-tjänst med L2TP utan problem på flera datorer och mobiltelefoner, så det är inget problem med tjänsten. Men VPN-klienten i Asus-routern kan inte ansluta då VPN-leverantören kräver "shared secret".

Jag har sökt på nätet efter lösningar och förklaringar, men inte hittat mer än att andra noterat problemet utan att få några förslag på hur man löser detta.

Jag kontaktade Asus "customer service" i Sverige, men därifrån fick jag ingen hjälp. De verkar vara helt okunniga om tekniken och inte alls medvetna om detta problem, då svaret blev om jag inte trodde att "shared secret" kunde vara lösenordet. ¯\_(ツ)_/¯

Det är för mig j-vligt märkligt att Asus kan ha ett gränssnitt där en så tydlig brist finns att det inte går att använda tjänsten, och att de dessutom ger ut ny firmware utan att rätta till det, så jag undrar om jag har missat något.

Har någon en lösning på hur man får VPN med L2TP att fungera i en Asus router? Har jag missat något enkelt och självklart i inställningarna?
Citera
2021-07-22, 09:04
Medlem
Grisbrottarens avatar
För säkerhets skull och för att undvika missförstånd kan det behöva påpekas att det är just L2TP-protokoll jag behöver hjälp med, och inget av de andra protokollen som kan användas för VPN-proxy..
Citera
2021-07-22, 15:57
Medlem
zixls avatar
Har du möjlighet kan du ju kolla om "merlin" programvara kan ha bättre möjligheter.

Edit:
Såg en guide, men där är hemligheten redan förkonfigurerad.

https://help.vpntunnel.com/support/s...ur-asus-router
Senast redigerad av zixl 2021-07-22 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in