Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-20, 02:13
  #1
Medlem
Det verkar ju vara en lite ovanlig olycka med tre mc i sidan på bilen. De verkar som jag förstår det kört på samma väg men i olika riktningar, mot varandra. Sedan är där inte mer information. Olyckan hände i söndags vid 14-tiden.

Vad har hänt sen?
Har bilen svängt vänster precis framför dem?
Vad var det för bil och förare?
Vad var det för mc och förare?
Hur körde alla?
+ Andra frågor ni kommer på?

Alla tre mc har alltså kört in i samma sida på bilen, vilket i sig är lite konstigt, men de kan ju legat nära varandra i zick-zack. Det slutade illa för en man i 30-årsåldern som avled.

Citat:
– Det är ett sällskap med tre motorcyklar i ena färdriktningen och en personbil i andra ...
Citat:
... tre motorcyklarna kört in i sidan på personbilen.

https://www.expressen.se/nyheter/en-...-i-surahammar/
Citera
2021-07-20, 07:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det verkar ju vara en lite ovanlig olycka med tre mc i sidan på bilen. De verkar som jag förstår det kört på samma väg men i olika riktningar, mot varandra. Sedan är där inte mer information. Olyckan hände i söndags vid 14-tiden.

Vad har hänt sen?
Har bilen svängt vänster precis framför dem?
Vad var det för bil och förare?
Vad var det för mc och förare?
Hur körde alla?
+ Andra frågor ni kommer på?

Alla tre mc har alltså kört in i samma sida på bilen, vilket i sig är lite konstigt, men de kan ju legat nära varandra i zick-zack. Det slutade illa för en man i 30-årsåldern som avled.



https://www.expressen.se/nyheter/en-...-i-surahammar/


Bakom den vanligen missvisande beskrivningen ”körde in i sidan på” döljer sig oftast en vårdslös bilist som negligerar sin egen väjningsplikt och kör ut framför, eller svänger över vägen trots möte.

Det hela hände vid Slampbacken, för den som har lokalkännedom.
__________________
Senast redigerad av boboboxbox 2021-07-20 kl. 07:43.
Citera
2021-07-20, 07:40
  #3
Medlem
Olyckan hände inte i Surahammar utan efter vägen mellan Ramnäs och Skultuna (den sk Bovallskogen). Ett gäng motorcyklister som inte behärskade sina fordon.

Enligt VLT var det ett större gäng motorcyklister som fick möte med en bil. Den förolyckades motorcykel började vobbla (för häftig inbromsning?) och han rammade sidan på bilen varefter två till körde in i sidan på bilen. Hur många som ingick i gruppen står ej i artikeln.
__________________
Senast redigerad av kaReri182 2021-07-20 kl. 07:59.
Citera
2021-07-20, 10:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Olyckan hände inte i Surahammar utan efter vägen mellan Ramnäs och Skultuna (den sk Bovallskogen). Ett gäng motorcyklister som inte behärskade sina fordon.

Enligt VLT var det ett större gäng motorcyklister som fick möte med en bil. Den förolyckades motorcykel började vobbla (för häftig inbromsning?) och han rammade sidan på bilen varefter två till körde in i sidan på bilen. Hur många som ingick i gruppen står ej i artikeln.

Ett helt gäng som inte behärskar sina fordon...?

Det hela låter märkligt, men just gruppkörningar kan locka fram det sämsta hos folk.
Beskrivningen "började vobbla" låter som ett barns redogörelse av något han eller hon inte förstår innebörden av.

Vore intressant att få veta mer kring vad som verkligen skett.
"Ramma sidan på en mötande bil" öppnar ju för en hel del tolkningar...
Citera
2021-07-20, 11:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Ett helt gäng som inte behärskar sina fordon...?

Det hela låter märkligt, men just gruppkörningar kan locka fram det sämsta hos folk.
Beskrivningen "började vobbla" låter som ett barns redogörelse av något han eller hon inte förstår innebörden av.

Vore intressant att få veta mer kring vad som verkligen skett.
"Ramma sidan på en mötande bil" öppnar ju för en hel del tolkningar...

Tyvärr möter man många sk gruppkörningar nu för tiden. Och jag är övertygad om att många som ingår i dessa grupper inte har den erfarenhet som krävs för att framföra en tung motorcykel. Känner flera som i sent skede i livet har skaffat tung motorcykel vilka inte ens i ungdomsåren var speciellt skickliga mopedförare. Själv har jag dock lyckats avstå. Gjorde ett försök för många år sedan men konstaterade att man blir väldigt lätt fartblind och har sedan dess avstått helt.
Citera
2021-07-20, 11:21
  #6
Medlem
Hursomhelstings avatar
Rent hypotetiskt byggt på erfarenhet att gruppen mc har legat tätt mitt på vägen, vid skymd böj åt höger så har gruppen mc hållit ut mot mitten dvs vänster. Mötande bil håller in mot mitten den också, vänster.. och pang!

Kör mc och ser det här ibland och att mc förlorar.. som mc förare så har man ett extra ansvar, man måste begripa det faktumet att fordon och djur kan komma lite hur som helst! Det går inte att spela Allan eller att sitta o drömma sig bort.
__________________
Senast redigerad av Hursomhelsting 2021-07-20 kl. 11:24.
Citera
2021-07-20, 11:43
  #7
Medlem
supremanics avatar
Har själv varit nära att få en mc i sidan på bilen när jag mött en grupp motorcyklister på en kurvig väg. De första hojarna mötte jag innan en snäv kurva och väl inne i kurvan fick jag bromsa och hålla ut mot diket för hojarna i mitten av klungan hade svårt att ta kurvan och samtidigt hålla sig på sin sida av vägen.
Antar att de som inte leder klungan inte har så värst mycket uppmärksamhet utan mest följer och försöker hänga på ledaren.
Skulle säkert kunna vara liknande som skett här.
Citera
2021-07-23, 17:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Har själv varit nära att få en mc i sidan på bilen när jag mött en grupp motorcyklister på en kurvig väg. De första hojarna mötte jag innan en snäv kurva och väl inne i kurvan fick jag bromsa och hålla ut mot diket för hojarna i mitten av klungan hade svårt att ta kurvan och samtidigt hålla sig på sin sida av vägen.
Antar att de som inte leder klungan inte har så värst mycket uppmärksamhet utan mest följer och försöker hänga på ledaren.
Skulle säkert kunna vara liknande som skett här.


Ja, det är ganska vanligt att folk som inte är lika snabba / duktiga försöker hålla samma tempo eller ta igen och på så vis kör över sin förmåga. En bra regel annars är att dom snabbare åker bak i ledet.
Sen så eggas ju folk ofta och vill imponera.

Just vid gruppkörningar har jag sett mest skit / olyckor och föredrar idag att köra ensam / med färre människor.

Jag är lite osäker på vilken sträcka det handlar om men skulle det vara den långa skogsvägen mellan Ramnäs och Skultuna så brukar vägen bli förstörd av tjälen, nästan så man flyger av hojen om man träffar en sådan klump illa! Bidragande faktor till vobbel! Det är även en sträcka som är ganska lockande att ligga på lite, långa svepande kurvor och delvis kupperat.

Jag har själv kört som ett as i yngre dar och har haft väldigt kul men man måste ha lite konsekvenstänk och väga upp risk / nöje (Även om man inte bör leka på vägen överhuvudtaget, dubbelmoral haha).
Jag har även kraschat en gång just pga styrvobbel, ganska läskig kännsla att vara utan kontroll hehe(Självförvållat pga bus).

Tråkigt när folk sätter livet till.
Hela situationen verkar jäkligt märklig!
__________________
Senast redigerad av SeaViking 2021-07-23 kl. 17:43.
Citera
2022-02-03, 23:23
  #9
Medlem
Vad hette föraren som omkom?
Hört Christoffer i förnamn.

Tragiskt såklart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback