2021-07-20, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag lever billigt, lagar flera portioner och äter gårdagens middag till lunch etc, köper på extrapris, äter ganska mycket vegetarisk/vegansk kost.

Jag gillar kläder, men i dagsläget är det svårt att köpa. Det onödiga jag lägger pengar på är väl typ netflix och någon lightläsk ibland.

Det, och träningskort, men det anser jag inte vara onödigt egentligen då det gör mig friskare.

Jag har många intressen som är i princip gratis, det jag saknar mest är att kunna resa och träffa vänner och släkt utanför Skåne när jag vill.

Jo laga stora portioner mat och äta gårdagens middag till lunch har jag också alltid gjort. Gillar dessutom att laga mat, är vegetarian så kommer relativt billigt undan när det gäller mat.

Fortsätt träna om dt håller dig frisk och du gillar det, då är det helt värt det
Citera
2021-07-20, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Jag tycker så synd om er som är där nere!
Som att sätta livet på paus i 5 sura jävla år...
Jag blir svinsur när jag ser att man gör paras på att hänga ut och förnedra sveriges fattigaste i "hjälpen" lyxfällan!
Det är så många aspekter som gör att vissa människor inte fungerar i spelreglerna som mångmiljardärer, låga löner och instagramlyx satt!

Stå ut!
...På något sätt...

Kan väl erkänna att jag kommer från en vad vissa skulle kalla ”trashig uppväxt” så jag har inte den sköna standarden som Svensson, tyvärr. Men i detta fallet är det kanske tur för min del då eftersom jag inte måste sänka ribban mycket lägra än den redan var?

Mår i alla fall bättre nu än för fem år sedan när jag bara slirade och var i ett trist jävla missbruk. Då tjänade jag mer pengar också.

Jag kommer ta mig ur detta, lita du på det och sluta tyck synd om mig för det gör inte jag.
Citera
2021-07-20, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hur mycket har din kille bjudit dig? Menar inte om han gav dig pengar men han bör ha bjudit dig på nöjen som du inte skulle fått om du vore singel? I så fall är det mycket lättare att leva existensminimum. Skulle tro att du har tur om du är tjej och hyfsat attraktiv. Oavsett vilken ekonomiskt knipa du hamnar i så kommer du alltid att hitta en kille med lite mer pengar som vill stötta dig. En lika fattig kille som dig hade nog blivit dumpad och singel eller bli ihop med en lika fattig tjej och tvingas leva ett hårdare liv.

Han är arbetslös, går på a-kassa atm! Inga skulder dock!
Citera
2021-07-20, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
?? Om du nu vill göra rätt för dig låter det lite konstigt att du inte betalar det du kan på en gång. Därmed slipper du betala dyra räntor och annan skit.

Men nu när du avslöjat att du har gömda pengar fattar man varför du nöjer dig med existensminimum även om de med sunt sinne inser det idiotiska.

Varför är du så arg för? Tagga ner lite.
Citera
2021-07-20, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Vad spelar skuldsanering för roll? I din situation är det existensminimum de närmsta 5åren oavsett.

Sen tror jag att du kommer ha en helt annan syn på din tillvaro inom några månader. Existensminimum lever ingen ”bekvämt” på.

Normalt sett hade detta vart de mest värdefulla åren avseende privat pensionssparande och sparande överhuvudtaget.

Bra att du vill göra rätt för dig, men dilla inte om att du lever bekvämt. Du har låg inkomst, garanterat fast i en hyresrätt. Förmodligen kommer du förbli singel eller börja knarka igen. Vill inte trycka ner dig, men det känns som att du måste vakna och bli vuxen när du påstår nåt så dumt som att du lever bekvämt med att arbeta heltid för existensminimum.

Vidare fattar jag inte varför detta är din första månad på existensminimum? Uppenbart har du haft löneutmätning i åtminstone några månader, hade du nån överkommens som sprack eller varför är det existensminimum just nu?

Ska ärligt säga att jag tror du är troll men om du inte är det så grattis! Spela roll om ekonomin så länge man trivs liksom.

Vad är det där för jävla inställning? TS har förlikat sig med tanken på att den nuvarande situationen inte kommer att ändras drastiskt såvida han inte vinner på lotto eller kammar hem ett större arv. Således gör han bäst i att acceptera sin tillvaro och hitta nöje i det enkla. Han har det bättre ställt än vad större delen av jordens befolkning har och dessa springer inte runt och blir deprimerade som överkonsumerande svenskar för den sakens skull.
Citera
2021-07-20, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Ganska stor roll för TS som får 11000:-/mån avdraget. Med skuldsanering får du för det första en buffert på 1000:- dessutom slipper du betala Juni och December. Sånt gäller ej för utmätning.

TS kan alltså spara 22K / år. Efter 5 år är det 100K. Rätt bra början på nya livet sen.

TS får omöjligen skuldsanering.

7 § Skuldsaneringslag: Skuldsanering får beviljas om gäldenären inte rätteligen kan betala sina skulder och denna oförmåga med hänsyn till samtliga omständigheter kan antas bestå under överskådlig tid (kvalificerad insolvens).

TS kan med nuvarande lön betala av sina skulder inom fem år, alltså överskådlig tid.
Citera
2021-07-20, 01:11
Medlem
LedarhundenAdolfs avatar
Skaffa dig en liten sidoinkomst så kommer du att klara dig bra tills att du är skuldfri!
Citera
2021-07-20, 01:17
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Att få skuldsanering spelar stor roll, om du inte vet vad det innebär så begriper jag heller inte varför du ska diskutera det?

Sen att göra rätt för sig, fine, det ska man väl göra om man kan, men det händer saker i livet och ibland skiter det sig, alla är inte lika perfekta som dig.
Men vad är det som svider i dina ögon om folk får igenom en sanering?
Det är ju ändå bara de giriga bankerna och kreditbolagen som förlorar på det.

Har man en löneutmätning som innebär att man blir av med allt över existensminimum i fem år gör i detta fall ingen skillnad.
Citera
2021-07-20, 05:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
Denna månaden har jag spenderat:
686 kr på öl.
400 kr på snus.

189kr på en bok.
91 kr på Mcdonalds.
49kr på en krukväxt.
236kr på snacks.
Måste börja med att säga det är snyggt att du tar tag i livet och betalar dina skulder men 1000kr på trams du inte behöver är bara korkat. Lägg dom på sparkontot eller skjut in extra på skulden
Citera
2021-07-20, 06:07
Bannlyst
Levde på existens minimum stora delar 90 talet, flyttade hemifrån med socialbidrag som enda försörjning. Fördelen var att man hade gott om tid , man åkte till andra sidan stan och handla billig

Men får sätta en sträng budget, man har 50:- om dagen att leva på, så enkelt är det. Skillnaden mellan då och nu , är idag finns mycket fler lågpris butiker som Lidel.
Citera
2021-07-20, 06:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
Hur mycket får man på existensminimum? Boendet betalt + 5016kr i månaden för övrigt?

Mest kul att veta att jag själv lever på långt under summan för existensminimum,

Det finns 2 definitioner av existens minimum , socialstyrelse ( Dom som vill att du skall äta 3 brödskivor om dagen ) och Kronofogden. KFM Har en mer generösare norm än socialstyrelsen.
Citera
2021-07-20, 06:15
Medlem
Levde pa existensminimum, och darfor soc, eller ekonomiskt bistand,som jag tror det hette under nagra manader. Detta var runt sekelskiftet da arbetsmarknaden inte var stralande. Precis nyexad, sa ingen a-kassa eller motsvarande.

For mig personligen var det inga problem. Hade inga storre utgifter, och om jag inte minns fel sa kunde jag tom spara pengar. Knappt 2,000 i hyra, och ovriga utgifter var val ungefar det samma. Ingen bil, ingen telefon, inget internetabonnemang, inga kreditkorts-avgifter, ingen tobak och inte speciellt mycket alkohol heller. Inga skulder mer an CSN-lan, men det behovdes inte betalas av om man inte hade pengar da. La val lite pengar pa musik (CD-skivor och konserter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in