Har sett många hopklippta bilder på sistone från TV4. Se exempel ovan. Det finns en del bilder som är väldigt bra gjorda, t ex såg jag en med påven närvarande vid en grav, han hade aldrig varit där, utan det var en vanlig "påven på sin balkong" plus inklippt en grav.
Är det här vanligt nuförtiden, att man gör så här?
Särskilt TV4:s nyheter har massor av sådana bilder.
OBS det här är kanske nåt gammalt och välkänt för alla er experter - jag är totalt okunnig!
Ok, men om originalet är en rörlig bild så säger inte en stillbild mig så mycket då det kan vara en övergång mellan två olika bildkällor. Vilket jag inte skulle tolka som en ihopklippt bild.
Nämnd bild verkar enl TinEye verkar vara en hund från 2013 och en flagga från 2021 ... vad är det som är "bra"? Eller handlar frågan om media, manipulation och fake news?
Har sett många hopklippta bilder på sistone från TV4. Se exempel ovan. Det finns en del bilder som är väldigt bra gjorda, t ex såg jag en med påven närvarande vid en grav, han hade aldrig varit där, utan det var en vanlig "påven på sin balkong" plus inklippt en grav.
Är det här vanligt nuförtiden, att man gör så här?
Särskilt TV4:s nyheter har massor av sådana bilder.
OBS det här är kanske nåt gammalt och välkänt för alla er experter - jag är totalt okunnig!
Var - under sändningen - menar du detta förekommer? Är det en i en puff eller i ett längre inslag. Är det övergångar mellan inslag?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!