Citat:
Ursprungligen postat av
pronh
Jada, jeg glemte Finland et øyeblikk. Tipper at Finland snart er tilbake med fly som bare har en motor.
Men jeg ba om tilfeller hvor fly/pilot havnet i havet, og det kom du ikke opp med. Dagens motorer er blitt så driftssikre at dette argumentet stort sett er å glemme.
Ettersom motorene på kampfly sitter så tett så finner du også tilfeller hvor en motor som feiler også har tatt ut den andre motoren.
At risiko for pilot er så mye større over åpent hav enn over land er jeg heller ikke så sikker på. Alle har på seg spesielle drakter for å kunne overleve i sjøen en god stund, og de har også med seg en redningsflåte som skytes ut sammen med flyger. Så har man SAR helikoptre som kan rykke ut på kort varsel.
Eksakt!
Dagens motorer är driftsäkra, och på exempelvis F/A-18 sitter ju luftintaget i princip lika tätt inpå flygkroppen som de skulle ha gjort om flyet bara haft En motor. Flyger en Hornet in i en flock med sjöfåglar är risken väldigt stor att BÅDA motorerna får tugga fågel. Det har nämligen hänt IRL. Samma sak vid motorbrand. Motorerna på en Hornet sitter tätt ihop. Börjar en brinna så brinner snart den andre också.. Två motorer? Ingen direkt fördel med någon automatik alltså, vilket många verkar tro.
På en F-14 Tomcat sitter motorerna separerade och luftintagen längre ifrån varandra.. DÄR kan det va en vinst med två sett till säkerheten!
För irländsk air policing så skulle nog F-16 vara ett bättre val än F/A-18 Super Hornet enligt mig. F-16 = snabbare lättare och har bättre rate of climb. Längre räckvidd.. Billigare att flyga med. Och så vidare, och så vidare.