2021-07-20, 20:37
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Intressant! Det var inte svårare än så.

Jag tänker väl att utifrån ryssens perspektiv är det väl bättre om Irland är nedrustat, än upprustat. Mindre att slåss emot i händelse av krig. Detta kan ju leda till en snöbollseffekt som gör att Irland i slutändan skaffar en relativt hyfsad försvarsmakt.

Villken märklig inställning. Att lilla Irland ska vara nedrustat för att det är bra ur Rysslands perspektiv. Vad gäller händelse av krig så är Irlands försvarsmakt rätt ointressant oavsett. Området kommer försvaras av NATO och i händelse av fullskaligt krig så är det möjligt att neutrala Irland har sina flygplan på marken.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nja, Irland är inte med i NATO, utan bara i EU. Så med BREXIT står Irland där med arslet bart, vilket de i.o.f.s. har gjort under hela sin existens som självständig nation.

Ja, med "Samt att det är UK som övervakar Irlands luftrum. Och dom är med i NATO." Så menade jag att UK är med i NATO. Men jag kanske uttrycke mig konstigt.
Citera
2021-07-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju annonserat att ett lätt stridsflygplan skall utvecklas med T-7 som plattform. Tanken där är att konkurrera då F-5 skall ersättas.

Irland har ju inte ens en upphandling på gång, det är bara snack och det tar lång tid för dem innan affär eventuellt skall göras. Då kan mycket väl en "Fighting Red Hawk" finnas som erbjudande.

Den bör kunna bli konkurrenskraftig.

Jag tycker man bör ta fram ett verkligt budgetalternativ och fresta små länder med som har fredliga gränser. Det är en ganska stor marknad sammanlagt.

Att ha gamla utslitna F-5 med alla de begränsningar för flygkroppen det innebär för hur man kan operera dem... nä.

Det var bara ett exempel. Inte ett särskilt seriöst sådant kanske, då jag såklart inte heller tror att det kommer va ett alternativt i slutändan. Men man skulle säkert kunna få dom billigt + ett gäng extra av dom att plocka delar från.

Ett litet bekymmer med upphottade skolflygplan är vid en närmare eftertanke exempelvis att en Tu-95 har en ganska hög toppfart, och en irländsk interceptor bör lämpligen ha en betydligt högre toppfart för att det ska bli rimligt rent praktiskt. Landar nog i att man behöver ett "riktigt" militärt jetflygplan om man ändå ska investera i nånting tror jag. Obs gissning bara..
Senast redigerad av Macke85 2021-07-20 kl. 21:01.
Citera
2021-07-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det var bara ett exempel. Inte ett särskilt seriöst sådant kanske, då jag såklart inte heller tror att det kommer va ett alternativt i slutändan. Men man skulle säkert kunna få dom billigt + ett gäng extra av dom att plocka delar från.

Ett litet bekymmer med upphottade skolflygplan är vid en närmare eftertanke exempelvis att en Tu-95 har en ganska hög toppfart, och en irländsk interceptor bör lämpligen ha en betydligt högre toppfart för att det ska bli rimligt rent praktiskt. Landar nog i att man behöver ett "riktigt" militärt jetflygplan om man ändå ska investera i nånting tror jag. Obs gissning bara..

Köper man någonting så skulle jag gissa att man satsar på en modern enmotorig jaktkärra i en förhållandevis liten numerär där man kan upprätthålla en förhållandevis hög tillgänglighet, och där personalen utbildas av säljaren.

Gamla stridsflygplan är dyra att underhålla och man riskerar att få en låg tillgänglighet hos flygplanen vilket i slutändan blir dyrt.
Citera
2021-07-21, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Villken märklig inställning. Att lilla Irland ska vara nedrustat för att det är bra ur Rysslands perspektiv. Vad gäller händelse av krig så är Irlands försvarsmakt rätt ointressant oavsett. Området kommer försvaras av NATO och i händelse av fullskaligt krig så är det möjligt att neutrala Irland har sina flygplan på marken.

Det är inte min inställning. Jag försöker tänka ur ett ryskt perspektiv. Men dom du skriver så kvittar det nog om Irland har 0 eller 16st stridsflygplan. På det stora hela gör det ingen skillnad.
Citera
2021-07-21, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Hvordan argument er dette?
Alle de nordiske landene flyr da ut over havet på QRA oppdrag, og alle har i alle år brukt fly med kun en motor. Du kan sikkert fortelle oss hvor mange fly som har havnet i havet under alle disse oppdrag ettersom du påstår at man bør ha to motorer?
Finlands F/A-18 Hornetplan har två motorer och det är fördel om det uppstår motorstopp vilket kan ske vid fågelkollisioner.
För tre år sedan kraschade en JAS 39 Gripen efter krock med en fågelflock, motorn stannade och maskinen blev okörbar, piloten skjöt ut sig.

Se artiklar hos SVT, länkar;
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fd-jas-pilot-om-kraschen-man-kommer-aldrig-att-komma-undan-djurkollisioner
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/utredningen-klar-efter-jas-kraschen-piloten-raddades-i-sista-stund

I Att skjuta ut sig över öppet hav medför betydligt större risk för piloten, i Blekingefallet landade piloten i en gran och kunde klättra ner själv till marken. Sedan är tvåmotoriga plan dyrare i drift och inköp men det är en annan sak, troligen kommer Irland landa i att välja ett enmotorigt plan baserat på ekonomiska argument.
Citera
2021-07-21, 09:05
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Det är inte min inställning. Jag försöker tänka ur ett ryskt perspektiv. Men dom du skriver så kvittar det nog om Irland har 0 eller 16st stridsflygplan. På det stora hela gör det ingen skillnad.

Ok. Intresssant. Nu killgissar jag bara men jag tror att ur ett ryskt perspektiv är det nog bara positivt om luftövervakningsavtalet mellan UK och Irland bryts. Detta blir ju på ett sätt ett bakslag för NATO och det gillar ju Ryssland.
Att Irland kanske kommer ha 16 jaktflygplan rör inte Ryssland i ryggen. Det kommer säkerligen bli mer ofarligt att kränka irländskt luftrum då Irish Air Corps trots ev. jaktflyg aldrig kommer upp i RAFs numerära styrka och tekniska kapacitet.
Sen kommer ju NATO ändå de facto skydda irländskt luftrum med tanke på Nordirland.

Hur relationen Irland - Ryssland ser jag ut vet jag inte. Men jag tror knappast Irland är på Rysslands shitlist / intresselista.

Faugh a Ballagh!
Senast redigerad av mossadmartin 2021-07-21 kl. 09:09.
Citera
2021-07-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Ok. Intresssant. Nu killgissar jag bara men jag tror att ur ett ryskt perspektiv är det nog bara positivt om luftövervakningsavtalet mellan UK och Irland bryts. Detta blir ju på ett sätt ett bakslag för NATO och det gillar ju Ryssland.
Att Irland kanske kommer ha 16 jaktflygplan rör inte Ryssland i ryggen. Det kommer säkerligen bli mer ofarligt att kränka irländskt luftrum då Irish Air Corps trots ev. jaktflyg aldrig kommer upp i RAFs numerära styrka och tekniska kapacitet.
Sen kommer ju NATO ändå de facto skydda irländskt luftrum med tanke på Nordirland.

Hur relationen Irland - Ryssland ser jag ut vet jag inte. Men jag tror knappast Irland är på Rysslands shitlist / intresselista.

Faugh a Ballagh!

Fast UK kommer ju inte att släppa kontrollen helt. Blir irländskt luftrum kränkt kommer ju naturligtvis RAF att skicka upp flyg förr eller senare. Nåt "avtal" eller inte..

Vad gäller det här påstådda "avtalet" som folk tjatar om i tråden så (rätta mig om jag har fel) men är det inte så att UK har rätt att flyga militärt över irländskt luftrum vid behov? Enl överenskommelse de två länderna emellan? Det är ju inte så att UK har skyldighet att skydda irländskt luftrum. Det är ju mer det eget behov som RAF flyger upp över Irland och irländarna vinner naturligtvis på det också, därav den gemensamma överenskommelsen.

Men jag kan ha fått de juridiska teknikalieterna om bakfoten här?
Senast redigerad av Macke85 2021-07-21 kl. 09:51.
Citera
2021-07-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Finlands F/A-18 Hornetplan har två motorer och det är fördel om det uppstår motorstopp vilket kan ske vid fågelkollisioner.
För tre år sedan kraschade en JAS 39 Gripen efter krock med en fågelflock, motorn stannade och maskinen blev okörbar, piloten skjöt ut sig.

Se artiklar hos SVT, länkar;
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fd-jas-pilot-om-kraschen-man-kommer-aldrig-att-komma-undan-djurkollisioner
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/utredningen-klar-efter-jas-kraschen-piloten-raddades-i-sista-stund

I Att skjuta ut sig över öppet hav medför betydligt större risk för piloten, i Blekingefallet landade piloten i en gran och kunde klättra ner själv till marken. Sedan är tvåmotoriga plan dyrare i drift och inköp men det är en annan sak, troligen kommer Irland landa i att välja ett enmotorigt plan baserat på ekonomiska argument.
Jada, jeg glemte Finland et øyeblikk. Tipper at Finland snart er tilbake med fly som bare har en motor.
Men jeg ba om tilfeller hvor fly/pilot havnet i havet, og det kom du ikke opp med. Dagens motorer er blitt så driftssikre at dette argumentet stort sett er å glemme.
Ettersom motorene på kampfly sitter så tett så finner du også tilfeller hvor en motor som feiler også har tatt ut den andre motoren.

At risiko for pilot er så mye større over åpent hav enn over land er jeg heller ikke så sikker på. Alle har på seg spesielle drakter for å kunne overleve i sjøen en god stund, og de har også med seg en redningsflåte som skytes ut sammen med flyger. Så har man SAR helikoptre som kan rykke ut på kort varsel.
Citera
2021-07-21, 09:49
Medlem
Citat:
Jada, jeg glemte Finland et øyeblikk. Tipper at Finland snart er tilbake med fly som bare har en motor.
Men jeg ba om tilfeller hvor fly/pilot havnet i havet, og det kom du ikke opp med. Dagens motorer er blitt så driftssikre at dette argumentet stort sett er å glemme.
Ettersom motorene på kampfly sitter så tett så finner du også tilfeller hvor en motor som feiler også har tatt ut den andre motoren.

At risiko for pilot er så mye større over åpent hav enn over land er jeg heller ikke så sikker på. Alle har på seg spesielle drakter for å kunne overleve i sjøen en god stund, og de har også med seg en redningsflåte som skytes ut sammen med flyger. Så har man SAR helikoptre som kan rykke ut på kort varsel.

Eksakt!

Dagens motorer är driftsäkra, och på exempelvis F/A-18 sitter ju luftintaget i princip lika tätt inpå flygkroppen som de skulle ha gjort om flyet bara haft En motor. Flyger en Hornet in i en flock med sjöfåglar är risken väldigt stor att BÅDA motorerna får tugga fågel. Det har nämligen hänt IRL. Samma sak vid motorbrand. Motorerna på en Hornet sitter tätt ihop. Börjar en brinna så brinner snart den andre också.. Två motorer? Ingen direkt fördel med någon automatik alltså, vilket många verkar tro.

På en F-14 Tomcat sitter motorerna separerade och luftintagen längre ifrån varandra.. DÄR kan det va en vinst med två sett till säkerheten!

För irländsk air policing så skulle nog F-16 vara ett bättre val än F/A-18 Super Hornet enligt mig. F-16 = snabbare lättare och har bättre rate of climb. Längre räckvidd.. Billigare att flyga med. Och så vidare, och så vidare.
Senast redigerad av Macke85 2021-07-21 kl. 10:07.
Citera
2021-07-21, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Köper man någonting så skulle jag gissa att man satsar på en modern enmotorig jaktkärra i en förhållandevis liten numerär där man kan upprätthålla en förhållandevis hög tillgänglighet, och där personalen utbildas av säljaren.

Gamla stridsflygplan är dyra att underhålla och man riskerar att få en låg tillgänglighet hos flygplanen vilket i slutändan blir dyrt.

Pratar vi moderna nybyggda saker med hygglig prestanda så svenska Gripen det "självklara" valet vid en första snabb anblick. Begagnade C/D eller nybyggda C/D eller den senaste E..

Men nybyggda amerikanska F-16 Block 70/72 är inte ett dumt alternativ heller. Beställd av flera länder, lång räckvidd och mycket lång livslängd på flygkroppen vilket är en ekonomisk vinst i sig i det långa loppet.
Senast redigerad av Macke85 2021-07-21 kl. 10:29.
Citera
2021-07-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Dagens motorer är driftsäkra, och på exempelvis F/A-18 sitter ju luftintaget i princip lika tätt inpå flygkroppen som de skulle ha gjort om flyet bara haft En motor. Flyger en Hornet in i en flock med sjöfåglar är risken väldigt stor att BÅDA motorerna får tugga fågel. Det har nämligen hänt IRL. Samma sak vid motorbrand. Motorerna på en Hornet sitter tätt ihop. Börjar en brinna så brinner snart den andre också.. Två motorer? Ingen direkt fördel med någon automatik alltså, vilket många verkar tro.

På en F-14 Tomcat sitter motorerna separerade och luftintagen längre ifrån varandra.. DÄR kan det va en vinst med två sett till säkerheten!

F-14 är dock ökänd för att vara svårhanterlig då den tappar dragkraft på en motor, vilket A och B versionerna gjorde ganska ofta då P&W TF30 motorerna hade problem med kompressor stall såväl som turbinbladsbrott. Då motorerna sitter långt från varandra så vill flygplanet vrida sig runt sin egen axel om dragkraften från en motor försvinner och leder lätt till att man tappar kontrollen över flygplanet.

Motorerna på F/A-18 matas också med luft via två S-duct formade inlopp vilket gör att fläktbladen på motorerna, till skillnad från F-14 inte är direkt synliga för radar.
Citera
2021-07-21, 14:37
Medlem
Citat:
Hvordan argument er dette?
Alle de nordiske landene flyr da ut over havet på QRA oppdrag, og alle har i alle år brukt fly med kun en motor. Du kan sikkert fortelle oss hvor mange fly som har havnet i havet under alle disse oppdrag ettersom du påstår at man bør ha to motorer?
USN har fram till F35 haft tvåmotoriga plan vad jag hört gällande även Rafael så är flottflyget mycket mer sugna på två motorer, går säkert inte landa med bara en men går att halta hem och hoppa över en egen jagare. Men knappast avgörande för Irland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in