2021-08-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salford
Huvudskurken är ju Ekström som var inköpschef på ICA special och mottagit stora mutor bland annat. Vocanac är en tio år yngre man som är en bekant till Ekström. Vocanac uppger att Ekström varit hans mentor inom företagande, hjälpt han att få kunder, bollat idéer osv. De verkar ha träffats på Netonnet där båda jobbat.

Mutorna Ekström har tagit emot har kommit via Vocanac bolag från Hong Kong. Därför är han också åtalad. Anledning att alla i tråden pratar om Vocanac är väl för att hans namn står först i fuppen eller för att han har ett utländskt namn.

Dom träffades när Ekström började dejta Vocanacs syster.

"Beskriv din bror, Sebastian och Pers relation? De fick en stark relation när Per och jag träffades. De har varit goda vänner sedan dess. Sebastian var i lumpen i Boden och Per hade en affärside och övertygade Sebastian. De planerade att starta företag ihop, vilket de sen gjorde. Tror bolaget hette Northekvo. Namnet tog de då efternamnen lades in i företagsnamnet. Ekström/Vocanac. Jag höll mig utanför deras business. Per var mentor till Sebastian. Per styrde företaget och lärde upp Sebastian"
Citera
2021-08-12, 12:02
Medlem
Noterar att BT nu även tagit upp fallet: https://www.bt.se/boras/ica-anstalld...gent-810a842c/

Dom väntas 25:e augusti och således har förhandlingarna redan hållits. Vore grymt om Prime Crime fixade rättegångsljuden.
Citera
2021-08-27, 08:43
Medlem
Någon som kan dela dom?
Citera
2021-08-27, 09:35
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
O andra sidan har ICA i sin tur lurat kunderna med gammalt kött.
Man tjänade troligen bra mycket mer än de 60 miljoner man nu "förlorade"
Dessutom slapp man undan med några hundra tusen i företagsbot.

Denna snubbe kommer torska på dels de 6 miljoner han fick i muta men även förlusten ICA har gjort
Summa summarum så skall man alltså lura kunderna som företag och inte lura företaget som anställd.
Det ena bestraffas svinhårt o det andra ser man mellan fingrarna med.
ICA har inte lurat några kunder däremot har det funnits enstaka giriga ICA handlare som myglat lite med datum men det handlar om småpengar och ingen har farit illa av det. ICA som företag ska dock inte straffas för det utan det är i så fall den enskilde ICA handlaren.
Citera
2021-08-28, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
ICA har inte lurat några kunder däremot har det funnits enstaka giriga ICA handlare som myglat lite med datum men det handlar om småpengar och ingen har farit illa av det. ICA som företag ska dock inte straffas för det utan det är i så fall den enskilde ICA handlaren.

ICA har ju tjänat pengar på att dessa ICA-handlare har lurat kunderna.
De uteslöts inte heller efter domen utan fick fortsätta vara ICA-handlare Så ICA som företag är inte oskyldiga.

Myglat lite med datum?
Man har ju sålt dåligt kött som är så jävla dåligt att man fick mala det till köttfärs o krydda det för att folk inte skulle känna den ruttna smaken.
Det handlade inte om småpengar. Däremot så var böterna småpengar och ett kvitto på att det är okej och även sjukt lönsamt att fortsätta lura kunderna.

Det är dock inte okej att lura ICA för då jävlar kommer straffen så det heter duga.
Det kommer bli fängelse och höga böter samt att man tar tillbaka alla pengarna som tjänats.
Är det inte märkligt att här utreder man hur mycket personen har tjänat på dessa affärer medans i de andra fallen så har man inte luskat i hur mycket ICA tjänade på att blåsa sina kunder.
Citera
2021-08-28, 10:05
Medlem
ersattningsids avatar
vad blev domen?
Citera
2021-08-28, 10:25
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
ICA har ju tjänat pengar på att dessa ICA-handlare har lurat kunderna.
De uteslöts inte heller efter domen utan fick fortsätta vara ICA-handlare Så ICA som företag är inte oskyldiga.

Myglat lite med datum?
Man har ju sålt dåligt kött som är så jävla dåligt att man fick mala det till köttfärs o krydda det för att folk inte skulle känna den ruttna smaken.
Det handlade inte om småpengar. Däremot så var böterna småpengar och ett kvitto på att det är okej och även sjukt lönsamt att fortsätta lura kunderna.

Det är dock inte okej att lura ICA för då jävlar kommer straffen så det heter duga.
Det kommer bli fängelse och höga böter samt att man tar tillbaka alla pengarna som tjänats.
Är det inte märkligt att här utreder man hur mycket personen har tjänat på dessa affärer medans i de andra fallen så har man inte luskat i hur mycket ICA tjänade på att blåsa sina kunder.
ICA som företag omsatte 126 miljarder 2020. Om du tror att ICA skulle tjäna några pengar på att ett par giriga ICA handlare märker om lite kött mot vilken badwill det ger så fattar du ingenting. Ruttet kött känner man f.ö. igen på lukten innan man tillagar det och inte när man smakar det samt att mala till köttfärs gör ingen skillnad. Själv köper jag allt kött jag hittar på ICA med röda lappar med 50% pris, smakar alltid lika bra och jag har aldrig blivit sjuk.
Citera
2021-08-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
ICA som företag omsatte 126 miljarder 2020. Om du tror att ICA skulle tjäna några pengar på att ett par giriga ICA handlare märker om lite kött mot vilken badwill det ger så fattar du ingenting. Ruttet kött känner man f.ö. igen på lukten innan man tillagar det och inte när man smakar det samt att mala till köttfärs gör ingen skillnad. Själv köper jag allt kött jag hittar på ICA med röda lappar med 50% pris, smakar alltid lika bra och jag har aldrig blivit sjuk.

Det var inte bara ett par ICA-handlare. Det var fyra av Stockholms största ICA-butiker som fuskade. Eller rättare sagt, det var dessa fyra butiker man kollade och det förekom fusk hos samtliga. Bara dessa butiker omsatte miljarder
Fusket var utbrett till mer än dessa fyra butiker.
Fusket har även förekommit efter detta.
Enbart butiken i Haninge omsatte 2018 (?) 864 miljoner kronor.
Så det är inga småsummor och ditt jävla snack om "lite kött" har du ingen bäring för heller.
Det handlar om tonvis med kött. Ingen kan säga mes säkerhet hur många år de sysslat med detta och hur många butiker det handlade om, eller fortfarande handlar om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/I_takt_med_tiden
Citat:
Den 20 februari 2008 sändes ett uppföljande Uppdrag granskning-avsnitt beträffande köttfusket på Ica. I detta avslöjades bl.a. att Ica-ledningen redan kände till att köttfusk förekom på ICA-butiker när Uppdrag granskning avslöjade detta, trots att Ica-ledningen uppgav motsatsen i programmet

En gång sköt jag med pistol och ingen dog. Därför är pistoler ofarliga.
Din logik är knivskarp.

Men straffen för detta var löjeväckande.
Straffen för att lura sin arbetsgivare eller staten kommer att bli mångdubbelt högre.
Citera
2021-08-29, 07:47
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Det var inte bara ett par ICA-handlare. Det var fyra av Stockholms största ICA-butiker som fuskade. Eller rättare sagt, det var dessa fyra butiker man kollade och det förekom fusk hos samtliga. Bara dessa butiker omsatte miljarder
Fusket var utbrett till mer än dessa fyra butiker.
Fusket har även förekommit efter detta.
Enbart butiken i Haninge omsatte 2018 (?) 864 miljoner kronor.
Så det är inga småsummor och ditt jävla snack om "lite kött" har du ingen bäring för heller.
Det handlar om tonvis med kött. Ingen kan säga mes säkerhet hur många år de sysslat med detta och hur många butiker det handlade om, eller fortfarande handlar om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/I_takt_med_tiden

En gång sköt jag med pistol och ingen dog. Därför är pistoler ofarliga.
Din logik är knivskarp.

Men straffen för detta var löjeväckande.
Straffen för att lura sin arbetsgivare eller staten kommer att bli mångdubbelt högre.
En ICA maxi har kanske 20000 artiklar i sitt sortiment varav de flest har bättre marginal än kött. Om du är bra på matte kan du räkna ut att ICA-chefen som åtalas har begått ett betydligt större brott.
Nog om detta från min sida för det blir för mycket OT
Citera
2021-09-04, 13:16
Medlem
Är detta MT? https://www.linkedin.com/in/per-ekstr%C3%B6m-a1b56360/

Tycks stämma mot FUP
Citera
2021-09-05, 18:04
Medlem
Stämmer
Citera
2021-09-11, 20:22
Medlem
Per Ekström. En drömmare och pengahungrande fifflare som alltid trott att han varit slipad businessman och karriärist,
ljugit och myglat till sig varenda anställning. Allt från SIBA, Netonnet och ICA.
Tror detta anlag går som en röd tråd hos merparten i den släkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in