2021-07-22, 16:02
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Ryssland har under många år försökt få till ett samarbete med Europa men har misslyckats därför att EUs ministerråd är ryssfientliga (de kostar ju inget för dem att vara det), tar besluten och förelägger EUs olika länder (för vilka det kostar) att följa direktiven. Ryssland har insett detta och explicit sagt att EU som politisk mekanism är dysfunktionell och därför också äntligen dragit slutsatsen att ge upp Europa och EU och istället helhjärtat samarbeta med Kina - den nya de facto alliansen. Kan inte hålla med dig mer i att Europa borde sökt samarbete med Ryssland, men det är försent nu. Jag stödjer mig i denna åsikt mycket på Alexander Mercouris analyser.

Varför skulle det vara försent menar du?

Alexander Mercouris verkar vara en riktig fåntratt, lögnhals och förfalskare.

https://www.legalcheek.com/2017/07/b...-by-ex-client/
Citera
2021-07-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Varför skulle det vara försent menar du?

De två sidorna är inte kompatibla.

Citat:
Alexander Mercouris verkar vara en riktig fåntratt, lögnhals och förfalskare.

https://www.legalcheek.com/2017/07/b...-by-ex-client/

Ja, där har du förklaringen till att en sådan exceptionellt duglig analytiker över huvud taget kommer vanliga dödliga till del. Hade detta inte hänt hade han inte haft tid för sina vloggar. Har förstås sett detta du länkar till att annat om kring denna händelse, men det ändrar inget i min bedömning av hans exceptionalitet som geopolitisk analytiker.
Citera
2021-07-22, 16:21
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
De två sidorna är inte kompatibla.

Ingen har påstått att de är kompatibla idag, du påstår däremot att de inte heller är kompatibla imorgon. Hur vet du det?
Citera
2021-07-23, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Kina har nog lärt sig av historien och kommer nog inte tillåta internationella globalister (Judar) att komma in i landet och parasitera på Kinas framgångar även om det var globalisternas idé från början. Att lämna ett Väst i urdåligt skick så dom aldrig igen skulle kunna konkurrera om makten och använda sig av Kina som nytt Gökbo.

Försent ! Tror nog att smittan och övergången redan skett. De har även evangelisterna i Japan , Korea och Hong Kong till sin hjälp. Kina är nya värden för parasiterna.
Kom ihåg att Mao hade judar på sin sida när han gick sin långa promenad. Israel som land höll på Taiwan men geopolitiskt på fastlands Kina
Citera
2021-07-23, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Du är oseriös: Kallar dig själv "ekonom", och jämför sedan länders militärutgifter relativt PPP??!? Militärutgifter ingår inte ens i PPP, endast en korg av konsumtionsvaror. Menar du att militärutgifter är en konsumtionsvara? Är du verkligen ekonom, så är du en rejält jävla korkad sådan. Din försvarsanalys är ännu mer korkad, och hälften utgörs av jämförelser av uniformer!!?! Är det seriöst, ehy? Din korkade jävla sate. Och därefter toppar du allt med självpåhittade falsarier om att "etnisk homogenitet" skulle vara korrelerat med intelligens, och påstår felaktigt att smältdegeln Kina, med mängder av folk och religioner, och helt obegränsat med ömsesidigt oförståeliga språk, skulle vara "homogent"??!?
Jag kallar mig inte ekonom. Det är min examen och jag är civilekonom i botten. Som det framgår av ditt inlägg vet du inte vad PPP är. Många använder PPP för att jämföra försvarsutgifter där bland CSIS;

Citat:
Cross-national comparisons are insightful, but accounting for variations in prices is difficult. For example, the current annual pay for an entry-level active-duty U.S. soldier (about $39,600) would likely cover the cost of several PLA soldiers due to price differences. When adjusted for purchasing power parity (PPP), China’s 2019 defense expenditure rises by well over $100 billion. However, PPP estimates do not account for specific cost differences of many military-related items.

https://www.csis.org/analysis/unders...defense-budget

Jag skrev att Kinas nya sommar uniformer (inte för strid) är rätt fina och vittnar om att de lägger energi på sådant. Det är bara en observation jag gjort. Jag har inte skrivit att "etnisk homogenitet" är korrelerat med IQ så jag förstår inte riktigt vad du fått det ifrån. Läser du mina inlägg?
Citera
2021-07-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Som det framgår av ditt inlägg vet du inte vad PPP är.

Jag gav dig en korrekt definition av PPP. Din kommentar ovan visar att du inte har en aning om vad PPP är.

SIPRI publicerar världens högst ansedda och mest citerade index för staters militärutgifter.

SIPRI skriver så om varför deras index använder market exchange rates och inte PPP:

Citat:
The reliability of such PPP rates is lower than for market exchange rates, since PPP rates are statistical estimates, calculated on the basis of collected price data for a basket of goods and services for benchmark years. Between benchmark years, the PPP rates are extrapolated forward using ratios of prices indexes, either GDP deflators or consumer price indexes. Like all statistical estimates they are subject to a margin of error.

Furthermore, GDP-based PPP rates are of limited relevance for the conversion of military expenditure data into US dollars. Such PPP rates are designed to reflect the purchasing power for goods and services that are representative of spending patterns in each country, that is, primarily for civilian goods and services. Military expenditure is used to purchase a number of goods and services that are not typical of national consumption patterns. For example, the price of conscripts can be assumed to be lower than the price of a typical basket of goods and services, while the prices of advanced weapon systems and of their maintenance and repair services can be assumed to be much higher. The extent to which this data reflects the amount of military goods and services that the military budget can buy is not known. Due to these uncertainties, SIPRI uses market exchange rates to convert military expenditure data into US dollars.

https://www.sipri.org/databases/mile...-questions#PPP

Notera särskilt: "PPP rates are designed to reflect the purchasing power for goods and services that are representative of spending patterns in each country, that is, primarily for civilian goods and services. Military expenditure is used to purchase a number of goods and services that are not typical of national consumption patterns". Vilket är exakt vad jag skrev i min förra kommentar till dig.

CSIS själva skriver att deras användande av PPP är behäftat med svagheter, och därför problematiskt:

Citat:
However, PPP estimates do not account for specific cost differences of many military-related items.
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2021-07-23 kl. 23:16.
Citera
2021-09-19, 10:41
Medlem
rokossovskys avatar
Sverige påverkas förstås mycket eftersom Sverige har varit en lydig undersåte till USA-imperiet. Detta innebär inte nödvändigtvis att Sveriges säkerhetspolitiska läge försämras. Kommer vi bort från USA blir vi inte längre en direkt fiende till Ryssland.

USA försökte tidigare iaf involverade sina sk allierade för att skapa nån form av legitimitet.

Men bara detta år så har USA ensidigt beslutat att köra över dem vid mer än ett avgörande tillfälle. Detta hände i samband med lämnandet av Afghanistan och detta skedde nu med den sk AUKUS alliansen där Frankrike blev helt överkörd och EU oinformerat.

En faktor som dock har ändrats de senaste decennierna är att USA inte längre kan se de sk allierade som undersåtar utan att det får konsekvenser.

Frankrike överväger nu sitt NATO engagemang. Man skall inte utesluta att detta avslutas. NATO kommer oavsett att spela en mindre roll framöver då förtroendet är nära noll-gränsen mellan skilda involverade länder. EU kommer att påskynda sitt militär bygge.

Att Australien med AUKUS erhåller en atomdriven ubåt som är avsedda för strategiskt anfall är bara första steget för att den kommer att förses med kärnvapen. Detta öppnar Pandoras box, länder som Japan och regimen i Seoul kommer att överväga att skaffa samma sak. USA:s roll bryts ned. De enskilda länderna är nu lämnade till sig själva.

Denna spridning av strategiska vapensystem för världen närmare ett kärnvapenkrig. Att kaos och krig följer av imperiers fall är dock inte ovanligt. Vi får hoppas att det amerikanska fallet inte leder till kärnvapenkrig.
Citera
2021-09-19, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Att kaos och krig följer av imperiers fall är dock inte ovanligt. Vi får hoppas att det amerikanska fallet inte leder till kärnvapenkrig.
Du har rätt i sak men fel i det sista. Vi måste hoppas att den vänsterländska landytan bombas och strålas ihjäl. Förutom att varje svensk tjej skall föda svartbruna våldtäktsbebisar ska dem också få leva med permanenta skador som får Tjernobyl att framstå som en skön medelhavsbris. Tråkigt nog är verkligheten så trist att det blir några handelsavtal och sedan fortsätter bill gates och jeff bezos bli ännu rikare. Vi tror på action men faller för den neoliberala militärindustriella krigshetspropagandan, fett sämst.
Senast redigerad av butterflykniv 2021-09-19 kl. 11:22.
Citera
2022-10-30, 03:45
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det ökar naturligtvis Putins prestige att Ryssland har en uppdaterad och vass vapenarsenal. Du missade tydligen att Ryssland rullade in i Syrien när USA rullade ut, och att Ryssland utökat sina positioner i sitt närområde, samt att Putin är mycket nära vän och allierad med Xi Jinping.

Samtidigt faller det amerikanska imperiet samman. Man drar sig ur Syrien, man drar sig ur Afghanistan, man har upplopp över hela landet.

Tycker du fortfarande att kalsongförgiftaren ökar sin prestige, och att hans uppdaterade och vassa vapenarsenal injagar respekt?
Citera
2022-10-30, 03:48
Bannlyst
Fall Cabal. Se den serien.
Citera
2022-10-30, 04:13
Medlem
Gabriel Knights avatar
ÄNTLIGEN!!!!
För övrigt kommer både USA och EU falla pga att de styrs av maktfullkomliga dårar som lägger sig i andra länders angelägenheter.
Hade jag fått bestämma hade Sverige skrivit under en utträdesansökan ur EU redan igår för fallet kommer att gå snabbt och bli hårt. Världen ska INTE styras av någon amerikansk världspresident och inte heller från Bryssel anser jag.
Låt alla länder vara fria att utvecklas individuellt utan påverkan från USA eller Bryssel osv.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-10-30 kl. 04:16.
Citera
2022-10-30, 09:20
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Tycker du fortfarande att kalsongförgiftaren ökar sin prestige, och att hans uppdaterade och vassa vapenarsenal injagar respekt?

Med tanke på att Ryssland står starkt mot hela den samlade Västvärlden, så ja. Men att det amerikanska imperiet skulle hålla på att falla är jag mer tveksam till idag än tidigare. Idag är det starkare än på länge, men det är också ett samlat västerländskt imperium vi ser, och inte ett amerikanskt. EU och Five Eyes ingår i detta imperium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in