2021-07-16, 16:40
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Till och med jag har skaffat en elcykel.

Det var ett bra beslut, eftersom jag inte längre orkar cykla som jag gjorde förr i tiden, knäna vill inte riktigt längre.
På min resa till ,och från, arbetet är det några jobbiga backar som jag inte klarar med en vanlig cykel.
Så nu åker jag elcykel, och är jättenöjd.

latmask, hur gammal är du ens?
Citera
2021-07-16, 17:10
Medlem
godboys avatar
Generellt sett är folk lata av naturen, varför trampa eller gå själv om man kan åka?

Jag är egentligen inte emot elcyklar eller elskotrar, men det blir lite löjligt när folk tar elcykeln till jobbet, eller ännu värre bilen, när de inte har särskilt långt för att sen gå ut och springa när de kommer hem.

Elskoterbolagen påstår ju att de är klimatneutrala, vilket självklart är rent ljug, då de inte ersätter några fossilresor, det är ju ingen, eller i alla fall försumbart få som tar en hyrskooter istället för bilen. De de ersätter är vanliga kollektivtrafikresor eller vanlig cykling. Sen så kan ju folk inte bete sig det är ju det stora bekymret då folk parkerar på allra mest egoistiska och korkade vis.
Citera
2021-07-16, 22:38
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Generellt sett är folk lata av naturen, varför trampa eller gå själv om man kan åka?

Jag är egentligen inte emot elcyklar eller elskotrar, men det blir lite löjligt när folk tar elcykeln till jobbet, eller ännu värre bilen, när de inte har särskilt långt för att sen gå ut och springa när de kommer hem.

Elskoterbolagen påstår ju att de är klimatneutrala, vilket självklart är rent ljug, då de inte ersätter några fossilresor, det är ju ingen, eller i alla fall försumbart få som tar en hyrskooter istället för bilen. De de ersätter är vanliga kollektivtrafikresor eller vanlig cykling. Sen så kan ju folk inte bete sig det är ju det stora bekymret då folk parkerar på allra mest egoistiska och korkade vis.

Kan va så att dom inte vill komma till jobbet genom svettiga....
Citera
2021-07-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Så är det inte där jag jobbar. Vi har inhängnad cykelparkering utanför företaget. Flera av mina kollegor som tidigare tog bilen tar numera sin PRIVATA Elspark och parkerar där. För sträckor 5km-1 mil enkel resa funkar det utmärkt! Utan att bli svettig när man kommer fram. Du fokuserar på fel sak d.v.s den man hyr och där håller jag med dig att folket inte klarar sköta det. Löpträna gör jag isf hellre innan eller efter jobbet och det tycker jag inte är löjligt. Inte helt lätt duscha på jobbet......
Citera
2021-07-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-And
Så är det inte där jag jobbar. Vi har inhängnad cykelparkering utanför företaget. Flera av mina kollegor som tidigare tog bilen tar numera sin PRIVATA Elspark och parkerar där. För sträckor 5km-1 mil enkel resa funkar det utmärkt! Utan att bli svettig när man kommer fram. Du fokuserar på fel sak d.v.s den man hyr och där håller jag med dig att folket inte klarar sköta det. Löpträna gör jag isf hellre innan eller efter jobbet och det tycker jag inte är löjligt. Inte helt lätt duscha på jobbet......

yes!

det gäller att inse att dessa fordon fyller ett hål i marknaden - alla vill inte ha ett Aerobicspass "på köpet" på morgonen och för vissa segment av befolkningen ersätter elsparken bilen tio av årets tolv månader även i Sverige.... (har pendlat in i stan med min i -10 och under men i såna temperaturer är batterikapaciteten närainpå halverad), känns dock säkrare än en cykel eftersom man sitter så lågt och har viss chans att reda ut situationen med benen om man halkar till i låg fart. Dubbdäck funkar inte alltid på blankis och jag har haft halkolyckor med vanlig cykel på vintern trots dessa.
Citera
2021-07-18, 08:25
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Till och med jag har skaffat en elcykel.

Det var ett bra beslut, eftersom jag inte längre orkar cykla som jag gjorde förr i tiden, knäna vill inte riktigt längre.
På min resa till ,och från, arbetet är det några jobbiga backar som jag inte klarar med en vanlig cykel.
Så nu åker jag elcykel, och är jättenöjd.

Där är en elcykel perfekt. Jag kommer nog att köpa en sådan någon gång i framtiden när jag inte orkar cykla. En sådan där trehjulig grej som man kan åka och handla med. Men fortfarande jag cyklar för motionens skull.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Kan va så att dom inte vill komma till jobbet genom svettiga....

Dessutom lättare att parkera än en vanlig bil.

Men dom där j-vla elbrädorna som slynglar åker om kring med kan dra åt h-vete.
Citera
2021-07-18, 08:32
Medlem
Pissarsyras avatar
Förstår folk som köper en elsparkcykel, men jag förstår mig inte på folk som betalar 10kr för att låsa upp en Voi och sedan betalar 3kr per minut.

Men visst, har sett folk åka stadsbussen 500m så.
Citera
2021-07-18, 15:55
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissarsyra
Förstår folk som köper en elsparkcykel, men jag förstår mig inte på folk som betalar 10kr för att låsa upp en Voi och sedan betalar 3kr per minut.

Men visst, har sett folk åka stadsbussen 500m så.

verkar mest som en ball grej att glida fram på dom när man ska hem från krogen eller whatever med kompisarna, egentligen handlar det inte om att spara tid eller nåt, jag ser mest ungdomar som fjantar sig runt på dom och verkar inte ens ha trafikvett för fem öre, dom är inga leksaker ändå man kan skada sig rejält på dom men det tänker dom ju inte alls på....

stör väl mig mest på hur dom ligger kors o tvärs kastade mitt där man går. Finns ju många synskadade därute måste va ett helvete nu i sommartider.
Citera
2021-07-18, 16:01
Moderator
Maviels avatar
Jag har köpt mig en elcykel eftersom jag har hyfsat lång transportsträcka till jobb, och dessutom jobbar natt och är trött på morgonen och vill hem snabbt. På kvällen dock cyklar jag helt utan hjälp eller med bara liten hjälp. Jag tycker det är ett bra alternativ.

Sparkcyklar är dock ett ofog och jag tycker att företagen som hyr ut dem borde ha betydligt större ansvar när det gäller att se till att de inte är till fara för andra.
Citera
2021-07-18, 18:36
Medlem
Muppetys avatar
Får nog erkänna att jag tillhör de lata...

Tidigare cyklade jag till mitt jobb/studier, men så köpte jag en el-sparkcykel. Jag tycker verkligen de är smidiga o man slipper trampa, det är ju jobbigt...
Citera
2021-07-18, 18:45
Medlem
F.Hansens avatar
En del orkar helt enkelt inte trampa själv, de ser nog en elcykel som en lämplig kompromiss mellan att slippa ta bilen och spara bensin och parkeringskostnad, samt att få lite motion samtidigt.

Skulle aldrig skaffa en fuskcykel själv dock.
Citera
2021-07-18, 20:22
Medlem
Jag skulle gärna se någon starta en namninsaming för elcykel-upproret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in