Citat:
Ursprungligen postat av
Coffeeman
Jaförfan nu är det 250 nästa.
Skämt åsido så har nya VD:n varit oerhört tyst. I den dokusåpa som detta är hoppas jag att det kommer en rejäl twist på det hela.
Jag skämtar mestadels men jag gör en vild gissning på att Akelius köper hela skiten för 18 kr/aktie. Ja jag vet att det blir ett helvete med alla aktieägare och att det är under sk substansvärde. Sånt går att arbeta med. Förmodligen behöver man "bara" 50 tusen för att nå 90 procent förutsagt att man har storägarna med sig.
Det är bara en killgissning. Så ni behöver inte ligga som lappar på en polsk hora på köpknappen imorgon.
Finns mängder som talar emot, inte minst att han satte sin gamle ekonomichef på vd-posten. Men vem är rädd för finansinspektionen ;-)
Det blir ju ett rejält överpris för aktien men kanske inte för beståndet om man tänker långsiktigt. Ska dom konka först blir det huggsexa om dom bästa fastigheterna från boet.
Som någon annan skriver, för att VDn ska kunna jobba framåt måste han nu hitta alla skelett i garderoberna. I värsta fall så är VDn tyst just nu för det han sett är en ruin.
Tanken är nog att ta hela smällen ett enda kvartal så man slipper återkommande avskrivningar. Vi kan prata -10-20 miljarder här, den största svenska förlusten någonsin i så fall. Min siffra är inte tagen ur luften utan bygger på alla akutförsäljningar de gjort med 10-20% förlust mot inköpspriset för bara 2-3 år sedan.
Akelius är en fantastisk affärsman och han räknar inte på 18 kronor, han räknar på 3 kronor. Cash is king och han ställer kraven, inte SBB.