2023-02-25, 00:40
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja det är dom som pressar upp räntorna.

Men du kommer tacka usa sen när dom sänker räntan å det blir rally deluxe.

Det kan jag lova dig. Samla på dig så mycket som du kan. Resan är snabb när USA inte vill höja ränta längre.

USA styr kapitalismen, vi lyder den. Allt snack om HBQT, Ilian Batjian eller liknande är bara skitnsack.
Citera
2023-02-25, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det kan jag lova dig. Samla på dig så mycket som du kan. Resan är snabb när USA inte vill höja ränta längre.

USA styr kapitalismen, vi lyder den. Allt snack om HBQT, Ilian Batjian eller liknande är bara skitnsack.
Tja så kan det ju bli förstås men å andra sidan kanske de får för sig att hålla räntan på en högre nivå? Även om det kanske inte är huvudscenario? I övrigt håller jag med att man inte ska bry sig om skitsnack.
Citera
2023-02-25, 16:14
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Tja så kan det ju bli förstås men å andra sidan kanske de får för sig att hålla räntan på en högre nivå? Även om det kanske inte är huvudscenario? I övrigt håller jag med att man inte ska bry sig om skitsnack.

Det är mycket möjligt att räntan är kopplat till kriget.
Citera
2023-02-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det är mycket möjligt att räntan är kopplat till kriget.
Den högre räntan är nog framförallt kopplat till covid krisen och att man då pumpade ut en massa pengar från FED och centralbanker. Men redan innan dess har vi haft en idiotisk noll ränta under flera år som inte är hållbar i längden. Kriget och energipriserna har snabbat på en krasch som skulle komma för eller senare ändå.
Citera
2023-02-25, 16:37
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Den högre räntan är nog framförallt kopplat till covid krisen och att man då pumpade ut en massa pengar från FED och centralbanker. Men redan innan dess har vi haft en idiotisk noll ränta under flera år som inte är hållbar i längden. Kriget och energipriserna har snabbat på en krasch som skulle komma för eller senare ändå.

Tänk när allt detta är över. Oj oj oj, då kommer pengarna rulla in.
Citera
2023-02-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag följer inte SBB speciifikt, men ser rubriker poppa upp senaste veckorna på DI. Utan att vara expert så skulle jag säga att alla är bullshit och formulerade EXAKT som man brukar formulera prospekt till människor som man tror har mycket pengar och är stendumma (och möjligen är yngre). Väldigt likt BTC-branschen? Jag har alltid varit emot denna aktie så jag är biazed, men senaste veckans nyheter antyder att de iallafall kan räkna och ser att SBB inte kommer att hålla ens år 2023 ut och de är desperata nu.

Ilija har inga skrupler alls, en äkta Reefat el Sayed (ggogla honom) och ser alla aktieköpare som dumma får som han kan styra med fina ord på nätet tills det brakar. Mina fördomar om icke-svenskar talar här så man kan ignorera den kommentaren. Men fördomar är en summering av historiska kunskaper och förvånande ofta är de korrekta.

Så nu har vi inlett den långa resan mot en evig utspädning i form av DRIP. Det kommer bli en lika härlig resa finanshajarna i SAS bjöd småsparana på under och efter covid i form av nytryckta fina aktier. Kvar är en frågande Pelle och Stina från Trollhättan som undrar vad som hände med deras pensionskapital.

DRIP innebär för SBB att de ger nytryckta aktier som substitut till kontantutdelning vilket innebär att aktieägare som EJ deltar i drip blir utspädda. Var väl Nicklas Andersson på Avanza som likställde det med inställd utdelning och det är helt riktigt. För de insatta är SBB likställt med Fingerprint Cards. Ett förhoppningsbolag där hela caset går ut på att spekulera i en låg ränta.
Senast redigerad av Autodidis 2023-02-26 kl. 16:45.
Citera
2023-02-26, 16:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Så nu har vi inlett den långa resan mot en evig utspädning i form av DRIP. Det kommer bli en lika härlig resa finanshajarna i SAS bjöd småsparana på under och efter covid i form av nytryckta fina aktier. Kvar är en frågande Pelle och Stina från Trollhättan som undrar vad som hände med deras pensionskapital.

DRIP innebär för SBB att de ger nytryckta aktier som substitut till kontantutdelning vilket innebär att aktieägare som EJ deltar i drip blir utspädda. Var väl Nicklas Andersson på Avanza som likställde det med inställd utdelning och det är helt riktigt. För de insatta är SBB likställt med Fingerprint Cards. Ett förhoppningsbolag där hela caset går ut på att spekulera i en låg ränta.
Hehe SBB verkar ha 1.6 MILJARDER aktier? Fast det är ett nytt företag. Elux som funnits i 100 år har 283M aktier. En siffra som nötter aldrig skulle få för sig att kolla eller analysera.

SBB omsätter, har i intäkter för dummies, 5 kronor per aktie. Elux har 500 kronor per aktie i omsättning.

SBB är en lottsedel. 9 av 10 brukar förlorar på lotteri.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-02-26 kl. 16:54.
Citera
2023-02-26, 16:56
Medlem
Citat:
Hehe SBB verkar ha 1.6 MILJARDER aktier? Fast det är ett nytt företag. Elux som funnits i 100 år har 283M aktier. En siffra som nötter aldrig skulle få för sig att kolla eller analysera.

SBB omsätter, har i intäkter för dummies, 5 kronor per aktie. Elux har 500 kronor per aktie i omsättning.

Ja det är sant!
Citera
2023-02-26, 17:02
Medlem
magpests avatar
Citat:

Omsättning är inte lika med vinst.
Citera
2023-02-26, 17:06
Medlem
magpests avatar
Citat:
Dum är inte lika med smart. Jag har 70Mkr på min avanzadepå. Inga SBB. Elux kan vara på ingång.
Att flexa med sitt kapital är inte ett argument. Bättre lycka nästa gång.
Citera
2023-02-26, 17:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Att flexa med sitt kapital är inte ett argument. Bättre lycka nästa gång.
Du är den perfekta SBB-ägaren. All ironi och alla fakta går dig totalt förbi. Köp nu några till i ditt bottenfiske. Den kommer att gå ner till 1 kr är mitt tips, jag har lång erfarenhet av börsen.
Citera
2023-02-26, 17:19
Medlem
magpests avatar
Citat:
Du är den perfekta SBB-ägaren. All ironi och alla fakta går dig totalt förbi. Köp nu några till i ditt bottenfiske. Den kommer att gå ner till 1 kr är mitt tips, jag har lång erfarenhet av börsen.
Jag har inte några SBB-aktier. Påpekade bara att omsättning inte är lika med vinst. Om ett bolag aldrig gör nyemission kommer tillslut omsättning per aktie vara skithög. Jävla idiot. Omsättning per aktie är endast användbart för att räkna ut P/S-talet. Taget ur sitt sammanhang säger det inte mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in