Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-07-13, 23:44
Medlem
Sados avatar
Ja, som rubriken lyder. Jag har nyligen köpt en portabel AC vilket fick mig att börja reflektera över effektiviteten jämfört med en med inne/utedel.

En portabel AC skickar alltså ut värmen genom en slang som ansluts till ett fönster medan en tvådelad AC endast cirkulerar inomhusluften och kyler den.

Kontentan? Ja, luften som den portabla skickar ut måste ju ersättas med ny, varm uteluft som värmer det kalla rummet och sen åker ut genom AC:n, osv osv. Det blir lite som den öppna spisen som förbrukar så mycket luft att det blir kallare när man eldar.

Tänker jag rätt här? Finns det någon break-even mellan ute- och innetemp när det inte längre lönar sig att kyla? Eller ska man helt enkelt se det som en lokal kylning framför AC:n?
Citera
2021-07-13, 23:46
Medlem
SittFints avatar
Det blir svalare. Men det är inte alls lika effektivt som med en tvådelad.

Du har rätt i att varmluften som blåses ut ska ersättas. Men den är varmare än uteluften.
Senast redigerad av SittFint 2021-07-13 kl. 23:48.
Citera
2021-07-13, 23:49
Medlem
sommarlovs avatar
Du har helt rätt!
Se detta:
https://youtu.be/_-mBeYC2KGc
Citera
2021-07-13, 23:49
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
En tvådelad apparat är alltid bättre. Själv monterade jag in en luft/luft i sovrummet och sover gott med 20 grader hela sommaren.
Värd sin vikt i guld.
Citera
2021-07-14, 00:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
helt rätt! ... https://youtu.be/_-mBeYC2KGc
Jag har en sån, ungefär. Även om hett nu i dagarna, bryr jag mig nog inte om att koppla in den, då jag senast tyckte det var kallt där den stod - men inte spred kylan särskilt mycket i bostaden (i förhållande till vad den bullrade). Vid 7:20-7:35 förklarar han varför.
Citera
2021-07-14, 02:26
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Kontentan? Ja, luften som den portabla skickar ut måste ju ersättas med ny, varm uteluft som värmer det kalla rummet och sen åker ut genom AC:n, osv osv. Det blir lite som den öppna spisen som förbrukar så mycket luft att det blir kallare när man eldar.
Luften som blåses ut genom slangen är väldigt mycket varmare än utomhusluften. Om man blåser ut luft som är 50 grader varm och det som sipprar in är 30 grader, så kommer det fortfarande gälla. Om det däremot hade varit 50 grader utomhus, ja då har du rätt i att det inte skulle räcka med att blåsa ut 50-gradig luft för att kyla.
Citera
2021-07-14, 05:20
Medlem
adddicts avatar
Jävlar vad sjukt. Jag köpte en portabel AC igår som enligt försäljaren skulle vara en snäppet bättre variant.
Installerade den(rätt) och drog igång den på kallaste sen la jag mig och sov. Vaknade lik förbannat upp av att lägenheten var stekhet. Vilken dynga
Citera
2021-07-14, 07:25
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Jävlar vad sjukt. Jag köpte en portabel AC igår som enligt försäljaren skulle vara en snäppet bättre variant.
Installerade den(rätt) och drog igång den på kallaste sen la jag mig och sov. Vaknade lik förbannat upp av att lägenheten var stekhet. Vilken dynga

Du måste leda bort varmluften antingen ut ur rummet, eller lägenheten.
Citera
2021-07-14, 08:07
Medlem
Säga vad man vill om portabel Ac men den funkar fantastiskt för mig.

Jag leder ut en flexibel slang genom fönstret, värmen sprutar nästan ut.

Får ner tempen i sovrummet från 27 gr
Till 22 gr.

Har den på max innan läggdags. Sen stänger man av den pga av ljudet.
Citera
2021-07-14, 08:26
Medlem
BulkAndreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict

Hade du något rör tillkopplat som ledde ut luften?
Citera
2021-07-14, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Ja, som rubriken lyder. Jag har nyligen köpt en portabel AC vilket fick mig att börja reflektera över effektiviteten jämfört med en med inne/utedel.

En portabel AC skickar alltså ut värmen genom en slang som ansluts till ett fönster medan en tvådelad AC endast cirkulerar inomhusluften och kyler den.

Tänker jag rätt här? Finns det någon break-even mellan ute- och innetemp när det inte längre lönar sig att kyla? Eller ska man helt enkelt se det som en lokal kylning framför AC:n?

Den skickar ju ut väldigt varm luft, typ 50 grader. Så det funkar hyfsat även om den drar in lite 25-gradig luft. Effektiviteten är inte så bra, men för tillfällig kylning av sovrummet i 3-4 veckor funkar det ok för oss som inte kan installera värmepump.
Citera
2021-07-14, 08:48
Medlem
Henriksss avatar
En luft-luft med utedel är klart effektivare.
Man måste dock tänka på att det tar lååång tid att kyla ner ett utrymme som är varmt.
Det är inte bara luften som ska kylas ner utan den kalla luften ska kyla ner väggar, golv, tak samt alla möbler. Man får nog realistiskt räkna med en sänkning på 4-5 grader per dygn. Så har man 27-28 grader så tar det ca 2 dygn att verkligen kyla ner allt.
En portabel funkar helt ok om man lär sig hur den arbetar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in