2021-07-12, 11:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Hur då? Vilken likhet ser du?

Vad ser du för betydelse med Barabbas frisläppande?
Jesus sa att han var faderns son och översteprästen ordnade så att 'bar abbas' släpptes.
Citera
2021-07-12, 11:31
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus sa att han var faderns son och översteprästen ordnade så att 'bar abbas' släpptes.
Så här ser jag en möjlig betydelse.
Jesus är den folk avfärdar och njuter av att pina ihjäl och därigenom bli frälsta.
Barabbas är den falske frälsaren som folk väljer. En annan Jesus. Ett annat evangelium.
Dom väljer en krigare. En hjälte.

Dom avfärdar han dom tror är en hemsk brottsling.
Men i själva verket så är det just brottslingens död som faktiskt hjälper dom.

Precis som folk idag. Dom mår bättre av att titta på onda muslimer och pedofiler, än på hjältar.
Det är våldtäktsmän och pedofiler som frälser världen.
Dom lägst stående är dom som skall upplyftas.

Flashback, Internet TV och radio är som trä dit brottslingar upplyftes.
Som ormen Moses upplyfte i öknen.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2021-07-12 kl. 11:34.
Citera
2021-07-12, 12:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Så här ser jag en möjlig betydelse.
Jesus är den folk avfärdar och njuter av att pina ihjäl och därigenom bli frälsta.
Barabbas är den falske frälsaren som folk väljer. En annan Jesus. Ett annat evangelium.
Dom väljer en krigare. En hjälte.

Dom avfärdar han dom tror är en hemsk brottsling.
Men i själva verket så är det just brottslingens död som faktiskt hjälper dom.

Precis som folk idag. Dom mår bättre av att titta på onda muslimer och pedofiler, än på hjältar.
Det är våldtäktsmän och pedofiler som frälser världen.
Dom lägst stående är dom som skall upplyftas.

Flashback, Internet TV och radio är som trä dit brottslingar upplyftes.
Som ormen Moses upplyfte i öknen.
Barabbas var ett vanligt namn och det var prästerna som ordnade så att han blev släppt istället för Jesus.

Det finns många liknande oförklarade "konstigheter" som kan förvirra men som också visar att berättelsen om Jesus inte är skönlitteratur. Författare vill ha bättre flyt i sina berättelser och brukar rensa bort anomalier som stör flödet i texten.
Citera
2021-07-12, 12:27
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Jo, det betyder någonting, men kanske finns inte den informationen bevarad? Det påminner om 'Barabbas', han som blev släppt istället för Jesus. Barabbas betyder just 'faderns son'.
På Jesus tid hade man inga efternamn. Det kan ställa till det lite för historikerna. Men idag är son ett av de vanligaste efternamnen i hela världen. Sedan är det väl fåfänga som gör att människor vill sticka ut lite med lite tjusigare efternamn än bara son eller dotter till någon. Så om Barrabas betyder faderns son är sannolikheten oerhört liten att det var Gud man refererade till som fadern.

Kung David hade ju på sin tid 700 fruar och 300 älskarinnor i sitt harem. Han hade nog ingen aning om hur många barn och barnbarn han hade. Så när Josef blev ihopföst med Maria av de skriftlärde letade de efter ett lämpligt par som var ättlingar till David. Det bör väl på den tiden vara de flesta i Jerusalem som var det.
Citera
2021-07-12, 12:28
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Barabbas var ett vanligt namn och det var prästerna som ordnade så att han blev släppt istället för Jesus.

Det finns många liknande oförklarade "konstigheter" som kan förvirra men som också visar att berättelsen om Jesus inte är skönlitteratur. Författare vill ha bättre flyt i sina berättelser och brukar rensa bort anomalier som stör flödet i texten.
Det är prästerna idag som förnekar Jesus, bygger sitt tredje Tempel till antikrist och upplyfter Barabbas, Krigaren.
Dom har lurat i er att Jesus ska komma med svärd och döda alla utom just er.
Citera
2021-07-12, 12:29
Medlem
Yttrandefrihetens avatar
Citat:
Tack för länken och den intressanta informationen. Översättningarna i mitt inlägg kommer från Gärtner och hans bok 'Apokryferna Till Nya Testamentet'.

Min fundering kring "Bliv sådana som går förbi." har att göra med etymologin för ordet 'hebrew'

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hebrews#Etymology

och det skulle kunna syfta på att Jesus ville att lärjungarna skulle vandra från stad till stad istället för att bli bofasta.
Tack själv, du och din tråd väcker många nya tankar hos mig.

Didymos Judas Thomas
The Twin -> The Praised One -> The Twin

En tanke som jag bygger vidare på Eisenmans teorier är att detta skulle kunna vara Judas Iscariot, som inte svek och sålde ut Jesus utan fick det ärofyllda uppdraget att -> överlämna Jesus då han och Jesus var som tvillingar - nära - oskiljaktiga. Den riktige svikaren kan vara Simon Ivraren som senare gömmer sig under namnet -> Paulus. Paulus såg en blixt -> symbol för Satan -> lögnen. För Paulus är knepig, det är svårt att förena hans budskap med Jesus och Jakob - som får en kraftig hyllning av just Jesus i Thomasevangeliet:
(Thomasevangeliet, 12)
Lärjungarna sade till Jesus: "Vi veta, att du skall gå ifrån oss.
Vem skall vara stor över oss (då)?"
Jesus sade till dem:
Vart ni (än) kommit, skola ni gå till Jakob, den rättrådige, denne,
som himmel och jord blivit till för.
"
Det finns apokryfiska skrifter som stärker denna teori. Bland annat Judasevangeliet, dolda brev från Jakob, Kyrkofäderna med mera. Jag ser att ni tar upp en annan intressant sak i tråden -> Barabbas -> Guds son - jag tror (inte säker) att Filipposevangeliet nämner att det var någon annan än Jesus som offrades. Fel tvilling, medvetet? En tanke bara, de apokryfiska skrifterna är väldigt intressanta i min mening.

Det var kanske därför Judas Thomas symboliskt “försvann” till As-igen. Då han ville befria sin ande från människokroppen.
Det finns en källa som ger en totalt omvänd bild av Judas mot den som presenteras i Bibeln. Det gnostiska och apokryfiska Judasevangeliet (omtalat först 180 e.Kr.) ger genomgående en positiv bild av Judas som den främste och mest upplyste bland Jesu lärjungar, och som den som är mest förtrogen med Jesus. Det uttrycker också uppfattningen att Judas blev uppmanad till sitt förräderi av Jesus själv, som ville befria sin ande från människokroppen, vilket följande citat kan tolkas som: You will exceed all of them [the other disciples] for you will sacrifice the man who clothes me. [Judas Wiki]
You will exceed all of them [the other disciples] for you will sacrifice the man who clothes me. ---> Skulle kunna avse att Judas offrade människokroppen som Jesus menar är av Satan. Alltså att Judas var den som ställde upp som den som symboliskt offrade Jesu kropp, de var oskiljaktiga som tvillingar som sagt. Detta skulle placera Judas som kanske den främsta och därmed få benämningen Tvilling. Var det tvillingen Judas som offrade människokroppen för våra synders skull? Varför säger vi "I Jesu namn" när vi menar Jesus? Om Jesus är i singularis så bör det vara vanskligt att säga "I Jesu namn" istället för "I Jesus namn". Twin Souls at Work? En tanke bara.

Bart D. Ehrman presenterar Judasevangeliet på ett ingående sätt. Den innehåller ett djup som inte är att förringa i alla fall. [LänkEhrman]
Senast redigerad av Yttrandefriheten 2021-07-12 kl. 13:25.
Citera
2021-07-12, 12:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
På Jesus tid hade man inga efternamn. Det kan ställa till det lite för historikerna. Men idag är son ett av de vanligaste efternamnen i hela världen. Sedan är det väl fåfänga som gör att människor vill sticka ut lite med lite tjusigare efternamn än bara son eller dotter till någon. Så om Barrabas betyder faderns son är sannolikheten oerhört liten att det var Gud man refererade till som fadern.

Kung David hade ju på sin tid 700 fruar och 300 älskarinnor i sitt harem. Han hade nog ingen aning om hur många barn och barnbarn han hade. Så när Josef blev ihopföst med Maria av de skriftlärde letade de efter ett lämpligt par som var ättlingar till David. Det bör väl på den tiden vara de flesta i Jerusalem som var det.
Matematiker har räknat ut att om ingen byter efternamn och kvinnan alltid tar mannens efternamn, så kommer alla till slut att ha samma efternamn.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mitokondrisk_Eva#Beskrivning

Jag har för mig att jag har hört att förvånansvärt många svenskar härstämmar från Gustav Vasa.

Men Jesus tycks förneka att han härstammar från David:

Mark 12:35-37
Medan Jesus undervisade i helgedomen, framställde han denna fråga: »Huru kunna de skriftlärde säga att Messias är Davids son? David själv har ju sagt genom den helige Andes ingivelse: 'Herren sade till min herre: Sätt dig på min högra sida, till dess jag har lagt dina fiender dig till en fotapall.' Så kallar nu David själv honom 'herre'; huru kan han då vara hans son?» Och folkskarorna hörde honom gärna.
Citera
2021-07-12, 14:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jesusord från ytterligare apokryfiska evangelier.

Nasaréerevangeliet
"Om ni ligger vid mitt bröst men inte gör min himmelske faders vilja, skall jag stöta bort er från mitt bröst."

2 Clem 4:5
"Även om I ären samlade hos mig i mitt sköte men icke utfören mina bud, så skall jag förkasta eder och säga till eder: Gån bort ifrån mig, jag vet icke varifrån I ären, I ogärningsmän."

Hebréerevangeliet
Mannen med den förvissnade handen var murare och sade: "Jag var murare och förtjänade mitt levebröd med mina händer. Jag ber dig, Jesus, att du ger mig tillbaka min hälsa så att jag slipper med skam tigga mitt bröd."

Oxyrhynchus, Papyr 840.
Och han (Jesus) tog dem (sina lärjungar) med sig till själva renhetens plats och gick omkring i templet. Då kom en farisé, en viss överstepräst som hette Levi, fram till dem och sade till Frälsaren: "Vem har tillåtit dig att beträda denna renhetens plats och beskåda de heliga kärlen, utan att du har tvagit dig och utan att dina lärjungar har tvättat sina fötter? Oren har du beträtt detta tempel som är en ren plats som ingen får beträda och vars heliga kärl ingen vågar att beskåda utan att först ha tvagit sig och bytt kläder." Genast stannade Frälsaren och hans lärjungar och hans svarade: "Är du ren, bara därför att du är här i templet?" Levi sade till honom: "Jag är ren, ty jag har tvagit mig i Davids damm. Jag gick ner i den på en trappa och kom upp på en annan, och jag har tagit på mig vita och rena kläder. Först därefter kom jag för att betrakta dessa heliga kärl." Frälsaren svarade och sade till honom: "Ve er blinda som ingenting ser. Du har tvagit dig i detta dammvatten i vilket hundar och svin ligger natt och dag, och du har tvagit och gjort ditt yttre, huden, ren, vilken också horor och flöjtspelerskor smörjer in, tvager och gör ren och vacker för att uppväcka begär hos männen. Men invändigt är de fulla av skorpioner och all orättfärdighet. Men jag och mina lärjungar, om vilka du säger att vi inte har blivit tvagna, vi har renats i det levande vattnet, som kommer från..."

Det apokryfiska Johannesevangeliet. XVIII 8-9.
Åtskilliga av dem följde efter vår Herre och ville bli hans lärjungar. Men han hindrade dem från att följa honom och skickade dem tillbaka till deras hemorter. Dock var det några av dem som utan att bedja vår Herre om tillåtelse gick åstad till Palestinas land. Några förnäma samariter förkunnade glädjebudskapet i hans namn och inbjöd människor att tro på honom. Genom deras förmedling kom ett oräkneligt antal personer från trakterna av Palestina, Samarien, Judéen och Jerusalem samt från trakten av Tanus(?), Midjan och Tadmur (Palmyra) till tro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in