Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Tack för länken och den intressanta informationen. Översättningarna i mitt inlägg kommer från Gärtner och hans bok 'Apokryferna Till Nya Testamentet'.
Min fundering kring "Bliv sådana som går förbi." har att göra med etymologin för ordet 'hebrew'
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hebrews#Etymology
och det skulle kunna syfta på att Jesus ville att lärjungarna skulle vandra från stad till stad istället för att bli bofasta.
Tack själv, du och din tråd väcker många nya tankar hos mig.
Didymos Judas Thomas
The Twin -> The Praised One -> The Twin
En tanke som jag bygger vidare på
Eisenmans teorier är att detta skulle kunna vara
Judas Iscariot, som inte svek och sålde ut Jesus utan fick det
ärofyllda uppdraget att -> överlämna Jesus då han och Jesus var som tvillingar - nära - oskiljaktiga. Den riktige svikaren kan vara
Simon Ivraren som senare gömmer sig under namnet ->
Paulus. Paulus såg en blixt -> symbol för Satan -> lögnen. För Paulus är knepig, det är svårt att förena hans budskap med Jesus och Jakob - som får en kraftig hyllning av just Jesus i Thomasevangeliet:
(Thomasevangeliet, 12)
Lärjungarna sade till Jesus: "Vi veta, att du skall gå ifrån oss.
Vem skall vara stor över oss (då)?"
Jesus sade till dem:
Vart ni (än) kommit, skola ni gå till Jakob, den rättrådige, denne,
som himmel och jord blivit till för."
Det finns apokryfiska skrifter som stärker denna teori. Bland annat
Judasevangeliet, dolda brev från
Jakob,
Kyrkofäderna med mera. Jag ser att ni tar upp en annan intressant sak i tråden ->
Barabbas -> Guds son - jag tror (inte säker) att
Filipposevangeliet nämner att det var någon annan än Jesus som offrades. Fel tvilling, medvetet? En tanke bara, de apokryfiska skrifterna är väldigt intressanta i min mening.
Det var kanske därför
Judas Thomas symboliskt “försvann” till As-igen. Då han ville befria sin ande från människokroppen.
Det finns en källa som ger en totalt omvänd bild av Judas mot den som presenteras i Bibeln. Det gnostiska och apokryfiska Judasevangeliet (omtalat först 180 e.Kr.) ger genomgående en positiv bild av Judas som den främste och mest upplyste bland Jesu lärjungar, och som den som är mest förtrogen med Jesus. Det uttrycker också uppfattningen att Judas blev uppmanad till sitt förräderi av Jesus själv, som ville befria sin ande från människokroppen, vilket följande citat kan tolkas som: You will exceed all of them [the other disciples] for you will sacrifice the man who clothes me. [Judas Wiki]
You will exceed all of them [the other disciples] for you will sacrifice the man who clothes me. ---> Skulle kunna avse att Judas offrade människokroppen som Jesus menar är av Satan. Alltså att Judas var den som ställde upp som den som
symboliskt offrade Jesu kropp, de var oskiljaktiga som tvillingar som sagt. Detta skulle placera Judas som kanske den främsta och därmed få benämningen Tvilling. Var det
tvillingen Judas som offrade människokroppen för våra synders skull? Varför säger vi "
I Jesu namn" när vi menar Jesu
s? Om Jesus är i singularis så bör det vara vanskligt att säga "
I Jesu namn" istället för "
I Jesus namn".
Twin Souls at Work? En tanke bara.
Bart D. Ehrman presenterar
Judasevangeliet på ett ingående sätt. Den innehåller ett djup som inte är att förringa i alla fall.
[LänkEhrman]