Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
För muslimer finns i en del fall skägg som krav för paradiset och jag vill minnas att samma kan gälla för ortodoxt kristna?
Gammelrysk tro krävde väl skägg och skägglöse Peter den Store betecknades som antikrist. Då tror jag ryska kyrkan redan var reformerad?
Och är det inte så att vissa heliga hinduer vare sig klipper skägg eller naglar?
I modern tro verkar mest muslimer hålla fast vid det, men även där finns ju troende som rakar sig.
Hur står det till med det där och varför ser man skägg som heligt i vissa kretsar.
Något för FBs alla lärda att besvara!
Jag vill starkt påminna mig att profeten Muhammed uttryckte att muslimska män skulle bära skägg, dock ej med en stor mustasch. Förmodligen var han motståndare till slätrakade eftersom kristna ofta var det och stora mustascher för att zorastier brukade ha det. Mao för att muslimer skulle se annorlunda ut än de två stora konkurrerande religionerna i Mellanöstern på den tiden.
Dessutom gissar jag att ett stort skägg ofta sågs som manligt och som en faderssymbol. Samhällena var ofta mycket patriarkala på den tiden varför det manliga nog var eftersträvansvärt. Dessutom levde folk inte lika länge varför någon med ett stort skägg nästan per automatik måste vara en ledare av något slag.