2021-07-10, 14:57
Medlem
Jag vill så gärna lära mig om klassisk musik.

Tänker att det borde finnas en utbildande vlog eller podcast som guidar mig genom musik och musikhistoria? Finna miljarder med poddar för mord och elände, men jag har svårt att hitta en för något så fint som klassisk musik!

Kan någon hjälpa mig igång på en bildningsresa gällande klassisk musik, tips på vloggar och poddar?
Citera
2021-07-10, 15:04
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakn
Jag vill så gärna lära mig om klassisk musik.

Tänker att det borde finnas en utbildande vlog eller podcast som guidar mig genom musik och musikhistoria? Finna miljarder med poddar för mord och elände, men jag har svårt att hitta en för något så fint som klassisk musik!

Kan någon hjälpa mig igång på en bildningsresa gällande klassisk musik, tips på vloggar och poddar?

Om du googlar på Wolfgang Amadeus Mozart så kommer du lära dig allt. Bitarna kommer falla på plats. Se även relaterade tyska kompositörer. Resten är inte lika viktigt!
Citera
2021-07-10, 15:11
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Klassiska podden på Sveriges radio. Annars finns ju mängder av litteratur av diverse olika stilar och kompositörer både på nätet och i bokhandeln.
Denna sajt kanske kan vara en början
https://musikhistoria.se/
Citera
2021-07-10, 15:14
Medlem
Lättast är väl att hitta en kompositör du verkligen gillar, finns massor med olika blandningar av olika kompositörer på youtube, sök på "classical music 1 hour mix" så när du hittar en som faller dig i smaken så studerar du denne och sen fortsätter du ner i kaninhålet.

Jag ger ett slag för Tchaikovsky;

https://www.youtube.com/watch?v=VbxgYlcNxE8
Citera
2021-07-10, 15:37
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Vet inte om det bästa sättet att lära sig om klassisk musik är att fördjupa sig i en enskild tonsättare. Tänker mer att bredd är viktigare i början. Så lyssna igenom olika tidsepoker, från 1400-talet till mitten av 1900-talet så du kan känna igen olika stilar och sedan kanske välja ut några ur varje epok. Sedan kan du glänsa lite med dina kunskaper genom att lätt kunna höra skillnad på exempelvis Palestrina, Bach, Mozart, Beethoven, Tjajkovskij, Stravinsky mfl
Citera
2021-07-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Vet inte om det bästa sättet att lära sig om klassisk musik är att fördjupa sig i en enskild tonsättare. Tänker mer att bredd är viktigare i början. Så lyssna igenom olika tidsepoker, från 1400-talet till mitten av 1900-talet så du kan känna igen olika stilar och sedan kanske välja ut några ur varje epok. Sedan kan du glänsa lite med dina kunskaper genom att lätt kunna höra skillnad på exempelvis Palestrina, Bach, Mozart, Beethoven, Tjajkovskij, Stravinsky mfl

Precis så tänker jag, är inte ute efter era favoriter utan jag vill ha bildning. Bred bildning och någon som kan leda mig genom den klassiska musiken. Egna favoriter kommer jag säkert finna på vägen.

Hittade till slut en fantastisk, och gratis kurs, på Coursera som heter Introduction to Classical Music Style, den kopplar även musiken till tidsperioder, arkitektur, med mera. Riktig bildning med andra ord.
Citera
2021-07-10, 16:49
Medlem
Finisterres avatar
Om du har ett piano till hands hjälper det ju att själv pröva med fingrarna till exempel hur tonalitet utvecklades i den västerländska musiken från 1600-talet.
Citera
2021-07-10, 18:23
Medlem
avrogados avatar
Alla sätt är bra?

Hunter85 - kör hårt på tidig payback.
Herr.von.Svenson - true grit, träningspass utan spya är svennson.
Finisterre - Det här kanske jag kan ha nytta av.

avrogado - skala löken långsamt och ta till alla knep.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in