Citat:
Ursprungligen postat av
Ante-85
Har du Windows så har du redan allt som krävs för att skydda din dator. Men vissa vill ju bli blåsta varje år av sin antivirusleverantör för man tror att den gör en massa saker i bakgrunden när det egentligen inte gör det. Men då och då varnar den för något ofarligt för att man ska luras till att tro att den räddat ens dator.
Jag hade McAfee ett tag innan jag slutade använda antivirus för att jag förstod att man blev lutad. Den varnade mig ofta för att den hade ”blockerat farliga anslutningar” och så gav de intrycket av att de hade rättat min dator från hackerattacker.
McAfee är mycket riktigt skumma bananer, men det finns mera seriösa tredjeparts-AV leverantörer.
Precis som du säger är dessa dock totalt onödiga för majoriteten. WD presterar ungefär lika bra som dessa, och sen har man problemet med att ett tredjeparts-AV ligger så nära systemet att det kan sabotera legitima programs funktion om det bara är lite felskrivet, har varit med om detta flera gånger!
Det är liksom bäst om Toyota tillverkar airbags och stötfångare för sina egna bilar, inte någon från Ford som läst ett specifikationsmanual om hur Toyotas bilar funkar...
Ännu bättre för majoriteten "tekniskt okunniga" användare numera är dock att skaffa en Chromebook och skippa Windows, om man inte har ett specifikt behov av Windowsprogram. Den bör tendera att hålla sig ännu renare från malware än Windows+WD...