2021-09-12, 22:20
Medlem
Carnills avatar
Nej, hemförsäkringen täcker inte hundens sjukdomar/skador så det måste ni teckna en separat försäkring för..
Har nyttjat försäkringarna väldigt mycket. Veterinärvård är svindyrt. Runt 30.000 går det snabbt på om t ex hunden råkar svälja nåt som fastnar i tarmarna som måste tas bort, för att ta ett litet exempel..

Så om ni inte kan ha runt 50.000 i en buffert hela tiden så är en försäkring ett måste.

I en hundförsäkring ingår veterinärvård, medicin, rehab. Sen kan man göra tillägg t ex livförsäkring.

Det är lätt att jämföra försäkringbolagen på nätet och delar ni upp försäkringen månadsvis så går den på typ 200-400kr/mån beroende vad ni väljer för försäkring.
Citera
2021-09-12, 22:22
Medlem
Hmmm

Behöver du ens fråga om hunden ingår i hemförsäkringen ?

Svar : NEJ !
Citera
2021-09-12, 22:41
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
För det första, är det en hund köpt från bakluckan på en polskregistrerad bil på icaparkeringen?
Ja du ska ha en försäkring på hunden.

Du borde egentligen inte ens ha hund om din första fråga gäller försäkring.
Citera
2021-09-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuangPrabang
hallo jag har nyss med min sambo skaffat hund

Undrar ifall ni brukar försäkra era hundar och vad som ingår då? Har ni använt den? Är det värt med försäkring. Har hemförsäkring på trygghansa annars om ni vet att det ingår där?
För i helvete försäkra hunden omgående! Kan bli så djävulskt dyrt annars! Jag är jävligt glad att jag tog största försäkringen till min hund redan som valp då det visade sig att han var född med hjärtfel. Operationen kostade 40.000 men betalade cirka 4500 ur egen ficka. Resten tog försäkringen.
Citera
2021-09-12, 23:58
Medlem
Ja, du bör försäkra hunden om du anser att den är värd det. Jag personligen har alltid maxförsäkring på alla hundar jag har/haft för det är en i familjen.
1 hund jag haft kostade 60k i veterinärutgifter under ett år och det täckte inte hela men väldigt mycket.
Citera
2021-09-13, 01:54
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuangPrabang
hallo jag har nyss med min sambo skaffat hund

Undrar ifall ni brukar försäkra era hundar och vad som ingår då? Har ni använt den? Är det värt med försäkring. Har hemförsäkring på trygghansa annars om ni vet att det ingår där?
Sälj tillbaka hunden till kenneln.
Citera
2021-09-13, 09:00
Medlem
MissMDs avatar
Det låter inte som ett särskilt genomtänkt beslut att skaffa hund.
Vad säger uppfödaren och vad har uppfödaren för försäkring? Ofta brukar man flytta över den försäkringen som uppfödaren har, om man inte vill teckna i ett annat bolag.

Huruvida man "ska" ha en försäkring eller inte beror helt på en själv. Har ni ett stort sparande avsett för hunden och klarar av att betala en stor summa om något skulle hända, så kan ni välja att avstå försäkring. Men vanligast är såklart att man har en, om olyckan skulle vara framme. Det tillhör inte vanligheten att folk har hundratusentals kronor sparat på ett djurkonto.

Prata med din uppfödare och titta runt på olika försäkringsbolag vad dom har att erbjuda. Men som sagt, det här är något man bör se över innan man får hem en hund.
Citera
2021-09-13, 10:02
Medlem
Cindells avatar
Självklart försäkrar man hunden! Veterinärkostnader kan bli hiskligt dyra utan försäkring.

Jag har katter som är försäkrade, och det har verkligen varit värt det gentemot veterinärkostnader.
Citera
2021-09-13, 10:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Jag har katter som är försäkrade, och det har verkligen varit värt det gentemot veterinärkostnader.
Jag hade min katt försäkrad innan jag ens hade hämtat den, kompisen har över 11år mer än sparat in hela kostnaden för försäkringen på sina 2 katter.

Finns bara 1 vettig orsak till att skippa försäkring och det är om man kan slanta upp pengarna när det händer nåt.
Citera
2021-09-13, 14:12
Medlem
Sun Rulers avatar
Vi har en hundförsäkring och det är jag glad för. Vår hund har genomgått tre operationer och det hade kostat otaliga tusenlappar mer om det inte vore just för djurförsäkringen.
Citera
2021-09-13, 16:39
Medlem
Briasccas avatar
I någon mening är en hund en investering så beroende på vad du har betalt för hunden, så styr det graden av försäkringsbehov. Har du köpt en renrasig hund som är på hårt avlade stammar så ökar försäkringsbehovet då sådana hundar lättare får skador, fel och sjukdomar som måste behandlas, och om du vill ha kvar hunden hela dess potentiella livslängd (som varierar beroende på hundras). Har du en gatukorsning till hund minskar försäkringsbehovet.

En viktig sak som också styr försäkringsbehovet är din inställning till att avliva hunden om den blir sjuk/skadad, och vad som krävs för att du ska göra det. Är din inställning att hundar ska räddas till varje pris är försäkring nödvändigt om du inte är synnerligen rik. Är din inställning mer att hundar kommer och går, så är försäkringsbehovet sannolikt mindre.

Så din inställning, din ekonomi och vilken hundras är faktorer som du behöver överväga i ditt försäkringsbryderi.
Citera
2021-09-14, 00:05
Medlem
Lampansomtantss avatar
Ja man bör alltid försäkra sina djur, iaf om man har katt och hund. Jävligt drygt att inte ha det om det skulle hända något. En bra investering för sin lilla älskling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in