Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
La vi inte ner tanken på organiserad folkvandring i händelse av krig långt innan den eviga freden bröt ut? Jag vill minnas att jag hört något i stil med att det inte finns plats (inklusive VVS) för en halv miljon (i dagsläget) göteborgare i Falkenberg, Ulricehamn, Falköping, Trollhättan och Bengtsfors.
Så länge det handlar om samtida rysk terrorbombning, slumpvis kraschande drönare och enstaka kryssningsrobot mot mellanstadieskolor, så tycker jag att svenska skyddsrum känns överdrivna. Själv behöver jag ca 3-4 minuter för att ta mig från bostaden till närmaste skyddsrum, men jag bör på mindre än 1 minut kunna ta mig till en tillräckligt säker plats, där guldfisken också får vara, i huset.
Det kanske är dags att införa flyglarm light.
Om det var så att krisen/kriget VERKLIGEN inträffar, så lär ju massor av människor ha möäjlighet att utrymma, rent faktiskt. Problemet (du är ju inne på det) är ju att allt annat än mågra kvm golvyta för utrymda inte är det enda som behövs, utan samhällsservice i största allmänhet. Skolor skall fungera, skall arbete fortgå måste barnomsorg fungera, livsmedelsförsörjningen i Knäckebrödhult måste säkras, elström, värme etc etc måste till.
Men saken är ju klar, allt det som vi (måhända överdrivet) förberedde och planerade är ju inte bortkastat. Planeringen kan man lättare göra om när man redan haft en genomtänkt plan, skyddsrum behövs nära tänkta mål, på landet och i villakvarteren har vi inga (mer än kanske något extra starkbyggt garage) och de flesta på avstånd från tänkbara taktiska mål behöver heller inget extra.
Var och en som gjort militärtjänst kan ju dra sig till minnes hur man gräver ett täckt värn, de med källare kan roa sig med att förstärka med sandsäckar (eller hellre, gabioner) osv osv.
Sedan (nu tar jag mig tillbaka till tråden...) skall man ju se positivt på grannarnas hundar, särskilt om man är en ängslig typ som oroar sig för samhällets sammanbrott och härjande plundrarband. Är man trevlig mot "grannen med hunden" får man kanske vara med i flocken och dra nytta av öron och nos...