2021-07-10, 01:53
Medlem
Om jag skulle byggt nytt idag hade jag haft dessa poster på minuskontot.

- Det är inte lätt att få tag i hantverkare idag, alla har fullt upp och är det en firma som kan komma med kort varsel så finns det en anledning. Gör en bakgrundskontroll på firman du tänker anlita.

- Materialpriserna har stuckit iväg rejält, kollar man på husforum så är det ju många som vittnar om att materialet ökat med miljonbelopp på deras kåkar senaste året. Inte helt ovanligt med kommentarer som "skulle kostat ca tre miljoner i material, nu är vi uppe i fyra och är inte färdiga än"
Citera
2021-07-10, 08:45
Medlem
likeabawzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Billiga ja men du får ett hus därefter. Skulle aldrig bygga hus från Älvsbyhus. Billigt rakt igenom.

Jag har lån på 3,9milj och amorterar inte än så länge. Är inget nytt hus.
Räntor ligger på ca 4500kr/mån, 1,15%.
Räntor går alltid att förhandla.

Håller med.
Varför amorterar du inte? Pga att det är nybyggnation eller Corona-relaterat? Bankerna trilskas lite när det kommer till finansinspektionens råd om amorteringsfritt vid nybygge märker jag.
Bra ränta! Vilken bank har du?
Citera
2021-07-10, 08:58
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Vilken leverantör hade du valt? Gärna utifrån medium-high end perspektiv.

Gå in här och jämför själv: https://www.hus.se/hustillverkare/

Personligen tycker jag Trivselhus är bra . Mycket handlar om den lokala säljaren….
Citera
2021-07-10, 10:10
Medlem
Dotards avatar
Hjältevadshus är väldigt prisvärda. De flesta (här och på byggahus) som skriver att de aldrig skulle bygga lågbudgethus sitter själva i fula gamla skithus från 60-talet. Visst det är ventilerad krypgrund istället för platta på mark men det kommer inte vålla några bekymmer alls. Jag bygger själv ett hus från en lite "dyrare" husleverantör men tittade på Hjältevad i början av processen. Är det 1 1/2 plans tillkommer ju kostnaden för att färdigställa övervåningen, räkna 400k - 500k. Schakt och byggherrekostnader landar väl normalt mellan 600k och 900k.
Förstår dock inte hur ni kan få svårt att finansiera ett nytt hus om ni tjänar 40k i månaden var??! Har ni inga kontanter att stoppa in i projektet?
Citera
2021-07-10, 22:31
Medlem
dragonslayer1339s avatar
Har en bekant som byggde eget hus nu, snålade på allt som fanns och byggde väggarna i en stor maskinhall under vinterhalvåret. men ändå en platta på 140kvm och 1 och en halvplans hus dock så gjorde han ALLT helt själv kalaset gick på 1,1 mille.
Citera
2021-07-10, 23:36
Medlem
"Jag och frugan" håller på att bygga hus.

Tror priset ifrån entreprenören var 3M. Då ingick det mesta så vi får ett nyckelfärdiga hus med inredd övervåning. Det är ett 1.5 plans.

Men... Finplanering av trädgård, extra elgrejer, dubbelgarage och annat får man stå för själv.

Entreprenören hade även fått en missvisande ritning ifrån kommunen. Visade sig att vi var tvungna att höja trädgården 50cm för 60k extra.

Mjöbäcks villan ville ha 400k för ett dubbelgarage, där dom promt skulle lägga in golvvärme. Detta tackade vi nej till. Jag kommer beställa ett modulbygge efterhand. Kommer gå på runt 250k istället. Vi såg även till att marken där garaget ska stå är förberett för att byggas på. Mycket billigare och smidigare att ha det gjort ifrån början.

Hur som helst.
- Offert 3.000.000
- Extra markarbete 60.000
- Extra el 80.000
- Dubbelgarage 250.000
- Mark förberedd för garage 22.000
- Finplanering 30.000 (har bara räknat på att lägga gräs på hela ytan, denna posten kommer bli dyrare.)

Totalt: 3.442.000 kr i runda slängar. Blir säkert dyrare i slutändan.

Jag och frugan har ca 45.000 i månaden efter skatt. Så detta hade vi aldrig kunnat genomföra om vi inte hade sålt våran villa med en vinst på 1.25M

Vi har fått lån beviljat upp till 2.7M. Resten får vi stå för själva. Vilket vi klarar av med vinsten ifrån försäljningen.

Bonusfråga: En tanke som slog mig var detta, säg att mäklaren av någon anledning skulle värdera huset till säg 2.5M när det är klart. Då får vi ju bara låna ca 2.1M. Resten måste vi betala själva. Då faller ju alltihopa. Är detta vanligt eller är banken tvungna att låna ut 2.7M nu när dom sagt det, oavsett vad huset blir värderat till sen?

Edit: ska tilläggas att tomten vi köpte var en grop. Så vi var ju säkra på att det inte skulle dyka upp några jobbiga berg eller nått. Det drar iväg i pris direkt då. Någon att tänka på.

Edit 2: Vi slapp de dyra materialpriserna eftersom vi skrev på papperna i november förra året. I dagsläget har samma hus höjts med 200k. När jag pratade med "garage företaget" så räknade dom med att virkespriserna skulle gå ner igen till nästa år. Också något att fundera på.
Senast redigerad av abiz2 2021-07-10 kl. 23:43.
Citera
2021-07-11, 00:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeabawz
Håller med.
Varför amorterar du inte? Pga att det är nybyggnation eller Corona-relaterat? Bankerna trilskas lite när det kommer till finansinspektionens råd om amorteringsfritt vid nybygge märker jag.
Bra ränta! Vilken bank har du?

Huset är sent 60-tal men vi köpte det för drygt fem år sen. Efter ett tag så la vi in en klumpsumma i huset och fick då amorteringsfritt i fem år och efter det så är det amorteringsfritt pga corona.
Kommer börja amortera rätt snart men kommer i samma veva påbörja utbyggnad och med prisökning som nu varit så kommer vi nog i närheten av 50% belåning. Då slipper vi amortera ändå eller väldigt låg amortering. Beror lite på vilket värde mäklaren sätter på huset.

Har Nordea och fick 1,15% på 3-månaders räntan.
Citera
2021-07-11, 22:04
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Gå in här och jämför själv: https://www.hus.se/hustillverkare/

Personligen tycker jag Trivselhus är bra . Mycket handlar om den lokala säljaren….

Intressant tack
Citera
2021-07-13, 12:41
Medlem
Bygg ett arkitektritat lösvirkehus istället, de där nyckelfärdiga dussinhusen är själlösa helt utan charm
Citera
2022-01-20, 19:51
Medlem
Galdars avatar
Bumpar tråden här , några fler som har exempel på den faktiska kostnaden av era nyckelfärdiga hus ?

Har jag förstått det rätt så går det ganska snabbt att bygga ihop ett nyckelfärdigt hus , någon som vet ifall det är en bra idé att mer eller mindre kopiera en ritning i från ett nyckelfärdigt hus genom att anlita en arkitekt och anlita ett bolag för total entreprenad som tidigare byggt dessa hus , fast köpa in allt virke på egen hand genom leverantörer i från utlandet och göra vissa av arbeten på egen hand .

Detta kommer givetvis ta mycket längre tid , men man kan sätta en större prägel på virke/ inredning . Men själva arbetskostnaden kanske blir lite högre .

Hade detta koncept kunna vara ett sätt att kunna spara några hundra tusen ?

Har någon här erfarenhet av fiskarhedevillan förresten ?
Citera
2022-01-20, 20:16
Medlem
Här kan man få både hus och tomt inkl allt i totalentreprenad för från under 2'200'000 kr.
Husen i sig kostar från drygt 1'500'000 kr på plats. Varför betala mer?

https://www.alvsbyhus.se/tomter/
Citera
2023-03-15, 07:56
Medlem
Ser att tråden har dött ut men testar ändå.
Ni som skrev ovan, hur har det gått med er hus bygge?
Blev det dyrare än förväntat?

Har själv bokat möte med Trivselhus i april, får se hur det går.

Undrar även om det är rätt tid nu att försöka förhandla med byggherrarna om deras "utgångspris" på husen med tanke på hur marknaden ser ut idag och det är inte så många som bygger idag jämfört med tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in