• 5
  • 6
2021-07-12, 21:10
Medlem
Demyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Dessutom är det enda jobb jag kan tänka mig hon rimligen får utan gymnasieutbildning är vikariat inom hemtjänsten, och då går bara dagpass. Vikariat sumpar man hur lätt som helst när det ska vabbas, eftersom man ju då är ersättaren för någon annan som är sjuk.

Så frågan är, vad kan hon ens jobba med som uteslutande är dagtid och inte rasar för att hon inte kan jobba, som hon varken behöver gymnasieutbildning eller körkort för?
Det är bara telefonintervjuare jag kan komma på, men inte ens de verkar anställa vem som helst längre.
Allt det här låter ju helt befängt! På den nivån att jag undrar om du är seriös eller trollar. Vad gäller ovanstående resonemang hänger jag inte med öht. Varför skulle ett vik inom hemtjänsten vara det enda jobb hon kunde få? Det finns jobb på snabbmatsrestauranger, vanliga restauranger, butiker (både mataffär, klädaffär, etc), kaféer, mm...

Jag har både vänner och kollegor som skaffat tre stycken ungar. De lyckas alla jobba, även nu under pandemin. Är barnens pappor helt oförmögna att vabba då och då? Skrev du inte nånstans i tråden att en av barnen var åtta år och en annan tio? Då går de ju snart i skolan igen.

Det är en enorm jäkla skillnad på "kan inte jobba" och "vill inte jobba". Sen är det givetvis så att ingen tvingar henne att söka ett jobb (minst av alla du, som det verkar ), men väljer man att gå hemma och drälla då får man leva med den ekonomin det medför. Vill man ha råd att shoppa, resa, äta ute mm så får man arbeta för att få ihop pengar till det. Sen kanske det vore klokt att tänka på framtiden också, t.ex. pensionen. Om ni tycker att ni lever fattigt just nu, hur ska det då inte bli när ni blir geriatriker och hon har haft så gott som ingen pensionsgrundande inkomst?
Citera
2021-07-12, 22:18
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Jag är nyinflyttad med barnfamilj, och vi lever på ca. 20.000 brutto från mig och ca 6000 i barnbidrag som hon har.

Men jag är lite nyfiken på eventuella ersättningar hon kan få som egen vuxen människa.
Vi är inte gifta än, men jag gissar att jag anses som försörjningspliktig ändå då vi bor på samma adress.
Men finns det någon ersättning alls hon kan få?
Akassa kan hon inte få då hon inte jobbat på flera år p.g.a upptagen med barn och boende på vischan.

Jag har nämligen 15.000 som ska igen till csn lite kvickt, så det skulle underlätta jättemycket om det finns någon som helst ersättning hon kan få.

Hon kan få grundersättningen i a-kassan.
Citera
2021-07-26, 00:59
Medlem
Citat:

Så frågan är, vad kan hon ens jobba med som uteslutande är dagtid och inte rasar för att hon inte kan jobba, som hon varken behöver gymnasieutbildning eller körkort för?
Det är bara telefonintervjuare jag kan komma på, men inte ens de verkar anställa vem som helst längre.

Restaurang, städare t ex.
Citera
2021-07-27, 19:41
Medlem
ChapterFours avatar
Sjukaste tråden på länge. Är kvinnan i fråga helt magisk på att ge blåsjobb eller vad är det som händer?

Kvinna som inte lyckas gå ur skolan, inte vill jobba och har tre barn med olika fäder. Hur kan du ens komma på tanken att du ska kunna lösa den här situationen?

Lätt att raljera men helt ärligt, jobba på din självkänsla och ta dig därifrån snarast. Att uppfostra någon annans barn är helt fucked från början och nu pratar vi tre stycken som uppenbarligen kommer att ha mentala problem med tanke på sina föräldrar. Om några år kommer du ångra att du inte lämnade tidigare.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in