2021-07-09, 09:08
Medlem
Vilka cykel-lås är godkända enligt svensk stöldskyddsförening? Alltså som är godkända av försäkringsbolag.
Citera
2021-07-09, 09:34
Medlem
Finns på https://www.sbsc.se/hitta-certifikat/#/produkter/kategori/cykellas/1/
Citera
2021-07-09, 14:34
Medlem
Ingen som vill skriva vilka cykel-lås som är godkända och bäst?
Citera
2021-07-09, 15:27
Medlem
Orkade du inte ens bläddra i listan du fick? Samtliga som är märkta med SSF i kolumnen till höger är godkända av SSF...

Du vill alltså att nån ska skriva typ 100 produkter i en lista åt dej, och dessutom gradera dom? Suck...
Citera
2021-07-10, 08:58
Medlem
killawifes avatar
Bäst - Bygellås i stål.
Medium - Kedja med hänglås
Sämst - All typer av slang-lås
Extra sämst - Slanglås med kombinationslås
Också sämst - fast monterade cykellås.

Godkänningen kan du ta med en nypa salt. Jag vet inte vad de går på egentligen men jag har köpt lås som varit supergedigna och som stoppar den mest inbitne cykeltjuv om den inte har en vinkelslip men som inte varit godkända. Och sen har jag personligen öppnat ett par godkända fasta cykellås med en skruvmejsel.
Men om en tjuv har en batteridriven vinkelslip så sågar de upp ALLA lås på max ett par minuter. Det är inte ens svårt och man behöver inga förkunskaper. Och lås där man inte fäster cykeln i nåt är bara ett skämt. Vem som helst kan kånka iväg cykeln och ingen reagerar.

Vill man ha ett dugligt lås till en cykel så bör man kolla på mc-lås istället. De är rätt stora och klumpiga men parkerar man sin cykel på samma ställe varje dag så kan man sätta fast låset i en stolpe där. De är MYCKET tåligare.
Citera
2021-07-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Bäst - Bygellås i stål.

LockPickingLawyer tyckte Kryptonite Evolution Chain Lock (Series 4) var det bästa cykellåset i alla fall för två år sedan när han gjorde video. Det är en kedja med 10 mm tjocka länkar med ett inbyggt lås. Fast verkar inte finnas i listan över godkända lås. Låset väger 2,77 kg så är ganska tungt att cykla omkring med.

https://www.youtube.com/watch?v=SpVOTEOMRuE
Citera
2021-07-11, 19:36
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Bäst - Bygellås i stål.
Sämst - All typer av slang-lås
Extra sämst - Slanglås med kombinationslås
Också sämst - fast monterade cykellås.

Godkänningen kan du ta med en nypa salt. Jag vet inte vad de går på egentligen men jag har köpt lås som varit supergedigna och som stoppar den mest inbitne cykeltjuv om den inte har en vinkelslip men som inte varit godkända. Och sen har jag personligen öppnat ett par godkända fasta cykellås med en skruvmejsel.
Men om en tjuv har en batteridriven vinkelslip så sågar de upp ALLA lås på max ett par minuter. Det är inte ens svårt och man behöver inga förkunskaper. Och lås där man inte fäster cykeln i nåt är bara ett skämt. Vem som helst kan kånka iväg cykeln och ingen reagerar.

Vill man ha ett dugligt lås till en cykel så bör man kolla på mc-lås istället. De är rätt stora och klumpiga men parkerar man sin cykel på samma ställe varje dag så kan man sätta fast låset i en stolpe där. De är MYCKET tåligare.

Antar att man skall ha godkänt för att försäkringen skall gälla. Vill någon sno cykeln så kommer det göra det. Även om man har den inomhus
Citera
2021-07-12, 07:36
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Antar att man skall ha godkänt för att försäkringen skall gälla. Vill någon sno cykeln så kommer det göra det. Även om man har den inomhus

Ja, det är så. Men man kan ju köpa ett godkänt lås för 149:- på biltema och spara kvittot, sen sälja det på blocket för 148:-. Det ger samma resultat som att ha det på cykeln.
Citera
2021-07-12, 07:38
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
LockPickingLawyer tyckte Kryptonite Evolution Chain Lock (Series 4) var det bästa cykellåset i alla fall för två år sedan när han gjorde video. Det är en kedja med 10 mm tjocka länkar med ett inbyggt lås. Fast verkar inte finnas i listan över godkända lås. Låset väger 2,77 kg så är ganska tungt att cykla omkring med.

https://www.youtube.com/watch?v=SpVOTEOMRuE

Jag servade en elcykel en gång där ägaren hade en riktigt grov kätting ihop med ett klass 4 hänglås som låg i cykelkorgen. Det var så tungt att cykeln trillade omkull om man inte ställde den mot nånting. Men han fick säkert inte sin cykel stulen iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in