2021-07-09, 10:32
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Ja som sagt det var par som levde kvar i gamla vanor de hade bara inte gått i pension än som nuförtiden. I serien är det bara Solveig Ternström som är hemmafru och då bara i början av serien. Det var sambeskattningens avskaffande och att folk inte ville göra allt själva. Förr i tiden sydde man mycket kläder själv och åt knappt något halv- eller helfabrikat alls. Solveig Ternström och Ulf Qvarsebo är bägge trettiotalister och lever antagligen kvar i sin ungdomsvärld.
Det är en scen i serien där en mamma stickat tröjor åt hela familjen och hade det varit idag hade man ju trott det var ett skämt. Minns även att när jag var liten hade vi ungar alltid lappar på knäna på våra byxor då vi ramlat och haft sönder byxorna på knäna. Jag har inte sett en unge med lappade byxor på två årtionden nu.
28:30 in här får familjen sina nya fina tröjor: https://www.svtplay.se/video/2602246...708&id=8PLpQz8
Citera
2021-07-09, 10:42
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Det är en scen i serien där en mamma stickat tröjor åt hela familjen och hade det varit idag hade man ju trott det var ett skämt. Minns även att när jag var liten hade vi ungar alltid lappar på knäna på våra byxor då vi ramlat och haft sönder byxorna på knäna. Jag har inte sett en unge med lappade byxor på två årtionden nu.
28:30 in här får familjen sina nya fina tröjor: https://www.svtplay.se/video/2602246...708&id=8PLpQz8

Tröjorna är ju fina.

Jag ser inget fel med att sitta och sticka.

Samma avsnitt som den legendariska gräsklipparscenen.

Ulf Qvarsebo söp ju ihjäl sig så jag undrar om han inte var full på riktigt.
Senast redigerad av Avsiktaren 2021-07-09 kl. 10:48.
Citera
2021-07-09, 11:47
Medlem
Blåbärskungens avatar
Börje Larsson(Stig Torstensson) påminner om Mandelmann tycker jag
Citera
2021-07-09, 11:50
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Jag minns serien som beviset på att "kulturvänstern" (i form av Carin Mannheimer) egentligen inte drevs av något samhällsengagemang eller några ideologiska motiv utan bara av personliga intressen, främst njutningslystnad. I Lära för livet måste det fortfarande maskeras med ett låtsat intresse för skola och utbildning – där den anti-auktoritära, "progressiva" reformpedagogiken (Paulo Freire m fl) förstås hyllades som förebildlig – men det som drev serien var egentligen relationerna mellan eleverna och i deras krisande familjer, samt den romantiska och sexuella förbindelsen mellan en något äldre kvinna (Kristina Adolphsons rollfigur Katarina) och en ung något valpig man (Per Waldwik som vikarien Jan).

I Svenska hjärtan fanns inte längre något samhällsengagemang i form av "ideal" utan berättelsen syftade bara till att hylla frigörelsen och njutningen. Det var ett slags svensk såpaversion av Scener ur ett äktenskap och dess angrepp på familjeinstitutionen och äktenskapet som förbund, där de elitistiska "konstnärsidealen" att bryta sig loss och förverkliga sig själv såldes in på bred front som ett allmänmänskligt livsmål. Det handlade så att säga inte om problem i äktenskap och hur dessa skulle lösas utan om att själva äktenskapet var ett problem.

I Saltön, slutligen, har den egoistiska njutningslystnaden slagit igenom på ett sätt som väl verkligheten fortfarande har svårt att leva upp till – i stort sett alla figurer är totalt amoraliska och byter partners som om de fortfarande befann sig på en skolgård i mellanstadiet. Vilket väl ofta nog är en ganska träffande bild av kulturvänstern.
Citera
2021-07-09, 18:36
Medlem
booyou123s avatar
Citat:
Han klippte mattan också och sen gick ut på gräsmattan.
Hette han inte Torsten? Helt klapp på nyår
Citera
2021-07-09, 19:25
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Tröjorna är ju fina.

Jag ser inget fel med att sitta och sticka.

Samma avsnitt som den legendariska gräsklipparscenen.

Ulf Qvarsebo söp ju ihjäl sig så jag undrar om han inte var full på riktigt.
Nej nej, det är på modet igen att sticka dessutom!
Ulf tycker jag spelar bra i serien! Karaktären är ju dum mot sin fru men, han själv är otrogen i 4 år men det 'är inte samma sak' som när hans fru är det.

Jag har bara sett säsong 1 ännu så har mycket att se fram mot!
Citera
2021-07-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ja som sagt det var par som levde kvar i gamla vanor de hade bara inte gått i pension än som nuförtiden. I serien är det bara Solveig Ternström som är hemmafru och då bara i början av serien. Det var sambeskattningens avskaffande och att folk inte ville göra allt själva. Förr i tiden sydde man mycket kläder själv och åt knappt något halv- eller helfabrikat alls. Solveig Ternström och Ulf Qvarsebo är bägge trettiotalister och lever antagligen kvar i sin ungdomsvärld.

Och hans rollfigur är väl tandläkare, vill jag minnas, ett status- och höglöneyrke då, där det nog var vanligare med hemmafru. Sedan ska man ju inte underskatta dramatikens påverkan på fiktionens verklighet - det vill säga att det fyllde en funktion i serien att ha en hemmafru i något av husen.
Citera
2021-07-10, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det var ofta bara en person i hemmet som jobbade då kvinnan många gånger var hemma och skötte barn och hus. Förändringen har sen gått snabbt och nu är det väl sällan som bara en i hushållet jobbar.
Räkna själv om du tjänar drygt 35 000 kr i månaden och ska driva runt hela hushållet. Det blir inte så mycket över nu för tiden heller.

Som exempel kan du se huspriserna i slutet av 90-talet jämfört med nutid i denna lista. Just här är det Stockholms priser.
https://4.bp.blogspot.com/-e4eOdk6Wu...1875-2017p.png

1989 ca 1,8 milj
2017 ca 5,66 milj

En viss skillnad. Sen 2017 så har priserna nog gått upp ytterligare 40-50% på sina ställen.

Du kan inte vara speciellt gammal om du tror att att mannen var ensamförsörjare 1987. Kvinnor kom ut på arbetsmarknaden redan på 60-talet och en del t.o.m. tidigare. Jag vet, är född på 40-talet.
Citera
2021-07-10, 20:53
Medlem
Kul tråd. Som pensionär anser jag att pandemin inte är över och tillbringar mycket tid framför TV:n. Har just avslutat Varuhuset och Ts tips om Svenska Hjärtan blir nog nästa serier. Underbart att se dessa såpor där det inte är musik och oljud i bakgrunden hela tiden utan man hör talet perfekt.
Citera
2021-07-10, 23:26
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Du kan inte vara speciellt gammal om du tror att att mannen var ensamförsörjare 1987. Kvinnor kom ut på arbetsmarknaden redan på 60-talet och en del t.o.m. tidigare. Jag vet, är född på 40-talet.

Det var ändå olika från hushåll till hushåll.

Men 1987 var det nog mest par i övre medelåldern som levde som de gjorde när de gifte över 20 år tidigare.
Citera
2021-07-10, 23:42
Medlem
Citat:
Det var ändå olika från hushåll till hushåll.

Men 1987 var det nog mest par i övre medelåldern som levde som de gjorde när de gifte över 20 år tidigare.
Jag gifte mig 1968 med en tjej som var heltidsarbetande. Fanns nog väldigt få på den tiden som ville bli hemmafruar.
Citera
2021-07-10, 23:51
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Jag gifte mig 1968 med en tjej som var heltidsarbetande. Fanns nog väldigt få på den tiden som ville bli hemmafruar.

Ja just du.

De flesta som är födda åtminstone på sextiotalet är uppvuxna med mödrar som var hemmafruar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in