2021-07-08, 20:34
Medlem
Var runt och googlade lite på nätet och läste om hur testosteronet fallit i män väldigt mycket sedan 50 talet etc etc. Det märkliga var att i artikeln så länkade de till en studie som visade att rökning ÖKAR testosteron? Blev helt paff när jag såg det för jag har alltid räknat med att rökning är skadligt för kroppen på alla sätt. Jag är rätt säker på att jag även läst att nikotin sänker testosteron så det gjorde detta ännu märkligare. Någon som har en aning om vad som försegår här?

Detta är länken till studien: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17163954/

"Smoking men had 15% higher total and 13% higher free testosterone levels compared with men who never smoked."
Citera
2021-07-08, 20:41
Bannlyst
Slänger in denna också så vi har lite motpol.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3713576/
Citera
2021-07-08, 20:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Var runt och googlade lite på nätet och läste om hur testosteronet fallit i män väldigt mycket sedan 50 talet etc etc. Det märkliga var att i artikeln så länkade de till en studie som visade att rökning ÖKAR testosteron? Blev helt paff när jag såg det för jag har alltid räknat med att rökning är skadligt för kroppen på alla sätt. Jag är rätt säker på att jag även läst att nikotin sänker testosteron så det gjorde detta ännu märkligare. Någon som har en aning om vad som försegår här?

"Smoking men had 15% higher total and 13% higher free testosterone levels compared with men who never smoked."

Orsak och verkan? Kan lika gärna vara "män med mer testosteron har större chans att börja räkna". Spontant låter det som en troligare förklaring.
Citera
2021-07-08, 20:46
Medlem
Citat:

Men shit vad bra! Fro m imorgon trappar jag upp dosen från ett paket om dagen till två, och så börjar jag träna 4-5 timmar i veckan så kan jag tävla i Mens Physique nästa år. Tack för tipset!
Behöver man äta något också eller räcker kaffe?

puff-puff
Senast redigerad av BlattelitoTortyrVM 2021-07-08 kl. 20:50.
Citera
2021-07-08, 20:47
Medlem
Stenballes avatar
Det var ju det där med orsak och verkan.
Om rökande män har högre testosteron än ickerökare så kan det faktiskt bero på att män med högt testosteronvärde är mer benägna att bli/vara rökare...
Citera
2021-07-08, 20:52
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Orsak och verkan? Kan lika gärna vara "män med mer testosteron har större chans att börja räkna". Spontant låter det som en troligare förklaring.

Räkna vad?
Citera
2021-07-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det var ju det där med orsak och verkan.
Om rökande män har högre testosteron än ickerökare så kan det faktiskt bero på att män med högt testosteronvärde är mer benägna att bli/vara rökare...

Detta. De med högre testosteron tenderar till att vara mer risktagande överlag.
Citera
2021-07-08, 21:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Räkna vad?

Haha, typoskräp. Röka såklart.
Citera
2021-07-09, 00:25
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Jag är verkligen ingen expert på detta men jag vill påminna mig att jag hört att feta personer producerar mindre mängd testosteron av någon orsak. Och rökare är oftare lite smalare i genomsnitt. Sannolikt för att de oftare röker istället för småäter godis samt att rökning ger viss mättnadskänsla.
Citera
2021-07-09, 20:38
Medlem
Ang detta med vad som är orsak och verkan kan ju såklart vara svårt men jag tror verkligen inte på att det skulle vara så att man börjar röka FÖR ATT man har högre testosteron och det här med "riskbenägenhet" etc. Det låter inte troligt alls och jag tror knappast någon börjar röka för "risken". Det finns nog många anledningar till att röka, vana eller att det "känns gött" är nog två anledningar. Att göra det för att det kittlar och känns riskfyllt är nog inte vanligt.

Enligt studien så verkade det även så att korrelationen mellan fler cigaretter och högre värden kunde uppmätas om jag förstod det rätt. Vad jag tror så är det något ämne som är orsaken till detta. Det som är märkligt är dock att jag samtidigt läst att tex nicotin sänker testo så jag undrar vad det kan vara.
Citera
2021-07-10, 12:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Kan vara något enklare som att aromatisering till östrogen försönras, minskar shbg eller liknande. Dessutom går man ner i vikt av rökning= mindre fett mer testo ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in