Men vad har TBE-vaccin med Covid-19-vaccinationsbussen att göra?
Det var du som undrade varför det var fästingar utanpå bussen varpå jag förklarade.
Citat:
Ursprungligen postat av Bordskungen
Har staten hyrt dessa fordon av Vaccin Direkt?
Du är inte vidare insatt i hur sjukvård bedrivs. Det är regionerna, inte staten, som är ansvariga. De i sin tur har vårdavtal med olika vårdgivare. Ett exempel på en sådan vårdgivare är vaccindirekt.
Så nej, staten har inte hyrt in några bussar. Det är det privata vårdföretaget vaccindirekt som kör och bemannar bussarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Bordskungen
Är det i syfte att förvirra?
Beklagligt om du känner dig förvirrad.
Men du måste förstå att de allra flesta människor inte blir förvirrade av parkerade bussar. Normalt fungerande människor tycker inte detta vare sig är mysko, förvirrande eller läskigt.
Aldrig funderat på KBT för att bearbeta din orationella förvirring och rädsla för bussar?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-10 kl. 09:05.
Perfekt täckmantel för trafficking. Lura in kvinnor och pojkar i bussen, ge dem ett "vaccin", som i själva verket är sömnmedicin och offren kan du sedan stapla på hög - enkelt och bekvämt för alla (nåja)...
Tycker du verkligen det är en perfekt täckmantel för trafficking...? Ganska klumpig täckmantel tycker jag, men kanske duglig.
Gick in en vaccinbuss för covid, utanför verkar allt bra men väl därinne stod det tre män i läderutstyrslar som hånlog och pratade på tyska.
En höll fast mig och en annan började sätta fast mig med spännremmar.
Först försökte dom visa filmer där covidvaccin varvades med glada barn och blommor medan folk som var anti vaccin visades som demoner (även antivaccininlägg på Flashback visades där).
Det var helt klart traumatiserande, men nu inser jag hur bra covidvaccinet är och ser med glädje fram emot dos 3.
Men jag vill varna er... gå aldrig in i de hemska bussarna. Jag har försökt kontakta media men än så länge är det bara samnytt som är intresserade, som dom frihetstörstande hjältarna dom är.
Senast redigerad av priz 2021-07-10 kl. 13:15.
Hörde en person som blev fasttagen och sen släpad in i bussen för att vaccineras, han lyckades slita sig loss och ta sig ut som tur var, finns det fler liknande rapporter.
Är det måhända så att staten testar hur de ska tvångsvaccinera allmänheten, de står på strategiska ställen typ mataffärer och scannar av vilka som inte är vaccinerade.
Senast redigerad av ap0 2021-07-10 kl. 16:13.
Är det måhända så att staten testar hur de ska tvångsvaccinera allmänheten.
Kommer inte bli nödvändigt. Man villkorar bara nödvändiga samhällstjänster med krav på att inneha vaccinationspass, sedan kommer folk vaccinera sig "frivilligt".
Har också råkat ut för vaccinationsgänget, var i förrgår.
Dom stod nere vid tågstationen och fångade upp mig som ett gäng busar. Fick följa med mot spåren och plötsligt så knuffade dom mig igenom en tegelvägg. Föll konstigt nog rakt igenom och på andra sidan var det fler av dom och ledde in mig på ett tåg fullsmockat med skolungdomar (i långa rockar och med träpinnar, antagligen scouter?) och djur; ugglor, möss, ormar m.m.
Fångade upp 3 och bad om en förklaring men dom pratade bara engelska så där kom en inte långt. Kommer ihåg det väl, en svarthårig med glasögon, en rödhårig och så en tjej med yvigt hår.
Men fick min spruta till slut dock hittar jag inte ut från denna stationen, minns inte att den var byggd såhär. Skriver från telefonen.
Det var du som undrade varför det var fästingar utanpå bussen varpå jag förklarade.
Du håller inte med om att det är missvisande att skylta så stort för andra typer av vaccin när bussen är där som en covid-19-vaccinationsbuss?
Kan inte tänka mig annat än att tanken är att äldre människor ska bli förvirrade, som i det scenario jag beskrev.
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du är inte vidare insatt i hur sjukvård bedrivs.
Jag är inte vaccinationsmotståndare men tvångsvaccination eller att tvinga/lura in människor i en buss för att där utföra medicinska experiment på dem är mer "övergrepp" än "sjukvård" i mina ögon.
Citat:
Det är regionerna, inte staten, som är ansvariga. De i sin tur har vårdavtal med olika vårdgivare. Ett exempel på en sådan vårdgivare är vaccindirekt.
Så nej, staten har inte hyrt in några bussar. Det är det privata vårdföretaget vaccindirekt som kör och bemannar bussarna.
Jag är tillräckligt insatt för att förstå hur upphandlingar fungerar och vi har redan haft diskussion om det i tråden.
Att det är Region Stockholm som eventuellt gjort en upphandling eller på annat sätt anlitat Vaccin Direkt förtar inte det faktum att det är staten som står för kulorna. Det är staten som valt ett upplägg där regionerna får betalt för varje vaccindos som injiceras. Man hade kunnat ha ett mer neutralt upplägg där man bara distribuerar vaccin till de som vill ha och behöver men valde istället ett upplägg där fältsäljare som jobbar på provision förhindrar vanliga människor från att besöka butiker och på olika sätt lurar/tvingar in dem (om man ska tro på det som skrivs) i bussarna.
Det är inte undra på att det leder till den typen av skräckberättelser vi kunnat ta del av i den här tråden!
Överenskommelsen mellan regioner och staten kan du läsa om här:
- https://www.regeringen.se/pressmedde...v-vaccinering/
Det huvudsakliga angående kostnaden är: staten går in med drygt nio miljarder kronor för vaccin och vaccinering.
Överenskommelsen innebär att staten kommer att ersätta regionerna med 275 kronor per given dos vaccin som registrerats i det nationella vaccinationsregistret. För en vaccinering som kräver två doser blir ersättningen alltså totalt 550 kronor.
Regeringen avsätter även 400 miljoner kronor för att stödja investeringar och löpande kostnader i vaccinationskedjan. Av dessa medel tilldelas 300 miljoner kronor regionerna utifrån befolkningsmängd. Övriga 100 miljoner kronor fördelas jämnt mellan regionerna, oberoende av befolkningsmängd. Regeringen har tidigare aviserat att vaccination ska vara avgiftsfritt för den enskilde och att regeringen avsätter 300 miljoner till regionerna för pågående vaccinationsförberedelser. Vidare har regeringen tidigare avsatt totalt 4,5 miljarder till Folkhälsomyndigheten för inköp av vaccin.
Därtill kommer en särskild statlig ersättning om sammanlagt 700 miljoner kronor som tillfaller regioner som uppnår särskilt överenskomna mål.
Citat:
Beklagligt om du känner dig förvirrad.
Men du måste förstå att de allra flesta människor inte blir förvirrade av parkerade bussar. Normalt fungerande människor tycker inte detta vare sig är mysko, förvirrande eller läskigt.
Så det är helt normalt för dig att en buss parkerar utanför ingången till t ex butiker?
Är det så du också brukar parkera?
Har du aldrig hört talas om "parkering"?
Citat:
Aldrig funderat på KBT för att bearbeta din orationella förvirring och rädsla för bussar?
Det är inte bussarna som är otäcka, och jag är inte heller rädd för vaccinet. Det är människorna som beskrivs i berättelserna kring vaccinationsbussarna som skrämmer mig.
Senast redigerad av Bordskungen 2021-07-11 kl. 07:13.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!