2021-07-08, 19:10
Medlem
Hej!

Ponera att man gör en ansökan om lånelöft med sin sambo, både har t.ex. 250 000 vardera att gå in med och vill köpa något för runt 3 miljoner. Vi säger att ena partnern har ett blancolån på 100k eller 150k, kommer banken att ta upp detta? Om vi tänker att partnern med ett lån inte vill vara öppen med detta till den andra, går det att dölja eller kommer allt vara transparent?

Obviously är jag partnern som har lån, har inga problem med ekonomin alls, har lån för att få hävstång på en investering men vill inte "skylta" med att jag har lån.

Mvh
Citera
2021-07-08, 19:14
Medlem
SkogsKonungs avatar
Banker går snarare på årsinkomst. Ofta där skon kan klämma.
Citera
2021-07-08, 19:23
Bannlyst
Dina lån kommer komma fram när ni sitter på samtal var så säker
Citera
2021-07-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greentet
Hej!

Ponera att man gör en ansökan om lånelöft med sin sambo, både har t.ex. 250 000 vardera att gå in med och vill köpa något för runt 3 miljoner. Vi säger att ena partnern har ett blancolån på 100k eller 150k, kommer banken att ta upp detta? Om vi tänker att partnern med ett lån inte vill vara öppen med detta till den andra, går det att dölja eller kommer allt vara transparent?

Obviously är jag partnern som har lån, har inga problem med ekonomin alls, har lån för att få hävstång på en investering men vill inte "skylta" med att jag har lån.

Mvh

Dom ser allt nuförtiden, vem som helst kan se det så är detta samhället idag tyvärr.
Citera
2021-07-08, 19:45
Medlem
Som någon nämnt ovan så räknar banken på eran gemensamma inkomst per år.

Du kan lätt räkna ut erat lånelöfte med denna kalkyl:
(Din+partner månadslön innan skatt) * 12 * 4,5 (det alla banker räknar med ).

Dock så kommer flesta bankerna dra bort eventuella lån ni redan har , liten summa för CSN men bil/blankolån dras av summan.

Eran insats spelar ingen roll för banken utan den bestämmer hur dyrt ni kan köpa då lånet såklart inte får gå över 70% helst så ni slipper extra amortering.

SBAB.se och andra banker har kalkyler för detta online ni kan testa på, göm inte ditt lån i dessa för riktigt resultat.
SBAB har jag sett när jag räknat ger mer än 70% belåning men ni vill inte ha extra amorteringen
Senast redigerad av sockerdrickan 2021-07-08 kl. 19:48.
Citera
2021-07-08, 20:00
Medlem
Deckard-Cains avatar
Givetvis kommer det märkas! 😅🙏🏿
Citera
2021-07-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greentet
Hej!

Mvh

Ja de kommer att ta upp ditt blancolån och räkna med att det har en ränta om 10%
Citera
2021-07-08, 21:23
Medlem
Om ditt lån ses på en upplysning från troligen UC ja då vet banken.
Citera
2021-07-08, 21:44
Medlem
Duerfs avatar
Lånet syns i kreditupplysningen men det är osannolikt att banken kommer nämna det för din sambo. Det omfattas av banksekretessen.
Citera
2021-07-08, 22:30
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdrickan
Som någon nämnt ovan så räknar banken på eran gemensamma inkomst per år.

Du kan lätt räkna ut erat lånelöfte med denna kalkyl:
(Din+partner månadslön innan skatt) * 12 * 4,5 (det alla banker räknar med ).

Dock så kommer flesta bankerna dra bort eventuella lån ni redan har , liten summa för CSN men bil/blankolån dras av summan.

Eran insats spelar ingen roll för banken utan den bestämmer hur dyrt ni kan köpa då lånet såklart inte får gå över 70% helst så ni slipper extra amortering.

SBAB.se och andra banker har kalkyler för detta online ni kan testa på, göm inte ditt lån i dessa för riktigt resultat.
SBAB har jag sett när jag räknat ger mer än 70% belåning men ni vill inte ha extra amorteringen

TS har redan blancolån för att få häv och du sitter och surrar om extra amortering på bolånet...
Citera
2021-07-08, 22:32
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Om banken där du har lån rapporterar till UC, det vill säga alla förutom Wästgöta Finans/Jula, kommer banken se ditt lån. Många banker har kalkyler hur mycket ni får låna bara mata in era siffror. Ynka 3 000 000 i lån kräver en samlad årsinkomst på kanske 700 000 om ni inte har andra lån. Med ett blankolån behöver ni antagligen 750-800. Men som sagt bara använda provkalkyler.

EDIT: Räknar som lån 300k-ish blancolån, inte pisslån med 20 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in