• 3
  • 4
2021-07-08, 21:06
Medlem
arsonisms avatar
Har fyllt skafferiet så jag har mat ett par veckor, några dunkar med vatten i garderoben och förutom det lite prylar i "krislådan"

Vevradio
Komradio x2
Gamla mobiltelefoner och ett extra simkort
Burnertelefon med anonymt simkort
Kontanter
Extra betalkort (inte samma bank/kortutfärdare som mitt vanliga)
Karta över stan
Pannlampa
Ficklampa
Batterier
Powerbank
Värktabletter
Första hjälpen kit
Glowsticks
Liten ryggsäck packad med ombyte, hygienprylar etc. om man behöver sticka iväg och övernatta någon annanstans.

Sen har jag en del friluftsprylar också som duger i kris, typ stormkök, vattenfilter, räddningsfilt mm.
Citera
2021-07-08, 21:08
Medlem
2-3000 9mm
500-1500 .223rem
2-300 .308w
Citera
2021-07-08, 21:09
Medlem
Trevligt.kontos avatar
En plunta mintu
Citera
2021-07-08, 21:13
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Stresstestar er lite.

Scenario:
Elnätet utslaget nationellt, stora delar av landet påverkat. Februari och mitt i vintern. Det kontantlösa samhället gör att ni inte kan handla i affärerna längre. Internet utslaget. Mobiltelefonnätet utslaget. Räkna med 4 dagar. Vad gör ni? Hur klarar ni er? Vad i lådan kommer till användning?

Vedeldning med självcirkulation. Egen grävd brunn. En hobby är pilbågsskytte. En annan jakt. En tredje fiske.

Jag klarar fyra år vid behov. Utan extrautrustning, det är bara nätet som blir trist att vara utan.
Senast redigerad av Nattjag 2021-07-08 kl. 21:15.
Citera
2021-07-08, 21:23
Medlem
peevishfucks avatar
Nått jag kan ta livet av mig med.
Citera
2021-08-02, 21:32
Medlem
Egen ved, egen brunn. Självförsörjande ett halvår ungefär på frukt, rotfrukter och nötter.
Stort konservförråd.
Kaffet räcker ett par månader.
Vedspis och kakelugn.
Kommer att sakna färsk mjölk, ägg och mjöl när det tar slut.
Citera
2021-08-02, 22:40
Medlem
I våran finns det:
Första hjälpen kit
trangiakök
Några konserver
Multivitamin
Tomma vattendunkar ifall de behövs fyllas på. Men vi har egen brunn men en manuell pump om det skulle bli länge strömavbrott.
Kniv
T-röd
Vodka och whiskey, kan användas som både rengöring samt smärtstillande. Finns såklart även värktabletter i första hjälpen kittet.
Sovsäckar
Kikare
Överlevnadsdräckt
Stearinljus
Tändstickor
Tändare
Tändstål
Säkert glömt något. Men allt ligger nedpackat i två rejäla ryggsäckar.
Citera
2022-04-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pattknullaren
Ett halvt kilo röka.

Mjöl, socker 20kg.

4g modem.
Tänk på att inte förvara mjöl mm i originalförpacking. Byt till någon lufttät lösning.
Citera
2022-04-24, 00:17
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Stresstestar er lite.

Scenario:
Elnätet utslaget nationellt, stora delar av landet påverkat. Februari och mitt i vintern. Det kontantlösa samhället gör att ni inte kan handla i affärerna längre. Internet utslaget. Mobiltelefonnätet utslaget. Räkna med 4 dagar. Vad gör ni? Hur klarar ni er? Vad i lådan kommer till användning?
Perfekt med februari då man kan bära ut mat från frys och lägga ute.
Eldar i kaminen, spis så värme noll bekymmer. Vatten från 12v system till toa och annat.
Mat ja det finns så man klarar sig utan uppsöka affärer. Dvs pengar behövs inte.
Mobil/internet, ja man växte upp innan denna livsnödvändiga innovation fanns, kanske man överlever utan detta 4 dagar eller 3544 dagar, vem vet. Är ej direkt livsnödvändigt…
Citera
2025-10-04, 15:29
Medlem
Om krisen verkligen kommer tänker man sig först värme , sovanläggning.
Har tittat runt på flera som skriver i olika trådar , en bra kniv behövs , har även läst om undergroundhouse.
Flera på nätet har skrivit om att använda eld för att värma stenar som värmekälla nattetid.
Ja så långt är själva mitt tänkande just nu , har 3 st 10 liters vattendunkar.
En vecka klarar jag mig nog på de basvaror jag har i hemmet.
Blir det tal om bomber och fördärv , har jag även gasmask.
En överlevnads säck.
Ja det är det jag har just nu ..

Är detta dystert , eller går det att klara sig en längre tid?
Min tanke är att utifrån min ekonomiska situation som råder i nuet - klarar jag inte att inhandla så värst mycket mera saker.

Har god kunskap om just överlevnad - tror jag i alla fall. Kan tillverka vapen/fällor om man tvingas till jakt
Ja det är så jag fungerar.

Jag kan göra upp eld.
Citera
2025-10-04, 15:36
Medlem
Galejans avatar
Jag har ingen krislåda. Ibland får man acceptera att man inte kommer att överleva. Jag kör på med det jag har hemma och om krisen blir större än så, tja… Då blir det så. De absolut flesta människorna genom historien har inte blivit 100 år så varför skulle jag tro att jag ska bli det?

Der är för mycket meck med prepping och jag orkar helt enkelt inte hålla på med det. Det är enklare att strunta i det och ta vad som eventuellt kommer ifall det kommer. Jag är inte en ångestdriven människa.
Citera
2025-10-15, 19:05
Medlem
Knivur-273s avatar
Tändstål, en inlärd veteskap var jag kan hämta rent vatten, samt var jag kan tjuvfiska, låt vara fiskarter jag ej gillar så värst mycket just nu, eller rent av hatar, som Gäddor

De får gå tillbaka i sjön med den minsta skada idag, fula, fjälliga och illaluktande som de är.

Norrlänningarna i Valsjöbyn hängde upp dem i träden, för att de tog öringar, och den saken kan jag förstå.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-10-15 kl. 19:15.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in