2021-07-08, 16:30
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Deras bromstest är lite konstigt. Alla elcyklar jag nånsin testat stannar från 25 kmh på fem meter eller mindre endast med frambromsen. Och då är det biltemacyklar mest, jag kan inte tänka mig att crescents är sämre.

Det man ska tänka på när man köper elcykel: känt märke, nav eller bakhjulsdrift, att cykeln är bekväm(förvånansvärt många är inte det), skivbroms fram. Växlar är inte viktigt på en elcykel då man kör på högsta växeln 90% av tiden. Om det finns en funktion där man kan köra utan att trampa så är det ett plus. Priserna varierar enormt. Från 7-8000 för de billigaste till 50.000 för en premiumcykel. Priset är inte så viktigt egentligen men reflekterar en del vad man får. En Biltema-cykel för 20000:- med Shimano steps drivning är minst lika bra som en mycket dyrare som har samma drivning.

Exempel:
https://www.biltema.se/cykel-elcykel...lar-2000044064
https://www.cykloteket.se/produkter/...am-7-vxl-silke

Utöver detta så finns det elcykelbutiker som har bra garantier på sina cyklar. Reparationer kan bli rätt kostsamma nämligen och tyvärr är Biltema ett dåligt val när det gäller just detta då de bara ger 1 års garanti och tillgången på reservdelar är dålig efter några år. Reparationer är dock billiga på biltema. Jag brukade laga punkteringar på elcyklar för 150:-. Den lokala cykelbutikern skulle ha 900:- för samma jobb.

Elcyklar där man kör utan att trampa är förbjudna numera och går inte att köpa mer i Sverige.
Citera
2021-07-08, 16:32
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GFD123
Varför skulle man inte få det? Det finns ju folk som kör mopeder.

Förr fanns det - men numera inte ok.
Citera
2021-07-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
De krav jag har på en elcykel är:
- mittmotor (pedalerna sitter på motorn)
- hydrauliska skivbromsar
- utanpåliggande växlar, alltså ingen inbyggd skit. Gärna en vettig utväxling också så man inte kör på högsta växeln hela tiden.
- kvalitetsmärke, typ Merida eller Cube

Så köp du en cykel enligt ovan så blir du nog nöjd. Kostar 25-35 ungefär.

Håller med men vill lägga till:
- jag ville bara ha japansk (Shimano, Yamaha) eller tysk motor (Bosch), alltså inte kinesisk (Bafang/Egoing)
. Som tungviktare och dessutom ville lyfta hastighetsspärren vid 25 km/h ville jag ha tillverkarnas toppmotor (jag valde till slut Scottcykel med motorn som nu är den gamla Bosch CX Performance)
- Beroende på hur långt du tänker köra kolla kapaciteten på batteriet 3-400 Wh är lite, 500 Wh v ar mkt när jag köpte men kanske är std nu?, > 500 Wh är mycket.

Har haft elcykel med invändiga Alfineväxlar och framhjulsmotor innan och även om det är lite mer underhåll med mittmotor och utvändiga växlar skulle jag aldrig byta bort cykelkänslan detta ger.
Senast redigerad av Kacki 2021-07-08 kl. 17:01.
Citera
2021-07-08, 20:21
Medlem
Citat:
Varför skulle man inte få det? Det finns ju folk som kör mopeder.
En moped har trafikförsäkring och krav på godkänd hjälm.
Citera
2021-07-08, 22:13
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Elcyklar där man kör utan att trampa är förbjudna numera och går inte att köpa mer i Sverige.

Jo, men om du hade läst min andra post så finns det mer info där.
Citera
2021-07-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
En moped har trafikförsäkring och krav på godkänd hjälm.

Men en elektrifierad sparkcykel åker man runt på helt lagligt trots att man slipper trampa. Krävs varken hjälm eller försäkring.
Citera
2021-07-09, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Håller med men vill lägga till:
- jag ville bara ha japansk (Shimano, Yamaha) eller tysk motor (Bosch), alltså inte kinesisk (Bafang/Egoing)
. Som tungviktare och dessutom ville lyfta hastighetsspärren vid 25 km/h ville jag ha tillverkarnas toppmotor (jag valde till slut Scottcykel med motorn som nu är den gamla Bosch CX Performance)
- Beroende på hur långt du tänker köra kolla kapaciteten på batteriet 3-400 Wh är lite, 500 Wh v ar mkt när jag köpte men kanske är std nu?, > 500 Wh är mycket.

Har haft elcykel med invändiga Alfineväxlar och framhjulsmotor innan och även om det är lite mer underhåll med mittmotor och utvändiga växlar skulle jag aldrig byta bort cykelkänslan detta ger.

Jag har sett att batterier benämns som "V". Till exempel 36 V. Hur vet vilket batteri som är bra?
Citera
2021-07-09, 09:48
Medlem
Citat:
Jag har sett att batterier benämns som "V". Till exempel 36 V. Hur vet vilket batteri som är bra?

99% av alla lagliga elcyklar har 36 V (Volt). Det är mest olagliga hemmabyggen som har 48 V och tidigare hade de sämsta cyklarna 24 V men tror inte de finns kvar.

Sedan är battericellerna på dyrare cyklar som min med Bosch-batteri mycket bättre än på billiga Noname-cyklar. Efter 5 år är mitt batteri fortfarande som nytt vilket är för väl då ett nytt kostar 7-8.000 kr, https://elcykelbatteri.com/produkt/b...&utm_term=1391. Billigare cyklar har bytt batteri ett par gånger under samma tid men då kostar då kanske "bara" 3.000 kr.

Vidare:
- Skärmar och pakethållare tycker jag ska ingå
- Belysning kopplad till elcykelns stora batteri gör att man även i skymning/regn använder den och aldrig är orolig att batteriet är slut
Citera
2021-07-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
- Skärmar och pakethållare tycker jag ska ingå
- Belysning kopplad till elcykelns stora batteri gör att man även i skymning/regn använder den och aldrig är orolig att batteriet är slut

Yes, bra poäng.
Citera
2021-07-09, 20:36
Medlem
Är det obekvämt att cykla på en el cykel när batteriet är slut?

Vad ska man mer tänka på?
Citera
2021-07-09, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Men en elektrifierad sparkcykel åker man runt på helt lagligt trots att man slipper trampa. Krävs varken hjälm eller försäkring.
De räknas som permobil, tro det eller ej, därför man inte behöver hjälm eller försäkring.
Citera
2021-07-10, 08:50
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Är det obekvämt att cykla på en el cykel när batteriet är slut?

Vad ska man mer tänka på?

Nej, det är som att cykla på en vanlig cykel men de väger några kilo mer så en del tycker att de är mer tungtrampade. Jag har inte upplevt det så.

Skaffa ett rejält lås om du vill behålla din cykel. Ett där du låser fast den i något rejält, inte ett vanligt cykellås, det förslår inget. Och ta med dig batteriet in när du parkerar den, även om det är i ett låst cykelrum.
Det finns även larm och gps som kan vara en vettig investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in