2021-07-06, 19:13
Medlem
Varför måste man själv redovisa och skatta på utdelningar? Varför gör inte dom själva det så när man väl får utdelning så slipper man göra något och får behålla hela summan bara
Citera
2021-07-06, 19:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Varför måste man själv redovisa och skatta på utdelningar? Varför gör inte dom själva det så när man väl får utdelning så slipper man göra något och får behålla hela summan bara

Vilka dom? Pratar du om aktieutdelningar generellt, eller från bolag du själv äger, typ fåmansbolag?
Citera
2021-07-06, 19:54
Medlem
mikaelss avatar
Min nätmäklare, liksom alla jag känner till, drar 30% prelskatt på utdelningar.
Sen redovisar jag det i deklarationen.
Vad är ditt problem, denna gång? Något nytt i det moderna samhället du inte fattar?
Citera
2021-07-06, 19:55
Medlem
Citat:

Undrar lite detsamma. Hade underlättat om den skatten dragits på en gång. Som om man har aktier via någon bank, Nordnet osv. Än att ta upp det i efterhand.
Citera
2021-07-06, 19:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Ska bolag med kanske 30 000 ägare hålla koll på alla ägares skattesituation och dra rätt skatt då, tänker du?
Citera
2021-07-06, 20:02
Medlem
Citat:

Aktieägaren erhåller utdelning som denne deklarerar och skattar för. Vad menar du? ”Dom”?
Citera
2021-07-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Aktieägaren erhåller utdelning som denne deklarerar och skattar för. Vad menar du? ”Dom”?
Ok men man måste ändå redovisa det själv varje år när man deklarerar till skatteverket. Varför sker inte årlig dekleration automatisk då? Företagen och bankerna kan samarbeta med skatteverket så slipper man själv deklarera
Citera
2021-07-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ska bolag med kanske 30 000 ägare hålla koll på alla ägares skattesituation och dra rätt skatt då, tänker du?
När dom ger utdelningar så kan dom dra skatt och deklarera för personen i samma veva
Citera
2021-07-06, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Min nätmäklare, liksom alla jag känner till, drar 30% prelskatt på utdelningar.
Sen redovisar jag det i deklarationen.
Vad är ditt problem, denna gång? Något nytt i det moderna samhället du inte fattar?
Väldigt mycket i det moderna samhället jag ej fattar
Citera
2021-07-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vilka dom? Pratar du om aktieutdelningar generellt, eller från bolag du själv äger, typ fåmansbolag?
Utdelningar som jag får på mina innehav på avanza. År 2022 blir första året jag kommer deklarera då jag bara haft innehav i år. Tänker att det hade varit bättre om dom skötte det åt en
Citera
2021-07-06, 21:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Utdelningar som jag får på mina innehav på avanza. År 2022 blir första året jag kommer deklarera då jag bara haft innehav i år. Tänker att det hade varit bättre om dom skötte det åt en

Kan jag få hjälp att deklarera?
Ja, du kan bland annat använda dig av vår tilläggstjänst Avanza K4. Då räknar vi ut vinst eller förlust på de försäljningar som ska deklareras, så slipper du göra det själv!

https://www.avanza.se/kundservice.html/209/kan-jag-fa-hjalp-att-deklarera/
Citera
2021-07-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ok men man måste ändå redovisa det själv varje år när man deklarerar till skatteverket. Varför sker inte årlig dekleration automatisk då? Företagen och bankerna kan samarbeta med skatteverket så slipper man själv deklarera
Utdelningarna sker helt automatiskt för mig i alla fall. Deklarationen kommer förtryckt med preliminärskatt betald och bara om man anser banken gjort något fel måste man ändra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in