• 1
  • 2
2021-07-06, 11:19
Medlem
3 månaders deposition borde väl funka som säkerhet om ts kan få ihop de pengarna.
Citera
2021-07-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
3 månaders deposition borde väl funka som säkerhet om ts kan få ihop de pengarna.

absolut. Kapitalet finns. pengar är den ända säkerhet förutom mina kloka ord
Citera
2021-07-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAskater
tja!

Jag har ett litet problem. Jag har precis gjort slut med samabon och är nu givetvis ute efter ett nytt boende.
Nu är det såhär att jag har haft ett tidigare liv, dvs jag är fortfarande skuldsatt.

Jag har till frågan, ingen idag som kan stå som borgenär på en lägenhet. Mina päron har gått vidare från detta liv, har ingen familj eller släkt utöver det då jag kommer från familjehem som jag absolut inte har kontakt med. Min fd vill heller inte stå som borgenär då hon (utan att nedvärdera) saknar intelligens över lag.

Jag har fast jobb och allt det där. Kan lämna deposition för 3 månader. Min fråga är, vem, kommun eller privat, kan hjälpa mig att hoppa in som borgenär?

Tacksam för svar.

Kan möjligen va i fel tråd. ber om ursäkt för det isf.

Har du gamla hyresskulder?

Annars brukar inte fastighetsbolag speciellt kommunala bry sig om man har skulder, såvida du har en inkomst då så att säga.

Nu vet jag inte vilken kommun du tillhör men att få en bostad av kommunen brukar vara nästintill omöjligt, det brukar finnas bostäder som tillhandahålls av kommunen men för att få en av dessa brukar man först behöva en utredning på några månader och sedan få vänta några månader till för att en ska bli ledig ifall man bedöms ha dessa behov (Att endast inte ha en bostad är inte skäl nog).

I kommunen jag jobbar i så kan man söka något som kallas för "tillfällig bostad" hos ekonomiskt bistånd.
Detta är då lägenhetshotell som kommunen betalar (Dock bara den del man inte har råd med själv) så har du en heltids inkomst kommer du få stå för de själv.

Vet inte hur bostadsbolagen ställer sig till borgenärer men om du kollat med dem och dem godkänner det så kanske du får betala någon för att vara det till dig, jag personligen skulle ta ganska mycket betalt + ca tre månaders deposition eftersom risken är man hamnar i kläm personligen som borgenär blir väldigt hög när man går i god för någon man inte känner.
Citera
2021-07-06, 12:06
Medlem
madtops avatar
Bostad, hem och trädgård -> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2021-07-06, 12:36
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Att gå i borgen för en annan person är bland det mest dumma man kan göra vad det gäller ekonomi. Att gå i borgen saknar helt uppsida medan nedsidan potentiellt kan bli ekonomisk katastrof. Det innebär att ditt ex inte alls är korkad, utan det verkar snarare vara du som är lite eftersatt i huvudet då du inte inser vilket åtagande det är för den andra personen.

Vem som helst kan bli borgensman. Det du behöver göra är att hitta någon som är tillräckligt dum i huvudet för att åta sig den rollen. Eventuellt kan du locka någon korkad person med en muta, tänk bilmålvakt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in