2021-07-05, 22:11
Medlem
Jag har märkt att jag känner ett större sug efter öl idag än för tio år sedan. Förr blev jag sugen någon gång i månaden, nu måste jag tygla mig själv för att inte dricka på vardagarna.

Är det mig det är fel på eller någon annan som känner samma? Och är det ens möjligt att ölen är mer beroendeframkallande idag, jag vet att ciggaretterna har fått fler beroendeframkallande ämnen i sig över tid.
Citera
2021-07-05, 22:15
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Jag har märkt att jag känner ett större sug efter öl idag än för tio år sedan. Förr blev jag sugen någon gång i månaden, nu måste jag tygla mig själv för att inte dricka på vardagarna.

Är det mig det är fel på eller någon annan som känner samma? Och är det ens möjligt att ölen är mer beroendeframkallande idag, jag vet att ciggaretterna har fått fler beroendeframkallande ämnen i sig över tid.

Nej, antagligen har du beroende problematik och det progredierar.
Citera
2021-07-05, 22:17
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Alkoholism är en progressiv sjukdom, dvs att den förvärras med åren.
Citera
2021-07-05, 22:27
Medlem
Citat:

"Ölen" representerar en mängd olika produkter med vilt skilda ursprung, tillverkningsprocesser och innehållsförteckning. Jag har extremt svårt att tänka mig att någon slags öl-Bilderberg har ordnat så att alla bryggerier numer spetsar sina produkter med något extra beroendeframkallande.

Med andra ord, förändringen ligger hos dig.
Citera
2021-07-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nej, antagligen har du beroende problematik och det progredierar.

Nej det har jag inte. Jag dricker aldrig på vardagar eller fler gånger än en gång i månaden. Men tar jag några öl och blir salongsberusad idag sitter känslan ibland i upp till två veckor att vilja dricka mer. En känsla jag aldrig kände förr.
Citera
2021-07-05, 22:31
Moderator
Allaballawallas avatar
Alkohol och dryck --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2021-07-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
"Ölen" representerar en mängd olika produkter med vilt skilda ursprung, tillverkningsprocesser och innehållsförteckning. Jag har extremt svårt att tänka mig att någon slags öl-Bilderberg har ordnat så att alla bryggerier numer spetsar sina produkter med något extra beroendeframkallande.

Med andra ord, förändringen ligger hos dig.

Det säger jag inte heller. De flesta, likt mig själv håller sig till tre olika märken, dvs carlsberg, eriksberg och mariestad.

Det är väl heller ingen hemlighet att ölen förändras över tid. Jag betvivlar att du någonsin skulle dricka pisset som de drack på vinkingatiden. Varför skulle då inte tillverkarna idag kunna göra "mer beroendeframkallande" recept?
Citera
2021-07-05, 22:39
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Nej det har jag inte. Jag dricker aldrig på vardagar eller fler gånger än en gång i månaden. Men tar jag några öl och blir salongsberusad idag sitter känslan ibland i upp till två veckor att vilja dricka mer. En känsla jag aldrig kände förr.

Du har börjat utveckla ett alkoholberoende.
Citera
2021-07-05, 22:47
Medlem
Citat:
Det säger jag inte heller. De flesta, likt mig själv håller sig till tre olika märken, dvs carlsberg, eriksberg och mariestad.

Det är väl heller ingen hemlighet att ölen förändras över tid. Jag betvivlar att du någonsin skulle dricka pisset som de drack på vinkingatiden. Varför skulle då inte tillverkarna idag kunna göra "mer beroendeframkallande" recept?
Jag skulle utan tvekan dricka pisset de drack på medeltiden! Fatta vilken upplevelse!

Att ett enstaka märke skulle förändras (vilket ju skulle räcka för att göra dig mer beroende) är väl inte riktigt lika otroligt. Det skulle dock vara svårt att tillsätta någon slags kemikalie-X i hemlighet, märkena du nämner bryggs på industriell skala så det hade behövts stora mängder och ny infrastruktur. Man hade vidare varit tvungen att dölja det för personalen, eller förklara tillsatsen på något vis. Att det är du som har förändrats är fortsatt mer troligt.
Citera
2021-07-05, 23:14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Du menar mjöd? Det är inte alls dumt.

Det är snarare du som har ett problematiskt bruk eller förhållande till alkoholen. Låter det som. Blir du sugen på en bärs, för att det är gôtt med en kall eller får du typ köra omvägar hem för att inte komma för nära Bolaget? Hur svårt är det för dig att ha bärs hemma utan att dricka dom?
Citera
2021-07-06, 00:17
Medlem
triptykens avatar
Antagligen inte: ålder och covid-hemmasittande kanske? Blir ju lätt nån öl om dagarna och med åldern och litet högre tolerans två eller tre.

För min del kör jag en ordentligt vit vecka denna veckan. Har blivit för jävla mycket av det goda så vill känna litet att det inte är nåt problem - sen kanske backa till en ren månad eller två eller tre. Bara för att känna efter hur suget beter sig och om man ska sluta upp helt för säkerhetens skull.

Alkohol ÄR en drog och här på FB finns ju flera drogdelar med folk och jag e litet fascinerad av hur folk som tar droger hanterar det, gränserna dom sätter och liknande för att inte trilla dit.
Jag tror genuint det finns nåt som folk som antingen brukar nu eller missbrukat förr och tagit sig loss kan lära oss vanliga "en kall öl dödar ingen" svenssons.

(Ni med knarkskills och erfarenheter - hur skulle ni ställa er till en sån tråd? Tror ni att ni skulle kunna bidra med insikt i frågan?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in