Svenskt dricksvatten har varit på stadig nedgång i 30 års tid. Nu menar Bertil Hagström och Sven Langworth att det är dags att agera.
Östrogen och över 100 olika kemiska ämnen finns numera i svenskt dricksvatten. Detta har alltid funnits i extremt små mängder men nu verkar det som att det har skett en dramatisk ökning.
Citat:
Vattenprov från 24 reningsverk, sjöar och tillförande vattendrag analyserades. Flera kemiska ämnen upptäcktes, bland annat diklofenak, nikotin, koffein, desvenlafaxin, karbamazepin, metoprolol, hydroklortiazid, lamotrigin och 17-β-östradiol. Koncentrationerna varierade från ett hundratal mikrogram till strax under några nanogram per liter i vattenverken. I sjöarna överskred 17-β-östradiol gränsvärdet på flera platser.
De två meningar jag tycker är mest intressanta: "Landets vattenreningsverk har märkligt nog inga skyldigheter att eliminera läkemedelsrester // Glädjande nog pågår det pilotprojekt ... i Skåne och Uppsala", "Billigaste generiska läkemedel vinner upphandlingen // Förskrivande läkare kan därmed inte välja det läkemedel som är bäst ur patient- och miljöaspekt. Regeringen vill nu se över ... miljökrav".
Du har dessvärre rätt. Svenskt dricksvatten har blivit sämre allt efter åren har gått.
Jag kommer ihåg när borgarrådet i Stockholm, Mats Hult (s) tillsammans med media bjöd fina män på vatten, direkt från mälaren, som sedemera visade sig hade en opropersoneligt hög halt av bakterier som man normalt har i sin egen avföring.
Med det sagt så har sverige bra dricksvatten!
Senast redigerad av Bensindriven 2021-07-04 kl. 18:42.
Frågan är huruvida exempelvis hormoner Medföljer vid normal avdunstning.?
🧐
Visst såg att några läkare resonerade så i kommentarerna där, men det är ett teoretiskt skrivbordsresonemang, dels pga tidsaxeln och dels pga att fiskar får hormonfel.
Visst såg att några läkare resonerade så i kommentarerna där, men det är ett teoretiskt skrivbordsresonemang, dels pga tidsaxeln och dels pga att fiskar får hormonfel.
Nu tänker vi nog på olika sätt.
Jag menar att ”följer hormonerna med avdunstningen” så kan man ju uppmäta halter Uppe i bergssjöar exempelvis..är det så, så hjälper det alltså inte heller med en egen brunn på vischan.
Det är ju skillnad på ”fiskar med halter” om dessa firrar befinner sig nere vid stadskanalen eller i fjällen så att säga.
Jag har pratat om feminiseringen, sämre förmåga att fortplanta sig och psykiska besvär bland män i väst och kopplingen mellan P-piller och dricksvatten i dryga 10 år på detta forum under olika alias.
Väntat på denna dag länge och kommer följa tråden.
Lycka till! Mycket litteratur finns att tillgå och jag föreslår att man först betar av vilka bevisade effekter östrogen har på män.
Ja, det verkar numera finnas väldigt mycket östrogen i dricksvattnet. Varannan brud knaprar väl p-piller känns det som.
Jävla dumheter
Frågan är vad man ska rena vattnet med?
Jag köpte in mig på en sådan här vattenrenare. Den tar bort klor, virus, bakterier,läkemedelsrester även Uran och andra tungmetaller och som man bara skruvar på sin vanliga kran.
Du får med ett extra filter och ett filtret räcker ca 1 år eller 3000L vatten. Ett nytt filter kan man hitta för 99:-
Efter en vecka och bara dricka från den vattenrenaren och man provar vanliga vattnet känner man klorsmaken
Filter med microspiraler är en ny, unik metod att rena vatten. Det stoppar bakterier och parasiter, tungmetaller, läkemedelsrester och andra oönskade ämnen, medan nyttiga mineraler och spårämnen lämnas kvar. En stor fördel är att filtret mycket effektivt håller kvar de insamlade föroreningarna trots att det är fullt, även om trycket ökar.
Det är en oerhört effektiv metod att ta bort skadliga föroreningar i vattnet.
Inga ämnen släpps ut i vattnet igen, inte ens vid tryckstötar i rörsystemet.
Filtermaterialet släpper inte ifrån sig några ämnen, vilket annars är vanligt hos andra tekniker.
Det är en effektiv barriär mot bakterier, virus och parasiter, vilket testats av Pasteur Research Institute.
Vattnet behåller sina naturliga egenskaper och mineraler lämnas kvar.
Kostnadseffektiv metod. Flera hundra gånger billigare än flaskvatten. Bara ören per liter.
Det unika materialet drar till sig och fångar upp det som inte är vatten. När patronen är fylld med oönskade ämnen avtar flödet men vanligtvis bör ett filter bytas en gång om året. Materialet arbetar på 4 sätt.
Filter med microspiraler är en ny, unik metod att rena vatten. Det stoppar bakterier och parasiter, tungmetaller, läkemedelsrester och andra oönskade ämnen, medan nyttiga mineraler och spårämnen lämnas kvar. En stor fördel är att filtret mycket effektivt håller kvar de insamlade föroreningarna trots att det är fullt, även om trycket ökar.
Microspiralfiltret fick Bäst i test av Pasteur Research Institute då denna metod att rena vatten visade sig vara effektivast. Filtret blir kontinuerligt testat av oberoende testlabb i Sverige, då tillförlitliga tester är det enda som kan bevisa att filter håller vad de lovar.
Några av de senaste testerna (Eurofins 2015) visar att filtret effektivt hanterar tungmetaller såsom bly och uran. När det gäller uran så bör man dock, för att vidmakthålla filtrets effektivitet så länge som möjligt, använda möjligheten att regenerera filtermaterialet med jämna mellanrum.
Nyare tester visar även att Bisfenol A (BPA) hanteras fullständigt, utan att vattnets hälsosamma egenskaper förminskas.
Kostnaden är endast något öre/litern
Senast redigerad av Reidji 2021-07-04 kl. 19:57.