2008-02-29, 22:07
Medlem
Progresss avatar
Made In Sweden som sagt. Speciellt deras live-skiva från Gyllene Cirkeln.

Också samtliga skivor med Träd, Gräs och Stenar, samt deras tidigare när de hette Pärson Sound, International Harvester och Harvester.

All politisk, textbaserad progg suger. Kommunistskit. Håll dig till Samla Mammas Manna, Älgarnas Trädgård osv.

Och glöm för fan inte folkmusiken och särskilt grupper såsom Norrlåtar och Skäggmanslaget.
Citera
2010-03-03, 17:57
Medlem
Aenglunds avatar
nationalteatern, knutna nävar, blå tåget mfl finns ju (:
Citera
2010-03-03, 17:59
Medlem
Aenglunds avatar
nationalteatern är ju bäst
Citera
2010-03-03, 18:33
Medlem
Noetlovskijs avatar
Är du helt jävla dum?
Citera
2010-03-03, 18:47
Medlem
SexMurderArts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Det finns mycket bra svensk progg. En i mitt tycke mycket rolig låt:
Sillstryparen - Doin the omoralisk schlagerfestivalblues.

Tanka Motvinds samlingsskiva Stormvarning, det finns mycket bra på den. "Lära för livet" är en låt som alla uppväxta på 70-talet nog kommer ihåg, då den var titelmelodi till TV-serien med samma namn.

Andra grupper som har gjort bra låtar är Kaipa, Råg i Ryggen, November, Kebnekajse, Trettioåriga kriget och Blåkulla.
Sillstryparn med Doin´ the omoralisk schlagerfestival håller än.
http://www.youtube.com/watch?v=PA5-DaCmDWw

Jag som hyllar Benny Andersson till skyarna för hans låtskriveri och även hans syn på livet ska egentligen inte gilla låten men So What!
Citera
2010-03-03, 23:44
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexMurderArt
Jag som hyllar Benny Andersson till skyarna för hans låtskriveri och även hans syn på livet ska egentligen inte gilla låten men So What!

Ett citat som jag särskilt gillar i Håkan Lahgers bok Proggen - Musikrörelsens uppgång och fall är denna ångerköpta bekännelse av Lasse Tennander:

Det vi gjorde mot ABBA och Björn och Benny var inte så bra. Det går inte att be om ursäkt heller. Det går inte att ringa upp Benny Andersson och säga 'vad dumma vi var mot er på 70-talet'. Det är synd. Benny värnade och värnar lika mycket om den svenska musiken som någon av oss gör och han har säkert gjort mer för den än vad vi har gjort.
Citera
2010-03-04, 00:17
Medlem
Glöm inte Contact! skönt folk och zigenar(?) sound

Hon kom över Mon
http://www.youtube.com/watch?v=MtdUhseTBz0

Contact - Samma Vindar Samma Dofter
http://www.youtube.com/watch?v=RA7YuU1ndiU
Citera
2010-03-04, 16:01
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Är du helt jävla dum?

Haha, Charmmannen slår till!

Arbete & Fritid gillar jag, folkmusikprogg. Knutna Nävar är ju en roligt kitschig plakatproggrupp med något så fantastiskt som en dansvänlig, gospelinspirerad kampsång om den splittringen i Kommunistiska Förbund Marxist-Leninisterna: http://www.youtube.com/watch?v=VNsGZrl2OOM
Citera
2010-03-04, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Haha, Charmmannen slår till!

Arbete & Fritid gillar jag, folkmusikprogg. Knutna Nävar är ju en roligt kitschig plakatproggrupp med något så fantastiskt som en dansvänlig, gospelinspirerad kampsång om den splittringen i Kommunistiska Förbund Marxist-Leninisterna: http://www.youtube.com/watch?v=VNsGZrl2OOM

vet fortfarande inte om Knutna Nävar är på skoj eller inte. catchy i vilket fall som helts
Citera
2010-03-04, 16:13
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
vet fortfarande inte om Knutna Nävar är på skoj eller inte. catchy i vilket fall som helts
Knutna nävar är inte "på skoj". De stod för KPMLR:s kampsånger och var egentligen mer en orkester för sitt politiska parti än ett band om jag förstått det hela rätt. Sjukt bra visor har de gjort hur som helst.
Citera
2010-03-04, 23:13
Medlem
Hålgers avatar
Det här hörde till progglåtarna man lyssnade på i början av 70-talet.

http://www.youtube.com/watch?videos=...&v=eseVY9uNlAM

Artificiell prana - mycket lätt att få som vana.
Hör mitt råd som vill dig mana - välj det evigt äkta prana.

Jag gick en dag i Kungsan mitt i sommarn och mötte en kis som ville sälja kitt.
Han kom emot mig och jag undra´ "Vad är det nu då" och kittet det var plötsligt mitt.
Så fick jag då för första gången nojan och visste ej till vem att gå -
för över, under, runt omkring mig - allas blickar!
Snutar växte fram i klasar - vart ska jag sticka?
Allt för denna lilla kittbit i min ficka.

Med måttligt lugn och sans så tog jag mig ut till Skansen där jag fick vara helt i fred.
En kompis och hans brud dök upp och vi blev så glada och jag fick ju nån att röka med.
Så var det då min tur att få nyfikenheten stillad av erfarenhetens blå oas.
Det dröjde inte länge förrän vi blev så tända -
tyckte att allt ont som finns ska vi väl få till ända.
I detta tillstånd kunde vad som helst nog hända.

Artificiell Prana - mänskor helst gör till arkana
av cannabis och marijuana - du icke uppnå full nirvana.

Vid alla helgon! Detta var nog det mest enorma som livet kunnat bjuda mig.
Jag såg på mänskorna som sprang som myror i stacken. Det var som att betrakta speedway.
Beklagligt, tyckte jag att se hur all denna energi bara ströddes ut i tomma ord.
Jag kände mig som om jag var en manifestation -
tyckte att jag levde i en fjärde dimension.
Kunde detta bara vara en introduktion?

Artificiell prana - sväva lätt såsom en trana.
Men högt ovan ´Fata Morgana´ - finns där enbart äkta prana.

Nog öppna´ jag mitt huvud och lät intrycken flöda och nog fick jag se vad jag har sökt.
Och onekligen så låser denna värld våra vyer så att vi inte ens kan se förbi nästa krök.
Men hör på mig om du vill nå nåt äkta och evigt så ta din pipa ur din mun.
Nog kan du se vad du vill uppnå genom medel av denna art -
men du kan aldrig skynda på din väg med medel som ger dig fart.
Så sätt dig nu ner och tänk! - om du vill komma dit snart.

Artificiell Prana - om det blir dig till en vana -
kana ur din gamla bana - vägen är längre än du kan ana.
Citera
2010-03-07, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Generellt är jag inte speciellt inne på svensk progg, men Träd, Gräs och Stenar är det stora undantaget. Och ännu hellre Pärson Sound, ur vilket TG&S så småningom föddes. För mig är det ofattbart att Pärson Sound redan 1967 spelade in en musik som står upp så väl än idag. Det är långa massiva psykedeliskt drönande improvisationer med starka influenser från minimalisten Terry Riley, vars hypnotiska kraft i sina bästa stunder t.o.m. bräcker giganter som Velvet Underground och Amon Düül II. Alla nutida s.k. stoner rock-band kan faktiskt slänga sig i väggen, detta är den äkta varan. Kolla in deras dubbel-CD släppt på Subliminal Sounds om du inte redan gjort det.

Tack för detta tips!!! Skall kollas upp for sure.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in