2021-07-03, 20:40
Medlem
Någon med erfarenhet av detta? Jag ska börja plugga till hösten och kommer inte kunna arbeta heltid. Säger de upp mig nu kommer jag hinna få lite A-kassa innan jag börjar plugga, tror ni att bemanningsföretaget går med på att säga upp mig på arbetsbrist vilket det faktiskt är just nu där vi är. De verkar inte vilja säga upp mig än då jag har obetalt semester just nu dock, så de avvaktar. Säger jag upp mig själv är det ju karenstid i typ 10 veckor..

Har företaget något att förlora på att gå med på detta?
Citera
2021-07-03, 20:59
Medlem
Turist i tidens avatar
Beror på hur länge du varit anställd.
Citera
2021-07-03, 21:34
Medlem
Tror de kan få svårt att anställa någon ny i närtid om de använder arbetsbrist som orsak?
Citera
2021-07-03, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Beror på hur länge du varit anställd.

7 månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Tror de kan få svårt att anställa någon ny i närtid om de använder arbetsbrist som orsak?

Varför då? Kan ju vara så att volymerna ökar plötsligt. Dessutom verkar de just nu faktiskt ha riktig arbetsbrist.
Citera
2021-07-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
7 månader.

Varför då? Kan ju vara så att volymerna ökar plötsligt. Dessutom verkar de just nu faktiskt ha riktig arbetsbrist.

Säger de upp dig pga arbetsbrist så har du återanställningsrätt i 9? månader om de får nya behov. Säger du upp dig själv har du inte det. Du kan ju erbjuda dem att du kan skriva under på att avsäga dig återanställningsrätten, men vet inte hur det funkar mot A-kassa. Att skriva under på att avsäga sig den får man ju normalt något i utbyte mot (en månad extra uppsägningstid, alternativt arbetsbefriad uppsägningstid).

I ditt fall låter det dock som att du skulle behöva erbjuda det mot att de håller god min mot A-kassan?
Citera
2021-07-04, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drAgonear
Säger de upp dig pga arbetsbrist så har du återanställningsrätt i 9? månader om de får nya behov. Säger du upp dig själv har du inte det. Du kan ju erbjuda dem att du kan skriva under på att avsäga dig återanställningsrätten, men vet inte hur det funkar mot A-kassa. Att skriva under på att avsäga sig den får man ju normalt något i utbyte mot (en månad extra uppsägningstid, alternativt arbetsbefriad uppsägningstid).

I ditt fall låter det dock som att du skulle behöva erbjuda det mot att de håller god min mot A-kassan?

Måste de alltså anställa mig igen ifall behovet ökar? Känns konstigt. Jag är mer ute på ditt andra stycke där, att de säger upp mig och håller god min mot a-kassan.
Citera
2021-07-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Måste de alltså anställa mig igen ifall behovet ökar? Känns konstigt. Jag är mer ute på ditt andra stycke där, att de säger upp mig och håller god min mot a-kassan.
Du står väl först i kön så bara tacka nej till återanställning...killhöftar jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in