2021-07-03, 18:12
Medlem
zubbis777s avatar
Fråga #1: Vad har ni för biverkningar på abilify? Jag fick problem med minnet, koncentrationsförmågan och ångest ända sen jag började med den medicinen...
Fråga #2: Ni som tagit abilify en period, och sen slutat, hur gjorde ni för att bli av med biverkningarna?
Citera
2021-07-03, 22:46
Medlem
Port-charlottes avatar
Jag fick abilify under en blandepisod av mani/depression . De biverkningar jag fick var yrsel när jag ställde mig upp ,en del hjärtklappning är.blev apatisk och rastlös,sänkte från 20mg till tio mig ,och apatin försvann och jag mådde bra.efter ett år kom rastlöshetem tillbaka ,så jag slutade med medicinen .alla biverkningar försvann
Citera
2021-07-04, 00:46
Medlem
JackTheTrippers avatar
Du måste fråga dig själv ärligt om du inte hade ångest o minnesproblem etc redan innan medicinen. Det är nummer ett. Jag menar, ofta får man juh annan behandling i form av stödsamtal, psykoeduktion eller terapi (samtidigt som medicinen sätts in) som ökar kunskapen om ens problem samt hur ångest etc kan manifestera sig i vardagen...

Nummer två, hur länge har du ätit o i vilken dos? Kombo med andra mediciner? Sånt påverkar mycket.

För det tredje, svar på din egentliga fråga. Svettas som en kärring i klimakteriet. Lite trött o yrslig första två veckorna men svettningarna blev inte bättre försen ett halvår. Äter dock ganska låg dos.
Citera
2021-07-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zubbis777
Fråga #1: Vad har ni för biverkningar på abilify? Jag fick problem med minnet, koncentrationsförmågan och ångest ända sen jag började med den medicinen...
Fråga #2: Ni som tagit abilify en period, och sen slutat, hur gjorde ni för att bli av med biverkningarna?

Tar bara 5 mg men har varit uppe på 20 mg. Min ångest nästan försvinner och humöret stabiliseras. Har inga speciella biverkningar än. Får se hur blodproverna ser ut nästa gång. Jag har slutat med abilify flera gånger men det blir att läkarna vill ha mig tillbaka på den eftersom den hjälper. Själv önskar jag att jag kunde må bra utan den men ångesten river och går aldrig över då.
Citera
2022-01-17, 03:18
Medlem
Har haft psykos i 2 år, jag har nu precis kört Abilify enbart 5 mg i 3 dagar och mina röster är i princip borta, är egentligen inskriven på 10 mg men jag kör 5 mg för att undvika biverkningar samt det känns onödigt att starta på 10 mg utan att testa något lägre! Är inte schizofren för jag passar inte in där men jag har garanterat haft drogutlöst psykos! =D

Men men, såhär bra har jag inte mått på 2 år! Jag vet inte om det är placebo eller inte men jag är bara så jävla glad och motiverad av gamla härliga saker igen, älskar det!! =D

Kommer köra vidare på 5 mg varje dag jag vaknar frågan är hur länge! =DD =))
Citera
2022-01-17, 07:03
Medlem
Muppetys avatar
Jag gjorde ett försök att byta ut min Haldol mot Abilify (mot paranoia), men hela mitt känsloliv försvann, o jag blev helt känslokall. Sen bytte jag tillbaka men det tog ca 3 månader för att återhämta mig.
Citera
2022-01-19, 00:22
Medlem
Jag har gått så många år på 20 mg Abilify nu så jag vet inte vad som är biverkningar av Abilfy eller min andra medicin och vad som jag är jag längre. Har bestämt mig för att sluta med den. Cold turkey. Borde inte vara några problem, har ju ändå litium som stabiliserar också.

Har inte tagit upp detta med läkare och kommer inte göra heller.
Citera
2022-01-19, 08:27
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigrun
Jag har gått så många år på 20 mg Abilify nu så jag vet inte vad som är biverkningar av Abilfy eller min andra medicin och vad som jag är jag längre. Har bestämt mig för att sluta med den. Cold turkey. Borde inte vara några problem, har ju ändå litium som stabiliserar också.

Har inte tagit upp detta med läkare och kommer inte göra heller.
Cold turkey är inte bra,trappa ut abilify med 5mg i veckan ,litium hjälper inte mot utsättningssymptom på abilify,jag har provat
Citera
2022-08-13, 22:25
Medlem
Jag får tyvärr injektioner av Abilify och en typisk biverkning, förutom en stor trötthet, är att jag kan gå för att t.ex. berätta en sak och sen när jag gått några meter så kan jag helt ha glömt vad det var jag skulle berätta. Detta började med medicineringen och är otroligt läskigt och irriterande. Dom har lagligt stöd att förstöra min hjärna, psykiatrikerna i Sverige.
Senast redigerad av Shadowk102 2022-08-13 kl. 22:26. Anledning: Stavfel fixat.
Citera
2022-08-14, 04:48
Medlem
Borta.s avatar
Blev mer eller mindre tvingad att gå på abilify en gång och fick blurrat synfält, stela muskler, akatisi och sluddrat tal. Koncentrationsförmågan var påverkad men visste ej om det var på grund av de obehagliga fysiska symptomen eller ej.

Allt gick över några veckor efter avslutad behandling. Den känslomässiga dämpandet av starka känslor och brist på ambitioner och lägre ämnesomsättning var de enda biverkningar jag sedan fick på Olanzapine.

Det värsta av allt var inte biverkningarna på Abilify, det var inkompetensen och brist på kärlek hos de sjuksköterskor och skötare som skulle ta hand om mig på den slutna anstalten. Jag har kanske aldrig känt mig så kränkt som jag gjorde den gången och ville gråta av förtvivlan varje natt men hade svårt att gråta på grund av medicinens dämpande emotionella effekter. Jag kunde heller inte klaga på ångest eller stelhet i kroppen för vad jag sa vändes emot mig som ett tecken på "psykos". Så jag fick hålla käften och vara lika snäll som en lydig hund för att komma hem, hur mycket det än bröt mot min inre moralkompass.
Senast redigerad av Borta. 2022-08-14 kl. 05:15.
Citera
2022-08-15, 04:45
Avslutad
Jag äter abilify i tablettform och har bara positivt å säga nästan. Min överdrivna sömn är minskad med flera timmar. Jag kan komma på mig själv att jag faktiskt gör saker nu istället för ligga ner.

Jag har fått lite hög puls men det ä enda nackdelen hittills.
Citera
2022-08-15, 05:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anonymouzzz
Har haft psykos i 2 år, jag har nu precis kört Abilify enbart 5 mg i 3 dagar och mina röster är i princip borta, är egentligen inskriven på 10 mg men jag kör 5 mg för att undvika biverkningar samt det känns onödigt att starta på 10 mg utan att testa något lägre! Är inte schizofren för jag passar inte in där men jag har garanterat haft drogutlöst psykos! =D

Men men, såhär bra har jag inte mått på 2 år! Jag vet inte om det är placebo eller inte men jag är bara så jävla glad och motiverad av gamla härliga saker igen, älskar det!! =D

Lite OT kanske men mår du bättre nu mot hur du mådde innan du provade drogen som utlöste psykosen du nu tar medicin mot?

Om inte så har du en mkt viktig roll i att tala om vilken drog du fick psykosen av som du nu måste ta Abilify för!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in