Citat:
Ursprungligen postat av
Dofterna
Problemet är inte att människor känner sig kränkta - det gör vi alla. Problemet är när människor _hänvisar_ till sin upplevelse av kränkthet som ett självklart och ofta enda bevis i en argumentation för att motparten har moraliskt fel. Och istället för att försöka övertyga motparten förväntar man sig underkastelse, ofta genom att söka press från omgivningen.
Mycket bra sagt av Fredrik Andersson angående vänsterns attityd, d.v.s. deras tendens att hänvisa till personlig upplevelse av kränkthet (något som aldrig kan bevisas, egentligen, då det är subjektivt), utan minsta insikt i hur sociopatiskt detta är. Att detta sedan är ett retoriskt trick märks när inga vidare argument eller bevis erbjuds i en diskussion, utan istället är det förväntat att nyttiga idioter aktiveras. Och ja, vi ser i vänstern att dessa personlighetstyper existerar i samhället och behöver inte ytterligare bevis eller argument för att aktiveras.
Betnér har fel i.o.m att om det vore så att högern egentligen var den mera cancellerande och lättkränkta sidan, så hade högern helt enkelt svarat med "Jag blir kränkt av din kränkthet", vilket är ett öppet mål som högern missat sedan flera år (om inte decennier). Orsaken till att högern inte svarar så, misstänker jag är p.g.a. att "högerpatrasket" generellt har lite mera självrespekt, vuxet tänk och livsvilja, och att förudmjuka sig själv med barnsliga argument som "Jag är kränkt" är liksom inte på tapeten när man skall agera exempel för nästa generation. Föga förvånande är Bentnérs replik (hör och häpna) mer lager av icke-bevisbara subjektiva upplevelser, som exempelvis att "det är ju uppenbart" att högern bedriver kränkhetsbeteende. Det är uppenbart för Betnér och återigen krävs inga bevis eller argument, precis som innan med kränktheten.
Vänster, däremot, skiter fullständigt i nästa generation - de skär rent av kuken och kulorna av nästa generation med glädje. Således kan de bete sig lite hursomhelst och högern kommer aldrig kunna matcha dem. Så nej, Betnér har fel, så länge högern existerar i nuvarande form kommer de aldrig sjunka så lågt som vänstern.