2024-01-18, 11:13
Medlem
Mr.Teabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Namn och personnummer är redan offentliga uppgifter.
Det är bara mailadressen och ev. lösenord dom kommer över.

Skyddade personuppgifter är inte offentliga uppgifter. Inte epostadresser heller.

”Bara” eventuella lösenord? Så det är inte hela världen om kundernas privata lösenord publiceras för hela världen att beskåda menar du?
Citera
2024-01-18, 12:34
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Teabag
Skyddade personuppgifter är inte offentliga uppgifter. Inte epostadresser heller.

”Bara” eventuella lösenord? Så det är inte hela världen om kundernas privata lösenord publiceras för hela världen att beskåda menar du?

Det gäller väl att man är tillräckligt säkerhetsmedveten för att inte ha samma lösenord på hundra andra ställen. Då räcker det ju med att ändra lösenord på Coop, så bör man gå helskinnad ur detta. Nu är antagligen inte gemene man såpass förutseende.

Dessutom är det förstås av vikt att Coop berättar för sina medlemmar att uppgifterna har läckt ut, om det nu är så.

Har man skyddad identitet så kanske man får avstå att vara med i olika kundklubbar? Jag vet inte, men det känns som en rimlig försiktighetsåtgärd. Att uppgifter kan läcka ut är väl inget som förvånar någon. Om nu inte Coop ljuger så tog det dessutom flera veckor innan de visste vad som hade läckt ut.
Citera
2024-01-18, 13:25
Medlem
Citat:

Vad menar du med skyddade person uppgifter?
Ditt personnummer är offentligt
Citera
2024-01-18, 15:28
Medlem
atskitvlasovits avatar
Har tittat lite på det som ligger ute på Cactus sida på Darknet. Nu har jag inte gått igenom allt, men jag får för mig att det inte finns ett helt medlemsregister med alla 166 000 personer. Eller har någon hittat det? Jag hittar en massa olika register som överlappar varandra och de med fullständiga personuppgifter verkar bara röra nya medlemmar från senaste åren. Jag har en del namn/adresser att söka på då jag känner till medlemmar i området. Några som varit medlemmar (mycket) länge hittar jag bara adress + medlemsnummer på, inte namn i någon fil. Jag antar att det finns någon mjukvara som knyter ihop allt och där även tillgång till äldre medlemmars uppgifter (på annan server eller så) dyker upp. Men som sagt, kan ha fel - om någon hittat något annat så nämn gärna det.
Citera
2024-01-18, 17:11
Medlem
Mr.Teabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Vad menar du med skyddade person uppgifter?
Ditt personnummer är offentligt

Inte om man har skyddad identitet. Många har det av olika orsaker, och dessa uppgifter är inte offentliga. Varför är det så svårt att förstå?
Citera
2024-01-19, 04:05
Medlem
Citat:
Inte om man har skyddad identitet. Många har det av olika orsaker, och dessa uppgifter är inte offentliga. Varför är det så svårt att förstå?

Har man skyddad identitet så är det givetvis en helt annan sak, då är det mer förståeligt.
Min tanke är mer allmän. Visste inte att du har skyddad identitet. Men för er med skyddad identitet, dom det berör så kan det vara vettigt att kliva av deras tjänster.
Citera
2024-01-19, 22:16
Medlem
Får ej tillgång till någon av länkarna och inte till deras hemsida heller. Någon som klarar av det nu eller är den stängd för tillfället?
Citera
2024-01-22, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anatal
https://6wuivqgrv2g7brcwhjw5co3vligi...n/KONSUM/full/
Finns det någon uppdaterat länk som fortfarande fungerar?
Citera
2024-01-22, 10:38
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas04
Finns det någon uppdaterat länk som fortfarande fungerar?

Citera
2024-01-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Det är gruppen "cactus" som står bakom attacken.
Deras dataläckor, inkl. Coop (257 GB), finns tillgängliga här:
https://www.ransomlook.io/group/cactus

Det är väldigt synd om de anställda. Deras pass har ju läckt. Det är betydligt värre än kundinformation. Att informationen ligger helt öppet på webben också gör det ännu värre. De verkar heller inte ens tagit betalt för dataläckan. Vissa andra försöker sälja kopior av den. Räcker man söker "Coop" "Ransom" "Download" för att se den spridd på dussintals sidor.
Hur kommer man åt hela alltet?
Citera
2024-01-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Måste man ha åtkomst till någon speciell webplats, för jag får enbart "This site can’t be reached"

Gör jag något fel?
Citera
2024-01-26, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas04
Måste man ha åtkomst till någon speciell webplats, för jag får enbart "This site can’t be reached"

Gör jag något fel?

Tor https://en.wikipedia.org/wiki/.onion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in