2021-07-04, 13:54
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Det ordnar sig snart,coop har ju kopplat in jurister och polisanmält det hela....
Polisanmälan gjordes väl av deras leverantör?

Juristerna hos COOP kommer troligen att fokusera på leverantörsavtalet med viten, friskrivningar, ersättningstak och möjligheter att bryta avtalet i förtid om det inte är uppe och rullar i slutet av veckan som kommer.

OT Du har osedvanligt stor tilltro för polismyndighetens kompetens att lösa ett komplext IT-problem av detta slag. De är visserligen duktiga men tveksamt om det ingår i deras arbetsbeskrivning, även om de hade kunnat agera.
Citera
2021-07-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Här är svaret

”Vi kallar det att Coopa” säger Carita Weiss, chef för betalningar på Coop Sverige Digital, med glimten i ögat. Vi sitter på Coop Hagastaden, en av de första butikerna där Coops nya betalapp Scan & Pay är i fullt bruk. Sedan våren 2020 har Coop utvecklat sitt nya koncept och när vi ses under hösten kan Carita stolt berätta att 50-60% av butikens besökare använder appen.

https://www.swedbankpay.se/nyheter-o...tiden-scan-pay

Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
” Ett par hundra butiker har dock kunnat öppna igen under dagen med speciallösningar.

Är det någon som vet vilka lösningar det handlar om? Varför inte på alla butiker?

https://www.extendaretail.com/insigh...op-sverige-ab/
Citera
2021-07-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Det ordnar sig snart,coop har ju kopplat in jurister och polisanmält det hela....
Ha ha
Citera
2021-07-04, 14:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raviolo
Undrar om det med detta innebär att frågan om backup-lösningar kommer upp på bordet. Det är intressant att det inte ens går att växla till en kontant, lokal lösning utan att betalsystemet är så beroende av att det centrala fungerar.
Attacken mot Coops kassasystem hade kunnat fått betydligt mindre konsekvenser, dom inte hade haft så kassa system.
Citera
2021-07-04, 14:04
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är nog snarare så att ominstallationerna måste skötas av fysiska personer, och att leverantören inte har tillräckligt många konsulter tillgängliga för att kunna fixa sånt här i hög hastighet.
Måste det ordnas på plats hos kund?
Citera
2021-07-04, 14:06
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Attacken mot Coops kassasystem hade kunnat fått betydligt mindre konsekvenser, dom inte hade haft så kassa system.
Det är väl leverantören som haft kassa system för deras kassasystem? Vilket illustrerar sårbarheten med endast en upphandlad tjänst att ställa emot kostnaden av att ha redundans med flera parallella tjänster.
Senast redigerad av filmfreak 2021-07-04 kl. 14:09. Anledning: Tillägg
Citera
2021-07-04, 14:09
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak

Nu vet jag inte systemet men min hemmaserver har ipmi och den kan jag styra bios på dvs jag kan installera om den Remote, montera iso osv. Gissningsvis borde väl Coop ha det?
Citera
2021-07-04, 14:13
Medlem
Vi har åtminstone tur att endast Coop och några andra butiker drabbats. Vad hade hänt om alla butiker drabbats? Digital infrastruktur är internationell, beror på många aktörer och består av många delar. Betalsystem, banker, korthantering etc. Vill det sig illa är detta bara början på en återkommande plåga och fara för hela vår försörjning.
Citera
2021-07-04, 14:13
Medlem
masterboys avatar
Jag tycker att det är konstigt att det inte är bättre säkerhet. Borde vara dubbla system. Går ett ner kopplar man upp det andra och felsöker/åtgärdar det felande.
Citera
2021-07-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterboy
Jag tycker att det är konstigt att det inte är bättre säkerhet. Borde vara dubbla system. Går ett ner kopplar man upp det andra och felsöker/åtgärdar det felande.

Det är dyrare att ha dubbla system och så länge det de har funkar är det inga problem?
Citera
2021-07-04, 14:27
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak

Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Nu vet jag inte systemet men min hemmaserver har ipmi och den kan jag styra bios på dvs jag kan installera om den Remote, montera iso osv. Gissningsvis borde väl Coop ha det?

Jag diskuterade ju själva kassasystemen, dvs terminalerna, och det är inte säkert (även om de har möjligheten) att de kan remotas på sådan nivå om man inte har tillgång till sin serverinfrastruktur. Om servrar etc ligger nere kan det handla om ganska omfattande omkonfiguration av nätverk för att ens få igång den möjligheten. Och i sådana här fall bör steg 1 vara "dra nätverkssladden på butiksnätverket".

Dessutom är det inte alls säkert att leverantören har ett system uppsatt för att batch-ipmi-ominstallera massor av maskiner på en gång i vilket fall. Och då blir det manuell installation av varje kassa, vilket tar sjukt mycket tid.
Citera
2021-07-04, 14:34
Medlem
ceyifam2s avatar
Bra ändå med ett slags fullskaletest på hur det kan gå om man lägger alla ägg i samma korg. Den här gången var det Coop, men jag tror många företag får sig en tankeställare här. Om inte annat måste en lösning till för att kunna köra allt lokalt om man måste (priser och betalsystem - kan vara swish)

Det tycks vara så att när det blir ransomware-attacker, så är det ofta billigare att betala än att lägga mycket tid på att rulla tillbaks en backup. Det tycks som att backuplösningarna är för dåliga i meningen att det tar för lång tid att återställa. Det är bland annat därför jag inte förlitar mig endast på molnbackup, det skulle förmodligen ta en vecka eller två att återställa allt och vem orkar med sådant? Det är en sak att göra inkrementell backup varje natt, men när allt ska återställas, då märker man hur långsamt internet är.

Egentligen borde väl Coop etc ha speglade system så de kan backa till valfritt datum, det är visserligen stora datamängder men i sammanhanget är det småpotatis.
Senast redigerad av ceyifam2 2021-07-04 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in