Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2021-07-08, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Ja. Fast det är ju inte så att medborgarna i USA måste betala allt ur egen ficka heller för den delen. T ex grundskola och primärvård har alla amerikaner rätt till. Dessutom fungerar svensk skola, sjukvård, äldreomsorg, rättsväsende med mera allt sämre. Trots det höga skattetrycket.

Jag har t ex en privat sjukförsäkring genom min arbetsgivare. Verkar ju onödigt med tanke på att svensk sjukvård är ”gratis” och borde fungera bra?

Detta är inte en tråd om effektiviteten i svensk skola eller omsorg. Utan enbart en jämnförelse mellan de olika länderna.

Jag håller helt med om att skattetryck inte är en framgångsfaktor i sig. Det kanske till och med är tvärtom i vissa avseenden. Men jag menar att den lägsta nivån som du får i USAs vårdsystem om du inte har en privat sjukförsäkring troligtvis är mycket lägre än den nivån du får ut av det svenska sjukvårdssystemet utan försäkring.
Citera
2021-07-08, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Detta är inte en tråd om effektiviteten i svensk skola eller omsorg. Utan enbart en jämnförelse mellan de olika länderna.

Jag håller helt med om att skattetryck inte är en framgångsfaktor i sig. Det kanske till och med är tvärtom i vissa avseenden. Men jag menar att den lägsta nivån som du får i USAs vårdsystem om du inte har en privat sjukförsäkring troligtvis är mycket lägre än den nivån du får ut av det svenska sjukvårdssystemet utan försäkring.

Sett till TS frågeställning tycker åtminstone jag det är relevant. Med tanke på vart alla pengar tar vägen.

”Arizona är en ytterst välmående stat med bra skola, sjukvård och vägar etc.

Hur klarar en sådan stat som i mångt och mycket håller en högre nivå än större delen av Sverige ha endast 2.5% rak (flat tax) skatt ?

Kan vi nå detta i Sverige.”
Citera
2021-07-08, 17:45
Medlem
heffaheffas avatar
Citat:
Hur klarar en sådan stat som i mångt och mycket håller en högre nivå än större delen av Sverige ha endast 2.5% rak (flat tax) skatt ?
Som någon skrev ovan så är det ytterst naivt att bara titta på en ända skatt och inte samtliga skatter. Det säger inte något om det totala skattetrycket och den totala disponibla inkomst för innevånarna.
Citera
2021-07-09, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heffaheffa
Som någon skrev ovan så är det ytterst naivt att bara titta på en ända skatt och inte samtliga skatter. Det säger inte något om det totala skattetrycket och den totala disponibla inkomst för innevånarna.

Ja det är klart. Men skattetrycket i USA är cirka 20 procentenheter lägre än i Sverige. Enligt Ekonomifakta. Frankrike, Danmark och Belgien har dock högre skattetryck än Sverige. Men Sverige ligger högt.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattetryck-i-sverige-och-internationellt/?graph=/389/1/all/
Citera
2021-07-13, 05:27
Medlem
heffaheffas avatar
Citat:

Citat:
Ja det är klart. Men skattetrycket i USA är cirka 20 procentenheter lägre än i Sverige. Enligt Ekonomifakta. Frankrike, Danmark och Belgien har dock högre skattetryck än Sverige. Men Sverige ligger högt.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattetryck-i-sverige-och-internationellt/?graph=/389/1/all/
Men vad har skattetrycket egentligen för betydelse för en person när ett land har sjukförsäkring, universitet, dagis, pension, välfärd mm. betald med sin "höga" skatt, medans ett annat land måste betala extra för alla de sakerna? Det blir lite som att jämföra äpplen och päron.
Citera
2021-07-13, 12:37
Medlem
Citat:
Men vad har skattetrycket egentligen för betydelse för en person när ett land har sjukförsäkring, universitet, dagis, pension, välfärd mm. betald med sin "höga" skatt, medans ett annat land måste betala extra för alla de sakerna? Det blir lite som att jämföra äpplen och päron.

Fortsätt ni och lev vidare i er tro att Sverige är världens bästa land. Ärligt talat jag skiter i vilket.
Citera
2021-07-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det var något stenrikt oljeland som gjorde detta förr. Om de gör det idag vet jag inte.
Dubai har medborgarlön
Citera
2021-07-15, 23:14
Medlem
heffaheffas avatar
Citat:

Citat:
Fortsätt ni och lev vidare i er tro att Sverige är världens bästa land. Ärligt talat jag skiter i vilket.
Det är väl ingen som sagt att Sverige är bättre? Men man borde i allefall jämföra samma saker istället för att naivt bara peka på en skatt.
Citera
2021-07-16, 11:30
Medlem
USA satsar väl generellt på skatt av konsumtion, inte på arbete. Om du äger en flott våning i New >Yprk eller ett hus i Kalifornien så får du betala mycket fastighetskatt. Om du äger mark i Kalifornien så måste du betakla skatt. Att avlida är det också skatt på i USA. Det är dyrt att dö i USA.

Att lägre skatter på arbete gynnar innoavtion och kreativitet är urgammal kunskap som tyvärr helt passerat svenska myndigheter och svensk politik. Men det som fått tex Kalifornien att kollapsa är inte skatterna, det är byråkratin och alla myndigheter som skall lägga sig i alltmöjligt. Bla hur företag skall inkvotera osv. Byråkrater som inte klarar av att skriva enkla lagar som folk förstår. 18 000 företag har lämnat Kalifonien pga av byråkrati och politisk korrekthet och narcssistiska byråkrater + massinvnadring och skendande bostadspriser så ingen hade råd att bo nånstans till slut. Inte skatterna. - Vi ser exakt samma utveckling i Sverige. Sverige går exakt samma väg som Kalifornien. Byråkratiskt inferno och regelverk från helvetet. Svenska skatteverket tex skriver regler och lagar som faktiskt ingen begriper.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in