• 1
  • 2
2021-07-03, 07:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blixten-sixten
Fick för ca två veckor sedan båten stulen från båtklubbens hemmabrygga. Det intressanta var att en "båtgranne" var i sin båt när stölden ägde rum och ragerade på ljudet från vinkelkapen när de kapade låskättingen till min båt. Han lyckades inte hejda själva brottet, men fotograferade däremot gärningsmännen, långt ifrån en helt perfekt bild tyvärr.

Båten låg i Stocksund i Stockholm. Gärningsmännen talade svenska och de utförde stölden såpass välorganiserat och effektivt att det garanterat inte är den första båten de stjäl. Detta gör att det inte är helt osannolikt att de är dömda för liknande brott tidigare, men vet inte vad risken att åka fast är, så kan bara spekulera.

Här är bilden på "bovarna": https://drive.google.com/file/d/1Dba...ew?usp=sharing

Så nu till mina frågor:

1. Hur skulle ni gå till väga för att identifiera personerna på fotot?
2. Är det så att något här i forumet vet vilka dessa individer är?

Det var fan inte mycket till båtgranne att hänga i julgranen. Hur fan tänkte han där? Är han helt bakom flötet? 😆
Citera
2021-07-03, 11:10
Medlem
Vilket datum och vilken tid på dygnet hände detta?
Brukar inte båtklubbar ha vakter, just för att förebygga denna typ av brott?
Senast redigerad av Grodologen 2021-07-03 kl. 11:13.
Citera
2021-07-03, 12:18
Medlem
Ser ut som dom jobbar effektivt och man kan väl säga att det var vågat och båtstölden flöt på bra.
Har man båt för 100 lax så snålar man inte på en gps tracker för nån tusing.
Citera
2021-07-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför ringer man inte 112 när någon står o kapar kätting till en båt o har jävligt bråttom?
Varför följer man inte efter med den egna båten?
Varför börjar man inte skrika så fler kommer ut o hoppar på dessa tattare?

Tog båtgrannen en bild o gick o sov sedan?

Alla som har båt bör ha en gps-sändare på båten.

Ska absolut fråga båtgrannen varför han inte försökte segla ikapp en motorbåt som gör 40 knop en vindstilla morgon.

Citera
2021-07-04, 21:14
Medlem
Citat:
Ska absolut fråga båtgrannen varför han inte försökte segla ikapp en motorbåt som gör 40 knop en vindstilla morgon.

Han borde ivf kunnat ringt polis direkt om han visste att det inte var båtägaren och förstod att en stöld begicks. Då skulle oddsen ökat markant att de tog dem.
Citera
2021-07-04, 23:31
Medlem
Citat:

Jag gav flera förslag på åtgärder man kunde vidta. Men du hakade upp dig på en enda.
Din CP-granne kunde väl för fan ha väckt hamnkaptenen eller ringt snuten?
Eller göra något så enkelt som att öppna käften o fråga va de håller på med.
Citera
2021-07-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Han borde ivf kunnat ringt polis direkt om han visste att det inte var båtägaren och förstod att en stöld begicks. Då skulle oddsen ökat markant att de tog dem.

Han ringde, vad jag förstått, direkt 112, men sjö-polisen låg tydligen och sov så de skickade en patrull från Solna-polisen som inte kunde göra annat än att ta emot anmälan och åka vidare till mer prioriterade ärenden.

Allt detta om båtgrannen känns jävligt OT btw. Frågan handlade ju om det fanns nåt sätt att identifiera gärningsmännen och inte vad min båtgranne gjorde eller inte gjorde.
Citera
2021-07-08, 22:38
Medlem
Citat:
Han ringde, vad jag förstått, direkt 112, men sjö-polisen låg tydligen och sov så de skickade en patrull från Solna-polisen som inte kunde göra annat än att ta emot anmälan och åka vidare till mer prioriterade ärenden.

Allt detta om båtgrannen känns jävligt OT btw. Frågan handlade ju om det fanns nåt sätt att identifiera gärningsmännen och inte vad min båtgranne gjorde eller inte gjorde.
Skicka ut bilden och en efterlysning på båt inkl utrustning till alla båtklubbar så är det kanske någon som kan identifiera personerna eller blivit erbjudna att köpa båt mm. Det måste ju vara någon båtkunnig som vet hur man tjuvkopplar, kör och navigerar. Sen gäller det väl att hålla koll i alla typer av saluannonser.

Jag tänkte att i er region finns det poliser i mångfald och av olika typer. Till bil, båt och flygande med helikopter plus kustbevakning och sjöräddning. Förutsättningarna ökar då att ta någon som flyr på vatten för det går ändå relativt sakta.
Citera
2021-07-09, 06:00
Bannlyst
Ta ut pengarna på försäkringen och utrusta nästa båt med trippla spårsändare. En som bovarna hittar, och 2 st som talar om vart dom är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in